sebba2 Startet 11.Oktober.2017 Del på Facebook Startet 11.Oktober.2017 Hei folkens. Har begynt på vinterens prosjekt i båten som er el. anlegg. Eg er ganske grønn på ladelys osv, så da e bare og vera forberedt på dumme spørsmål :D Har ikje holdt mye på med båtelektronikk... Har ein dynamo som eg allerede har spurt litt om her og fått god respons fra dåkker! Denne ser ut til og virka greit, sjøl om den ikje har W uttak som eg vil ha :D Men som @Dinamo har sagt, kan dette lagast, men det har ingen hast. Blir detta rett ? Eller skal lampen stå mellom batteri og det eg har kalt for KONTROLLSENTER? Viss denne teorien er feil, vær så snill og forklar korsan det skal vera, evt ein sinnsykt enkel tegning :) Eg kan vel og leggja til at eg ska ha startmotor og etter kvart.. Syns nå ein liten lampe på mellom 2 og 5 Watt er jævla liten i forhold te mengen med strøm som skal igjennom her, men det skal vel vera sånt? Hilsen ein grønn anti-elektriker :D Sitér dette innlegget -Today Is Another Smoke Some Cigarettes, Spend Some Money And Drink Some Caffeine Day Today.. -Phil Harris Link to post
bellen Svart 11.Oktober.2017 Del på Facebook Svart 11.Oktober.2017 Er nok litt feil skjemaet ditt. Forbruk skal ikke igjennom ladelampen, det er en egen styrekrets. Legger ved et enkelt koblingskjema på dynamo. Sitér dette innlegget Link to post
sebba2 Svart 11.Oktober.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 11.Oktober.2017 Hmmmm men motstanden då? Er det det "objektet" forran bryteren som er ladelampen? E sikkert heilt på jordet eg :D Sitér dette innlegget -Today Is Another Smoke Some Cigarettes, Spend Some Money And Drink Some Caffeine Day Today.. -Phil Harris Link to post
X10an Svart 11.Oktober.2017 Del på Facebook Svart 11.Oktober.2017 sebba2 skrev 58 minutter siden: Er det det "objektet" forran bryteren som er ladelampen? Jepp! Sitér dette innlegget Link to post
sebba2 Svart 11.Oktober.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 11.Oktober.2017 Okeeey då forstår eg mykje merr :D Tusen takk for gode svar på kort tid. Meir idiotspørsmål komer seinere :) Sitér dette innlegget -Today Is Another Smoke Some Cigarettes, Spend Some Money And Drink Some Caffeine Day Today.. -Phil Harris Link to post
janet Svart 12.Oktober.2017 Del på Facebook Svart 12.Oktober.2017 tror dette varierer en god del fra dynamo merke til dynamo merke på min dynamo er det omlag som følger; fra tenninjgsnøkkel, posisjon tenning-på går det en positiv kabel til lampen fra dynamoen går det en kontroll-kabel til lampen og videre til jording, mellom lampen og jording er det en diode når tenning slås på får lampen + og - og lyser når dynamoen går mater den + inn på kontrollkabelen, da får lampen 2 + og ingen jord og dermed slukker den Sitér dette innlegget V8 rules. Link to post
Dinamo Svart 12.Oktober.2017 Del på Facebook Svart 12.Oktober.2017 Lat det ogso vera sagt at ladelampen MÅ vera ei "gammeldags" lyspære. Her virker ikkje ein LED-lampe, den bruker for lite strøm. Sitér dette innlegget Link to post
sebba2 Svart 12.Oktober.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 12.Oktober.2017 Okey, takk for svar, skal ner idag og prøve og kopla til greiene, må vel til BT først og kjøpa lys? Duger ett vanlig eldre instrumentlys? Eg har eit par liggande, men aner ikje effekten, da dette ikkje står på dei..... Sitér dette innlegget -Today Is Another Smoke Some Cigarettes, Spend Some Money And Drink Some Caffeine Day Today.. -Phil Harris Link to post
I.M.S. Svart 12.Oktober.2017 Del på Facebook Svart 12.Oktober.2017 2 W glødelampe pleier å fungere. Sitér dette innlegget Link to post
bellen Svart 12.Oktober.2017 Del på Facebook Svart 12.Oktober.2017 janet skrev for 7 timer siden: tror dette varierer en god del fra dynamo merke til dynamo merke på min dynamo er det omlag som følger; fra tenninjgsnøkkel, posisjon tenning-på går det en positiv kabel til lampen fra dynamoen går det en kontroll-kabel til lampen og videre til jording, mellom lampen og jording er det en diode når tenning slås på får lampen + og - og lyser når dynamoen går mater den + inn på kontrollkabelen, da får lampen 2 + og ingen jord og dermed slukker den Det er vel i grunnen akkurat samme opplegg som en vanlig dynamo, bare at det er lagt inn en motstand i stedet for lampen? Eller missforstår jeg hva du skriver? Kunne du tegnet opp systemet ditt? Sitér dette innlegget Link to post
sebba2 Svart 12.Oktober.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 12.Oktober.2017 For og sei det sånt, ka bler konsekvensen ved for stor ladelampe, feks 7-10w? Sitér dette innlegget -Today Is Another Smoke Some Cigarettes, Spend Some Money And Drink Some Caffeine Day Today.. -Phil Harris Link to post
Dinamo Svart 12.Oktober.2017 Del på Facebook Svart 12.Oktober.2017 Ein ladelampe blir ikkje FOR stor for generatoren sin del sjølv om den blir 1000 watt, einaste konsekvens er meir lys. Ein bivirning er der, at med større lampe slår generatoren inn lading på lavare turtall. Sitér dette innlegget Link to post
sebba2 Svart 12.Oktober.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 12.Oktober.2017 Okey, takker igjen for gode svar :DD Ska sei du har teken på dynamoer, @Dinamo :) Sitér dette innlegget -Today Is Another Smoke Some Cigarettes, Spend Some Money And Drink Some Caffeine Day Today.. -Phil Harris Link to post
sebba2 Svart 12.Oktober.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 12.Oktober.2017 Nå har eg kopla og testa dyamoen. Fekk o til og lada til slutt, men resultatet blei at ladelydet mitt lyste når motoren var av og slutta og lysa når motoren va på?!?!?! Eg forstår ingenting... Merka i allefall godt at greiane virka når motoren nesten stoppa på tomgang av motstanden te dynamoen... Nåken tips? Ladelyset fekk D+ fra dynamoen og + Fra batteriet.... Sitér dette innlegget -Today Is Another Smoke Some Cigarettes, Spend Some Money And Drink Some Caffeine Day Today.. -Phil Harris Link to post
index Svart 12.Oktober.2017 Del på Facebook Svart 12.Oktober.2017 Det er jo sånn det skal virke. Det er derfor pluss til lampa skal gå via tenningslåsen, så den ikke skal stå og tappe strøm med tenningen avi. .. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
hegra Svart 12.Oktober.2017 Del på Facebook Svart 12.Oktober.2017 (redigert) Det er jo riktig det. Ladelyset skal lyse når motor står stille og skal slukke når motoren går. Hvor mange watt er ladelyset ? Det vanlige er et sted mellom 2 og 4 watt. Wattstyrken står som regel gravert inn på pæras sokkel. Redigert 12.Oktober.2017 av hegra (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
sebba2 Svart 12.Oktober.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 12.Oktober.2017 Faen så bra:D Trodde det var feil der du.. Ane kje kor mange watt den er, men det e eit typisk gløde-lys trur eg. Sitér dette innlegget -Today Is Another Smoke Some Cigarettes, Spend Some Money And Drink Some Caffeine Day Today.. -Phil Harris Link to post
Dinamo Svart 12.Oktober.2017 Del på Facebook Svart 12.Oktober.2017 So lenge generatoren får passe mykje strøm "inn bakveien" til å komma seg i gang med lading, so klarer den seg sjølv når den får nok turtall, og slokker ladelyset. Navn, alder og skonummer til lampen er uvesentlig, so lenge den bruker minst so mykje strøm at lading kjem i gang. Sitér dette innlegget Link to post
volvo_penta_ Svart 12.Oktober.2017 Del på Facebook Svart 12.Oktober.2017 Hvordan er dette med de integrerte lampene i Volvo Penta panelene, er det også pæra der som aktiverer lading? spørr fordi lading plutselig stopper på tomgang, og turteller faller til 0, og har lurt på om det kan ha noe med størrelsen på pæra og gjøre. Det er uoriginale dynamoer som kanskje matcher dårlig med VP instrumentpanel. Sitér dette innlegget Link to post
hegra Svart 12.Oktober.2017 Del på Facebook Svart 12.Oktober.2017 Sitat Navn, alder og skonummer til lampen er uvesentlig, so lenge den bruker minst so mykje strøm at lading kjem i gang. Den påstanden er jeg ikke enig i. Ei for sterk pære trekker unødvendig mye strøm som index var inne på og kan tappe batteri ganske fort om man glemmer tenningsnøkkel mens motor står stille. Dessuten er ledningopplegget ikke dimensjonert for store pærer og man risikerer varmgang i kabler, sikring som ryker osv. Du skrev tross alt at 1000 watt pære var ok, noe det selvsagt ikke er, men akkurat det mente du sikkert ikke alvorlig. Dessuten vil ei svak pære raskere avsløre feil i ladekretsen. Hvis strømmen ikke får gå sin normale vei fra dynamo til batteri vil noe av strømmen prøve og gå via ladelampen mens den lader. Ei sterk pære krever mer strøm enn ei svak for og gløde, og dermed vil den svake pæra avsløre tidligere hvis det er dårlig strømgjennomgang på selve ladekabelen. Men pæra må heller ikke være for svak da det kan bli problemer med og få ladingen i gang. Derfor er mellom 2 og 4 watt mye brukt. Sitér dette innlegget Link to post
sebba2 Svart 12.Oktober.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 12.Oktober.2017 Eg veit kje om mi pære er forstor/liten, men an slukker umiddelbart på rask tomgang, ca 450-500rpm kanskje?.. Så eg seier tusen takk for hjelp jaffal! Sitér dette innlegget -Today Is Another Smoke Some Cigarettes, Spend Some Money And Drink Some Caffeine Day Today.. -Phil Harris Link to post
janet Svart 12.Oktober.2017 Del på Facebook Svart 12.Oktober.2017 bellen skrev for 7 timer siden: Det er vel i grunnen akkurat samme opplegg som en vanlig dynamo, bare at det er lagt inn en motstand i stedet for lampen? Eller missforstår jeg hva du skriver? Kunne du tegnet opp systemet ditt? tror ikke opplegget er uvanlig, heller ganske vanlig tegne blir litt vrient, men prøvder denne: det er 2 kabler i opplegget, kabel 1; tenningslås i posision tenning på ------------------------------------------------------------lampe (positiv feed til lampen altså) kabel 2; jording-------------diode-----------lampe-----------dynamo (dynamo sender + på denne kabelen når den går) dioden stenger for + fra høyre mot venstre og åpner for - fra venstre mot høyre Sitér dette innlegget V8 rules. Link to post
hegra Svart 12.Oktober.2017 Del på Facebook Svart 12.Oktober.2017 Sitat volvo-penta : spørr fordi lading plutselig stopper på tomgang, og turteller faller til 0, og har lurt på om det kan ha noe med størrelsen på pæra og gjøre. Så lenge ladingen har startet skulle ikke styrke på pæra bety noe så dette må være noe annet, mener nå jeg. Disse VP panelene har vel motstand i tillegg til pæra, men heller ikke det skulle få ladingen til å stoppe når den først er i gang med lading. Kan den slure på reima? Har du målt at ladingen virkelig opphører? Sitér dette innlegget Link to post
volvo_penta_ Svart 12.Oktober.2017 Del på Facebook Svart 12.Oktober.2017 hegra: har faktisk slått meg at den kan slurre på reima, og har sett at reimhjulene er rustne. Men i og med at det kun skjer på tomgang og ikke ved kjøring, synes jeg det er rart at turteller faller til 0 og blir der til jeg slår av og på tenning igjen. Hadde den juksa litt opp og ned hadde jeg forstått slurringa. Men skal prøve å stramme reimer ennå litt til. Har 2 motorer og det skjer på begg ved tilfeldigheter. Sitér dette innlegget Link to post
Dinamo Svart 12.Oktober.2017 Del på Facebook Svart 12.Oktober.2017 volvo_penta_ skrev for 3 timer siden: Hvordan er dette med de integrerte lampene i Volvo Penta panelene, er det også pæra der som aktiverer lading? spørr fordi lading plutselig stopper på tomgang, og turteller faller til 0, og har lurt på om det kan ha noe med størrelsen på pæra og gjøre. Det er uoriginale dynamoer som kanskje matcher dårlig med VP instrumentpanel. Når lading plutselig stopper på tomgang, og turteller faller til 0, noko som er to sider av samme sak, so er det fordi turtallet på dynamoen er for lite til å opprettholda lading. Ladelyset sin jobb er å få lading i gang, og når lading er i gang so er dynamoen sjølvforsynt og treng ikkje lenger hjelp av ladelyset. Så lenge ladinga kjem i gang som den skal, er ladelyset frisk. hegra skrev for 3 timer siden: Den påstanden er jeg ikke enig i. Ei for sterk pære trekker unødvendig mye strøm som index var inne på og kan tappe batteri ganske fort om man glemmer tenningsnøkkel mens motor står stille. Dessuten er ledningopplegget ikke dimensjonert for store pærer og man risikerer varmgang i kabler, sikring som ryker osv. Du skrev tross alt at 1000 watt pære var ok, noe det selvsagt ikke er, men akkurat det mente du sikkert ikke alvorlig. Dessuten vil ei svak pære raskere avsløre feil i ladekretsen. Hvis strømmen ikke får gå sin normale vei fra dynamo til batteri vil noe av strømmen prøve og gå via ladelampen mens den lader. Ei sterk pære krever mer strøm enn ei svak for og gløde, og dermed vil den svake pæra avsløre tidligere hvis det er dårlig strømgjennomgang på selve ladekabelen. Men pæra må heller ikke være for svak da det kan bli problemer med og få ladingen i gang. Derfor er mellom 2 og 4 watt mye brukt. Jau om man går frå eit ladelys som lyser slik at den står i lengre tid, so kan ei stor pære vera eit problem. Ei pære på 1000 watt kobla som ladelys, vil ikkje behøva so stort ledningsopplegg, dynamoen begrenser forbruket til pæra til noko i nærheten av 25 watt uansett. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.