Jump to content

Bygge hekkport på Windy 27


Teerex

Recommended Posts

Etter mye grubling satte jeg  saga i båten og lot det stå til.

40 cm bredde bør være passelig, og pga. hekkens utforming passer det best å ha porten i senter.

Tror dessuten det blir sterkest, og best muligheter for å lage forsterkning om nødvendig.

Gummimatte fra Biltema skjært til korrekt bredde er grei som mal for opptegning av linjene over alle de forskjellige profilene hekken består av.

Mange muligheter for løsning på selve porten. En variant er å bruke det stykket jeg har skjært ut, hengsle det i underkant, og la den åpne nedover.

Siden det fortsatt blir drøyt 30 cm ned til badeplattformen (mot ca 65 cm uten hekkport), så kan det la seg gjøre.

Øvre del av badestigen blir jo eliminert iallefall.

Beholder da et slags originalt preg når porten er lukket. Men mulig det blir for upraktisk, vi får se.

 

Kjekt å få tilgang til å inspisere et avlukke på båten som man aldri før har sett. Må  vel montere noen luker der bak så man kan utnytte den relativt store plassen inni der.

 

Smarte innspill imøtesees med nysgjerrig interesse :saint:

 

DSC_1715.JPG

 

DSC_1716.JPG

 

DSC_1717.JPG

 

DSC_1718.JPG

 

DSC_1719.JPG

 

DSC_1720.JPG

 

DSC_1723.JPG

 

Slik båten så ut for noen år siden.

 

hekk2003.jpg

Redigert av Teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

Hei, jeg brukte den eminente lille Bosch GWS 12V-76 vinkelsliper/kutter (heter GWS 10.8V-76 før men det er samme maskin).

Med i settet følger det en Carbide Multi Wheel kutteskive som effektivt spiser glassfiber til frokost.

Så her gjelder det å være stø på hånden siden carbide-bladet også effektivt kutter sidelengs hvis man ikke passer retningen. Men pga. den lille størrelsen er den lett å håndtere i de fleste situasjoner.

Finnes i sett uten batteri/lader, og med 2 batteri/lader for de som ikke har Bosch 10,8V eller 12V utstyr fra før av.

 

Et essensielt verktøy for den hobby frelste :saint:

Billigste pris er trolig bl.a. her https://www.staypro.no/verktoy/batteridrevne-verktoy/vinkelsliperer/bosch-gws-12v-76-vinkelsliper-uten-batterier-og-lader?gclid=CjwKCAjw3_HOBRBaEiwAvLBbol7bgL2a9GfoHlhQ8PwR3mWUzQxjlveT_OuWcaNk1FOW15K4SiM_ThoCD3MQAvD_BwE

 

Noen steder må man som regel bruke en bajonettsag/tigersag der det evt. er støpt inn treverk på baksiden.

Går greit med metallsagblad som ikke fliser opp glassfiberen, f.eks. gjennom fenderlist o.l.

 

Dessverre står båten utendørs og det er oktober, så det blir nok ikke gjort så veldig mye for å gjøre ferdig hekkporten på denne siden av påske. 

Har mange ideer for videre utførelse både med hensyn til vegger, forsterkning og selve døren/porten.

Men båten nok ikke ferdig til neste sesong uansett da det er litt for mange prosjekter med båten samtidig som har hopet seg opp.

Både baugthruster installasjon, motorreparasjon, tankbytte, elektrisk opplegg osv. osv, slik som det gjerne blir når man skal modernisere en veteranbåt til moderne standard.

 

 

 

Bosch GWS 10,8-76 SOLO L-BOXX.jpg

boschcarbide.jpg

Redigert av Teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
  • 3 år senere...
"LISE" skrev 35 minutter siden:

Hvordan gikk dette @Teerex?

 

Ja godt spørsmål :saint: Man kan si at  båtprosjektet ble satt på vent (igjen). De siste par årene har jeg nok holdt på mest med andre prosjekter, husfix osv.  Så båten står i hagen der den har stått siden høsten 2014.

Og nå ser jeg jo at årene går så utrolig fort :worry: Litt skummelt å ha to båter. Da drar man jo helst ut på havet når det er fint vær i løpet av den altfor korte sommeren her i nord. Og siden Windyen står ute så er det jo relativt utelukket med noe støping av epoxy eller glassfiber i vinterhalvåret. Får vurdere en litt større presenning med varme under. 

I mellomtiden har jeg da fått en del ideer og tanker omkring utførelsen av både hekkport og andre ting som skal/bør gjøres. Skal bl.a. senke dørken ute med 5-6 cm for å få bedre ståhøyde under hardtop og kalesje. Så var det ferdigstillelse av baugthruster og reparasjon/forminsking av dieseltanken. Samt en rekke andre ting som egentlig fint kan gjøres etter evt. sjøsetting.

Har fått en frist fra båtforeninga til å bli ferdig innen våren 2022 hvis jeg skal beholde den store båtplassen jeg fra i år av betaler for :crazy: 

Så 2021 blir nok et båtmekkeår ja. Motoren ligger forøvrig i deler i kjelleren. Skal begynne å se på den til jul :saint: Når jeg har fått ordnet et bedre mekkerom til den. Har ordnet et mekkerom til veteran-MC og et rom til et par påhengsmotorer som skal fikses. Og et par rom som er altfor fullt av saker og ting. Garasje er det dårlig stelt med for tiden.

Redigert av Teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
"LISE" skrev for 11 timer siden:

Hele regla høres meget kjent ut! Ikke alltid like enkelt å få tid og mulighet til å virkeliggjøre alle ideene man har. Håper du får mulighet til å ta opp igjen arbeidet og deler med oss her på BP!

 

Ja hvis man skal prøve å ha flest mulig hobbyer og arbeidsoppgaver samtidig så vil nok en eller flere ting måtte bli nedprioritert.

Løsningen er nok å kutte ut noe, men hva? :crazy: To båter må man jo ha i tilfelle den ene svikter.

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
M/S AIOLOS skrev for 15 timer siden:

Skulle jo tatt seg ut å bare ha en båt, bare tanken er jo helt absurd. :giggle::flag_bp:

 

Ja tanken på å gå glipp av slike fine dager på havet her i nord er uutholdelig :giggle:

 

 

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...