Jump to content

Hvordan koble ladelampe til dynamo?


sebba2

Recommended Posts

Vedr. VP så hadde de da de kom med alarmkretskortet med 4 varsellys i sin tid, 2W lyspærer, men på et senere tidspunkt ble det endret til 1,2 W pærer. Dette resulterte i at det ble for lav spenning inn på D+ for å starte magnetiseringen av rotoren og de løste det med å montere en motstand parallelt med kontrollampen.

Redigert av I.M.S. (see edit history)
Link to post
Dinamo skrev On 10/12/2017 at 9.32:

Lat det ogso vera sagt at ladelampen MÅ vera ei "gammeldags" lyspære. Her virker ikkje ein LED-lampe, den bruker for lite strøm.

 

VP bruker en motstand på motorsiden når instrumentpanelene er LED-baserte, man ser motstanden (15) på tegningen for 3x/4x motorer.

Kontakt 3 kommer fra tenningslåsen og får spenning med tenning på. Kontakt 5 er koblet til lysdioden i panelet.

Strømmen gjennom motstanden sikrer at ladingen kommer igang.

 

VP-lading_motstand.png

Link to post

Ja, det er ikkje problem å tru.

Men når eg skreiv at ladelampen MÅ vera ei "gammeldags" lyspære, so var dette skriven til ein som har lite eller ikkje kunnskap om dette, og h*n fekk greiene til å virka. Hadde eg skrive noko om LED og motstand, so ville det utløyst ei større rekkja med nye spørsmål, og eg måtte sannsynligvis fram med gjettepinnen - eller var det regnestav det heite? og beregna ein fornuftig motstand.

Link to post
Dinamo skrev On 12.10.2017 at 21.43:

Når lading plutselig stopper på tomgang, og turteller faller til 0, noko som er to sider av samme sak, so er det fordi turtallet på dynamoen er for lite til å opprettholda lading. Ladelyset sin jobb er å få lading i gang, og når lading er i gang so er dynamoen sjølvforsynt og treng ikkje lenger hjelp av ladelyset. Så lenge ladinga kjem i gang som den skal, er ladelyset frisk.

 

Jau om man går frå eit ladelys som lyser slik at den står i lengre tid, so kan ei stor pære vera eit problem. Ei pære på 1000 watt kobla som ladelys, vil ikkje behøva so stort ledningsopplegg, dynamoen begrenser forbruket til pæra til noko i nærheten av 25 watt uansett.

Leste denne nå, og det er sikkert riktig. Likevel bare av nyskjerighet, hva er det ved dynamoens D+ kontakt som begrenser strømtrekket til bare ca 25 watt ? Jeg trodde faktisk at en av grunnene til og bruke svak pære var og unngå varmgang  ved D+ , men er det feil ? Nå snakker jeg om når motor står stille vel og merke.

Link to post

Når dynamoen står stille, går all strøm som kjem til D+ kontakten gjennom rotoren til minus. Dette magnetiserer rotoren slik at den kjem i gang med å lada. Dermed so vil rotorvindingane begrensa strømmen som går gjennom ei so stor ladelyspære. Når dynamoen lader er der eit eget sett dioder som gir strøm til D+ og videre gjennom spenningsregulatoren til rotoren.

Link to post
  • 3 år senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...