Jump to content

Hvordan koble ladelampe til dynamo?


sebba2

Recommended Posts

Hei folkens. Har begynt på vinterens prosjekt i båten som er el. anlegg. Eg er ganske grønn på ladelys osv, så da e bare og vera forberedt på dumme spørsmål :D Har ikje holdt mye på med båtelektronikk...

Har ein dynamo som eg allerede har spurt litt om her og fått god respons fra dåkker! Denne ser ut til og virka greit, sjøl om den ikje har W uttak som eg vil ha :D Men som @Dinamo har sagt, kan dette lagast, men det har ingen hast.

 

Blir detta rett ?  Eller skal lampen stå mellom batteri og det eg har kalt for KONTROLLSENTER?

ladelys.png.8d731e2877cec46763beb7a11ea05864.png

Viss denne teorien er feil, vær så snill og forklar korsan det skal vera, evt ein sinnsykt enkel tegning :) Eg kan vel og leggja til at eg ska ha startmotor og etter kvart.. Syns nå ein liten lampe på mellom 2 og 5 Watt er jævla liten i forhold te mengen med strøm som skal igjennom her, men det skal vel vera sånt?

 

Hilsen ein grønn anti-elektriker :D

 -Today Is Another Smoke Some Cigarettes, Spend Some Money And Drink Some Caffeine Day Today.. -Phil Harris

Link to post

 

tror dette varierer en god del fra dynamo merke til dynamo merke

 

på min dynamo er det omlag som følger;

 

fra tenninjgsnøkkel, posisjon tenning-på går det en positiv kabel til lampen

fra dynamoen går det en kontroll-kabel til lampen og videre til jording, mellom lampen og jording er det en diode

 

når tenning slås på får lampen + og - og lyser

når dynamoen går mater den + inn på kontrollkabelen, da får lampen 2 + og ingen jord og dermed slukker den

 

 

V8 rules.

 

Link to post

Okey, takk for svar, skal ner idag og prøve og kopla til greiene, må vel til BT først og kjøpa lys? Duger ett vanlig eldre instrumentlys? Eg har eit par liggande, men aner ikje effekten, da dette ikkje står på dei.....

 -Today Is Another Smoke Some Cigarettes, Spend Some Money And Drink Some Caffeine Day Today.. -Phil Harris

Link to post
janet skrev for 7 timer siden:

 

tror dette varierer en god del fra dynamo merke til dynamo merke

 

på min dynamo er det omlag som følger;

 

fra tenninjgsnøkkel, posisjon tenning-på går det en positiv kabel til lampen

fra dynamoen går det en kontroll-kabel til lampen og videre til jording, mellom lampen og jording er det en diode

 

når tenning slås på får lampen + og - og lyser

når dynamoen går mater den + inn på kontrollkabelen, da får lampen 2 + og ingen jord og dermed slukker den

 

 

Det er vel i grunnen akkurat samme opplegg som en vanlig dynamo, bare at det er lagt inn en motstand i stedet for lampen? Eller missforstår jeg hva du skriver? Kunne du tegnet opp systemet ditt?

Link to post

Nå har eg kopla og testa dyamoen. Fekk o til og lada til slutt, men resultatet blei at ladelydet mitt lyste når motoren var av og slutta og lysa når motoren va på?!?!?! Eg forstår ingenting... Merka i allefall godt at greiane virka når motoren nesten stoppa på tomgang av motstanden te dynamoen... 

 

Nåken tips? Ladelyset fekk D+ fra dynamoen og + Fra batteriet....

 -Today Is Another Smoke Some Cigarettes, Spend Some Money And Drink Some Caffeine Day Today.. -Phil Harris

Link to post

Hvordan er dette med de integrerte lampene i Volvo Penta panelene, er det også pæra der som aktiverer lading?

spørr fordi lading plutselig stopper på tomgang, og turteller faller til 0, og har lurt på om det kan ha noe med størrelsen på pæra og gjøre. Det er uoriginale dynamoer som kanskje matcher dårlig med VP instrumentpanel.

Link to post
Sitat

 Navn, alder og skonummer til lampen er uvesentlig, so lenge den bruker minst so mykje strøm at lading kjem i gang.

Den påstanden er jeg ikke enig i. Ei for sterk pære trekker unødvendig mye strøm som index var inne på og kan tappe batteri ganske fort om man glemmer tenningsnøkkel mens motor står stille. Dessuten er ledningopplegget ikke dimensjonert for store pærer og man risikerer varmgang i kabler, sikring som ryker osv. Du skrev tross alt at 1000 watt pære var ok, noe det selvsagt ikke er, men akkurat det mente du sikkert ikke alvorlig.

Dessuten vil ei svak pære raskere avsløre feil i ladekretsen. Hvis strømmen ikke får gå sin normale vei fra dynamo til batteri vil noe av strømmen prøve og gå via ladelampen mens den lader. Ei sterk pære krever mer strøm enn ei svak for og gløde, og dermed vil den svake pæra avsløre tidligere hvis det er dårlig strømgjennomgang på selve ladekabelen.

Men pæra må heller ikke være for svak da det kan bli problemer med og få ladingen i gang. Derfor er mellom 2 og 4 watt mye brukt.

Link to post
bellen skrev for 7 timer siden:

Det er vel i grunnen akkurat samme opplegg som en vanlig dynamo, bare at det er lagt inn en motstand i stedet for lampen? Eller missforstår jeg hva du skriver? Kunne du tegnet opp systemet ditt?

 

tror ikke opplegget er uvanlig, heller ganske vanlig

 

tegne blir litt vrient, men prøvder denne:

 

det er 2 kabler i opplegget,

 

kabel 1;

tenningslås i posision tenning på ------------------------------------------------------------lampe (positiv feed til lampen altså)

 

kabel 2;

jording-------------diode-----------lampe-----------dynamo (dynamo sender + på denne kabelen når den går)

 

dioden stenger for + fra høyre mot venstre og åpner for - fra venstre mot høyre

 

 

V8 rules.

 

Link to post
Sitat

volvo-penta : spørr fordi lading plutselig stopper på tomgang, og turteller faller til 0, og har lurt på om det kan ha noe med størrelsen på pæra og gjøre.

Så lenge ladingen har startet skulle ikke styrke på pæra bety noe så dette må være noe annet, mener nå jeg. Disse VP panelene har vel motstand i tillegg til pæra, men heller ikke det skulle få ladingen til å stoppe når den først er i gang med lading. Kan den slure på reima? Har du målt at ladingen virkelig opphører?

Link to post

hegra: har faktisk slått meg at den kan slurre på reima, og har sett at reimhjulene er rustne. Men i og med at det kun skjer på tomgang og ikke ved kjøring, synes jeg det er rart at turteller faller til 0 og blir der til jeg slår av og på tenning igjen. Hadde den juksa litt opp og ned hadde jeg forstått slurringa. Men skal prøve å stramme reimer ennå litt til. Har 2 motorer og det skjer på begg ved tilfeldigheter.

Link to post
volvo_penta_ skrev for 3 timer siden:

Hvordan er dette med de integrerte lampene i Volvo Penta panelene, er det også pæra der som aktiverer lading?

spørr fordi lading plutselig stopper på tomgang, og turteller faller til 0, og har lurt på om det kan ha noe med størrelsen på pæra og gjøre. Det er uoriginale dynamoer som kanskje matcher dårlig med VP instrumentpanel.

Når lading plutselig stopper på tomgang, og turteller faller til 0, noko som er to sider av samme sak, so er det fordi turtallet på dynamoen er for lite til å opprettholda lading. Ladelyset sin jobb er å få lading i gang, og når lading er i gang so er dynamoen sjølvforsynt og treng ikkje lenger hjelp av ladelyset. Så lenge ladinga kjem i gang som den skal, er ladelyset frisk.

 

hegra skrev for 3 timer siden:

Den påstanden er jeg ikke enig i. Ei for sterk pære trekker unødvendig mye strøm som index var inne på og kan tappe batteri ganske fort om man glemmer tenningsnøkkel mens motor står stille. Dessuten er ledningopplegget ikke dimensjonert for store pærer og man risikerer varmgang i kabler, sikring som ryker osv. Du skrev tross alt at 1000 watt pære var ok, noe det selvsagt ikke er, men akkurat det mente du sikkert ikke alvorlig.

Dessuten vil ei svak pære raskere avsløre feil i ladekretsen. Hvis strømmen ikke får gå sin normale vei fra dynamo til batteri vil noe av strømmen prøve og gå via ladelampen mens den lader. Ei sterk pære krever mer strøm enn ei svak for og gløde, og dermed vil den svake pæra avsløre tidligere hvis det er dårlig strømgjennomgang på selve ladekabelen.

Men pæra må heller ikke være for svak da det kan bli problemer med og få ladingen i gang. Derfor er mellom 2 og 4 watt mye brukt.

Jau om man går frå eit ladelys som lyser slik at den står i lengre tid, so kan ei stor pære vera eit problem. Ei pære på 1000 watt kobla som ladelys, vil ikkje behøva so stort ledningsopplegg, dynamoen begrenser forbruket til pæra til noko i nærheten av 25 watt uansett.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...