Jump to content

Pakkboks med talgpakning drypper ikke

odis123

Recommended Posts

Har en pakkboks fra sleipner tror jeg. Har hatt problem med at pakkboksen blir varm opp over 70 grader. Tok ut akslingen i vår og rengjorde hylserøret. Det var smekk fullt med fett. Dette løste ikke problemet. Måtte bruke tang for å løsne skruen som strammer talgpakningen. Den var skrudd til ganske hardt.

Det har aldri kommet en dråpe vann fra pakkboksen og det skal vel streng talt dryppe litt. Jeg løsnet derfor skruen mer, men fortsatt kommer det ikke noe vann. Skrudde til slutt ut hele skruen og trodde da at det skulle komme litt vann. men den gang ei. Er det slik at om man strammer denne pakningen for hardt

så er et ingen vei tilbake. Er løsningen å bytte pakning eller er det noe annet jeg kan gjøre for å få den til å dryppe litt?

Vanlig er et drypp eller to i minuttet under gange, og helt tett når akslingen er i ro. Varmen kommer av friksjon og for lite kjøling. Så du burde nok bytte 'lissa'. Før i tiden var dette systemet gjengs tetting på alle pumper. Inntil en amerikaner ved navn John Crane fant opp den mekaniske tetningen i nittenhundre-og-pil-og-bue.

Merk at fettet har ingen ting med lissa å gjøre. Fettet er for å smøre lageret. På pumper er det ingen forbindelse mellom 'lissekammeret' og lageret.

Redigert av Hulda (see edit history)

Ren planke. Kan være utfordrende å få ut den gamle lissa, for ut må den. Den gangen jeg jobbet med denslags brukte vi et verktøy som best kan sammenlignes med en lang, fleksibel korketrekker som ble skrudd inn i lissa. Så var det bare å trekke den gamle ut. Det var teorien. I praksis var det pirking, banning og sverting iblandet rå makt.

Nordhavn bruker cutlasslager og tradisjonell talgpakning, ikke noe fett. Det skal dryppe litt, opp tilett drypp pr. sekund under gange. Jeg plundrer ikke med å få ut gamle pakningsrester men legger bare inn en ny ring, sånn ca. hvert 5. år. Strammer til det slutter å dryppe ved stilleligge,  da drypper det under gange og stopper etter en stund.

Dette synes for meg å virke perfekt. Aksel på tidligere båt med fettpakning ple så varm at ejg kunne ikke holde i den. Nå har jeg temperaturovervåking og skseltemperatur ved hysa ligger bare et par grader over sjovannstemperatur.

Ingar skrev for 14 timer siden:

Når du skal montere den nye så finnes fremgangsmåten her: Pakkboks, fra Pakningsboka

Stort sett bra den. men  pakningsringen skal ikke være butt i butt. Det skal være åpning lik bredden på pakningen.

Når en skrur Glan innover skal pakningen ha plass til å strekke seg. Åpningen  på  ringene forskyves ca.120 grader 3 ringer

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Roger jo skrev 53 minutter siden:

Stort sett bra den. men  pakningsringen skal ikke være butt i butt. Det skal være åpning lik bredden på pakningen.

Når en skrur Glan innover skal pakningen ha plass til å strekke seg. 

Sikker på det?? pakningen skal vel legges rundt aksling og kappes 90grader ned mot aksling slik at en ikke får en V kutt. 

boble65 skrev for 2 timer siden:

Sikker på det?? pakningen skal vel legges rundt aksling og kappes 90grader ned mot aksling slik at en ikke får en V kutt. 

Ja, du kan kutte en og en på akslen og spare pakningbredden.

Eller skråskjære på direkten, med litt trening.

Pakningen skal ha plass til  å strekk seg. 

Fikk banket det inn i 1958.

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...