I.M.S. Svart 13.Oktober.2017 Link til dette innlegget Svart 13.Oktober.2017 (redigert) Vedr. VP så hadde de da de kom med alarmkretskortet med 4 varsellys i sin tid, 2W lyspærer, men på et senere tidspunkt ble det endret til 1,2 W pærer. Dette resulterte i at det ble for lav spenning inn på D+ for å starte magnetiseringen av rotoren og de løste det med å montere en motstand parallelt med kontrollampen. Redigert 13.Oktober.2017 av I.M.S. (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
volvo_penta_ Svart 13.Oktober.2017 Link til dette innlegget Svart 13.Oktober.2017 (redigert) Dinamo: Det betyr slik jeg tolker det på deg, enten så slurrer dynamoreim på tomgang, eller så er tomgang på motorer for lave for disse uorginale dynamoer til å produsere nok strøm til å holde ladelampe og turteller i sjakk? Redigert 13.Oktober.2017 av volvo_penta_ (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Ingar Svart 13.Oktober.2017 Link til dette innlegget Svart 13.Oktober.2017 Dinamo skrev On 10/12/2017 at 9.32: Lat det ogso vera sagt at ladelampen MÅ vera ei "gammeldags" lyspære. Her virker ikkje ein LED-lampe, den bruker for lite strøm. VP bruker en motstand på motorsiden når instrumentpanelene er LED-baserte, man ser motstanden (15) på tegningen for 3x/4x motorer. Kontakt 3 kommer fra tenningslåsen og får spenning med tenning på. Kontakt 5 er koblet til lysdioden i panelet. Strømmen gjennom motstanden sikrer at ladingen kommer igang. Sitér dette innlegget Link to post
Dinamo Svart 13.Oktober.2017 Link til dette innlegget Svart 13.Oktober.2017 Ja, det er ikkje problem å tru. Men når eg skreiv at ladelampen MÅ vera ei "gammeldags" lyspære, so var dette skriven til ein som har lite eller ikkje kunnskap om dette, og h*n fekk greiene til å virka. Hadde eg skrive noko om LED og motstand, so ville det utløyst ei større rekkja med nye spørsmål, og eg måtte sannsynligvis fram med gjettepinnen - eller var det regnestav det heite? og beregna ein fornuftig motstand. Sitér dette innlegget Link to post
Ingar Svart 13.Oktober.2017 Link til dette innlegget Svart 13.Oktober.2017 Helt i orden, det jeg skrev var bare ment som ekstra informasjon, vet det har vært mye spekulasjon rundt hvordan det fungerer med LED-panelene som volvo har benyttet. Sitér dette innlegget Link to post
hegra Svart 15.Oktober.2017 Link til dette innlegget Svart 15.Oktober.2017 Dinamo skrev On 12.10.2017 at 21.43: Når lading plutselig stopper på tomgang, og turteller faller til 0, noko som er to sider av samme sak, so er det fordi turtallet på dynamoen er for lite til å opprettholda lading. Ladelyset sin jobb er å få lading i gang, og når lading er i gang so er dynamoen sjølvforsynt og treng ikkje lenger hjelp av ladelyset. Så lenge ladinga kjem i gang som den skal, er ladelyset frisk. Jau om man går frå eit ladelys som lyser slik at den står i lengre tid, so kan ei stor pære vera eit problem. Ei pære på 1000 watt kobla som ladelys, vil ikkje behøva so stort ledningsopplegg, dynamoen begrenser forbruket til pæra til noko i nærheten av 25 watt uansett. Leste denne nå, og det er sikkert riktig. Likevel bare av nyskjerighet, hva er det ved dynamoens D+ kontakt som begrenser strømtrekket til bare ca 25 watt ? Jeg trodde faktisk at en av grunnene til og bruke svak pære var og unngå varmgang ved D+ , men er det feil ? Nå snakker jeg om når motor står stille vel og merke. Sitér dette innlegget Link to post
Dinamo Svart 15.Oktober.2017 Link til dette innlegget Svart 15.Oktober.2017 Når dynamoen står stille, går all strøm som kjem til D+ kontakten gjennom rotoren til minus. Dette magnetiserer rotoren slik at den kjem i gang med å lada. Dermed so vil rotorvindingane begrensa strømmen som går gjennom ei so stor ladelyspære. Når dynamoen lader er der eit eget sett dioder som gir strøm til D+ og videre gjennom spenningsregulatoren til rotoren. Sitér dette innlegget Link to post
hegra Svart 16.Oktober.2017 Link til dette innlegget Svart 16.Oktober.2017 Ja, jeg forstår virkemåten, men var ikke klar over at strømmen ble begrenset til så lite. Har aldri målt hvor mye strøm det går med en direkte ledning fra B+ til D+ når den står stille. Men man lærer stadig noe nytt så det er jo bra. Takker Sitér dette innlegget Link to post
Buster L Mercury Svart 27.April.2021 Link til dette innlegget Svart 27.April.2021 Dinamo skrev On 12.10.2017 at 9.32: Lat det ogso vera sagt at ladelampen MÅ vera ei "gammeldags" lyspære. Her virker ikkje ein LED-lampe, den bruker for lite strøm. Takk for veldig bra informasjon. Jeg har kjøpt ladelampe av LED-type og får ikke dynamoen til å lade. Nå faller brikkene på plass. ?? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.