odis123 Startet 12.Oktober.2017 Del på Facebook Startet 12.Oktober.2017 Har en pakkboks fra sleipner tror jeg. Har hatt problem med at pakkboksen blir varm opp over 70 grader. Tok ut akslingen i vår og rengjorde hylserøret. Det var smekk fullt med fett. Dette løste ikke problemet. Måtte bruke tang for å løsne skruen som strammer talgpakningen. Den var skrudd til ganske hardt. Det har aldri kommet en dråpe vann fra pakkboksen og det skal vel streng talt dryppe litt. Jeg løsnet derfor skruen mer, men fortsatt kommer det ikke noe vann. Skrudde til slutt ut hele skruen og trodde da at det skulle komme litt vann. men den gang ei. Er det slik at om man strammer denne pakningen for hardt så er et ingen vei tilbake. Er løsningen å bytte pakning eller er det noe annet jeg kan gjøre for å få den til å dryppe litt? Sitér dette innlegget Link to post
Hank Svart 12.Oktober.2017 Del på Facebook Svart 12.Oktober.2017 Hadde talgpakning på forrige båt i 10 år. Den lakk aldri en dråpe, og var heller ikke varm. Så at de må dryppe stiller jeg meg spørrende til. Sitér dette innlegget Link to post
odis123 Svart 12.Oktober.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 12.Oktober.2017 Mener at grunnen til at de skal dryppe litt er at det blir mindre friksjon når det er litt vann sammen med fettet. Innimellom er temperaturen på pakkboksen helt fin ca 40 grader. Slik kan den være flere timer for så å gå opp til vel 70 Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 12.Oktober.2017 Del på Facebook Svart 12.Oktober.2017 (redigert) Vanlig er et drypp eller to i minuttet under gange, og helt tett når akslingen er i ro. Varmen kommer av friksjon og for lite kjøling. Så du burde nok bytte 'lissa'. Før i tiden var dette systemet gjengs tetting på alle pumper. Inntil en amerikaner ved navn John Crane fant opp den mekaniske tetningen i nittenhundre-og-pil-og-bue. Merk at fettet har ingen ting med lissa å gjøre. Fettet er for å smøre lageret. På pumper er det ingen forbindelse mellom 'lissekammeret' og lageret. Redigert 12.Oktober.2017 av Hulda (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
odis123 Svart 12.Oktober.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 12.Oktober.2017 Regnet med at det kanskje måtte bli løsningen. Båten skal på land om en uke så da er det vel bare få tak i en ny lisse. Noe jeg bør tenke på ved lissebytte eller er det ren plankekjøring? Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 12.Oktober.2017 Del på Facebook Svart 12.Oktober.2017 Ren planke. Kan være utfordrende å få ut den gamle lissa, for ut må den. Den gangen jeg jobbet med denslags brukte vi et verktøy som best kan sammenlignes med en lang, fleksibel korketrekker som ble skrudd inn i lissa. Så var det bare å trekke den gamle ut. Det var teorien. I praksis var det pirking, banning og sverting iblandet rå makt. Sitér dette innlegget Link to post
odis123 Svart 12.Oktober.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 12.Oktober.2017 Takk for tips. Sitér dette innlegget Link to post
Ingar Svart 12.Oktober.2017 Del på Facebook Svart 12.Oktober.2017 Når du skal montere den nye så finnes fremgangsmåten her: Pakkboks, fra Pakningsboka Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 12.Oktober.2017 Del på Facebook Svart 12.Oktober.2017 Hvis temperaturen ikke går over 70 grader tror jeg at jeg hadde kjørt videre med de gamle tetningene. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Hulda Svart 12.Oktober.2017 Del på Facebook Svart 12.Oktober.2017 Mjaaa, men du risikerer å slite akslingen mye der reimene ligger. I og for seg ikke noe problem om man har plass til å forskyve glandhuset når den tiden kommer. Det som er nesten sikkert, er at det ikke blir varmere. Om lissene er lagt riktig. Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 12.Oktober.2017 Del på Facebook Svart 12.Oktober.2017 Ja, det er sant. Men hvis akselen slites vil det også bli mer klaring og temperaturen faller. Skal man montere volvokondom eller simmerringtetning bør det uansett ikke treffe der talgpakningen har truffet. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Hulda Svart 12.Oktober.2017 Del på Facebook Svart 12.Oktober.2017 Vi er så enige så, Komodo. Sitér dette innlegget Link to post
Regina III Svart 12.Oktober.2017 Del på Facebook Svart 12.Oktober.2017 Nordhavn bruker cutlasslager og tradisjonell talgpakning, ikke noe fett. Det skal dryppe litt, opp tilett drypp pr. sekund under gange. Jeg plundrer ikke med å få ut gamle pakningsrester men legger bare inn en ny ring, sånn ca. hvert 5. år. Strammer til det slutter å dryppe ved stilleligge, da drypper det under gange og stopper etter en stund. Dette synes for meg å virke perfekt. Aksel på tidligere båt med fettpakning ple så varm at ejg kunne ikke holde i den. Nå har jeg temperaturovervåking og skseltemperatur ved hysa ligger bare et par grader over sjovannstemperatur. Sitér dette innlegget Link to post
Roger jo Svart 13.Oktober.2017 Del på Facebook Svart 13.Oktober.2017 Ingar skrev for 14 timer siden: Når du skal montere den nye så finnes fremgangsmåten her: Pakkboks, fra Pakningsboka Stort sett bra den. men pakningsringen skal ikke være butt i butt. Det skal være åpning lik bredden på pakningen. Når en skrur Glan innover skal pakningen ha plass til å strekke seg. Åpningen på ringene forskyves ca.120 grader 3 ringer Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
boble65 Svart 13.Oktober.2017 Del på Facebook Svart 13.Oktober.2017 Roger jo skrev 53 minutter siden: Stort sett bra den. men pakningsringen skal ikke være butt i butt. Det skal være åpning lik bredden på pakningen. Når en skrur Glan innover skal pakningen ha plass til å strekke seg. Sikker på det?? pakningen skal vel legges rundt aksling og kappes 90grader ned mot aksling slik at en ikke får en V kutt. Sitér dette innlegget Link to post
Roger jo Svart 13.Oktober.2017 Del på Facebook Svart 13.Oktober.2017 boble65 skrev for 2 timer siden: Sikker på det?? pakningen skal vel legges rundt aksling og kappes 90grader ned mot aksling slik at en ikke får en V kutt. Ja, du kan kutte en og en på akslen og spare pakningbredden. Eller skråskjære på direkten, med litt trening. Pakningen skal ha plass til å strekk seg. Fikk banket det inn i 1958. Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.