Mix Svart 28.September.2005 Del på Facebook Svart 28.September.2005 Sjekk hos Vetus for Cowl Vents som de heter på utenlandsk. Sitér dette innlegget Link to post
Allan E Svart 28.September.2005 Del på Facebook Svart 28.September.2005 I min båt står ikke hullene i innerliner rett under ventilen men det er forskøvet en 10-15 cm. De cm som er mellom dekk og innerliner blir da kassa. Sitér dette innlegget Link to post
M/S Bastard Svart 28.September.2005 Del på Facebook Svart 28.September.2005 Og for og få skikkelig lufting retter du en fremover og en bakover (tror jeg da) Mener og ha sett den funksjonen på større båter (skip) Sitér dette innlegget Link to post
Krapyl Svart 29.September.2005 Del på Facebook Svart 29.September.2005 Dere kan ha så mange forniklede, rødmalte, teakmalte, mahogniboxmonterte og prangende svanehalslufterpåDoradeboxventiler dere vil. Mine syrefaste NiCad Nicrovents holder det knuskende tørt i båten. Basta! Og slik de er utformet er det ikke noe som hekter i de av tauverk og annet! Sitér dette innlegget Store Norske Kullseilingskompani. Link to post
Verrie Svart 29.September.2005 Del på Facebook Svart 29.September.2005 Dere kan ha så mange forniklede, rødmalte, teakmalte, mahogniboxmonterte og prangende svanehalslufterpåDoradeboxventiler dere vil. Mine syrefaste NiCad Nicrovents holder det knuskende tørt i båten. Basta! Og slik de er utformet er det ikke noe som hekter i de av tauverk og annet! <{POST_SNAPBACK}> DET tror jeg deg på, jeg har hørt veldig mye bra om syrefaste NiCad Nicrovents, men som jeg anførte lengre oppe, er jeg litt "forfengelig" mht. til teakdekkene etc..... Sitér dette innlegget Link to post
Sebaldus Svart 29.September.2005 Emnestarter Del på Facebook Svart 29.September.2005 Synes dekket hadde kledd noen fine beslag og ventiler i syrefast... Sitér dette innlegget Link to post
Herman Svart 29.September.2005 Del på Facebook Svart 29.September.2005 Doradeventiler er det eneste saliggjørende på din båt IMHO. Skal du ut i ruskevær vil det som regel være mulig å ta av selve ventilen, og sette på et blindlokk istedet. Uansett må du ha en doradeboks under dem. Hvis ikke blir det en sengevæter som Suzuki sier. Denne boksen kan du lage selv. Det ser jo ut som at du er greit bevandret i trearbeider. WalterS har en rimelig grei forklaring på hvordan den skal se ut. Sitér dette innlegget All I ask is a tall ship and a star to steer her by Link to post
Gunga Din Svart 29.September.2005 Del på Facebook Svart 29.September.2005 Hej Perlen Självklart skall du ha Dorade på en båt som din, att sätta på moderne Elektrolux/Nicro vore som å sette lettmetallfälg på en veteranbil ! kolla Blocket der dyker det opp gamle lanterner o ventiler lite då o då! Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
JRK Svart 29.September.2005 Del på Facebook Svart 29.September.2005 Hei, Litt tilbake til det opprinnelige spørsmålet. Jeg har motorbåt med 3 kabiner. Har montert solcelleventilatorer i begge de nederste kabinene som suger luft inn og en roterende ventil som suger lufta ut i den øverste kabinen. Har alltid luktfri og tørr båt. I teorien skal du da få gjennomstrømning i alt slags vær. Sitér dette innlegget Link to post
Sebaldus Svart 29.September.2005 Emnestarter Del på Facebook Svart 29.September.2005 Disse solcellegreiene: har de noe slags batteri som etterhvert dør eller vil de ha en dugelig holdbarhet? Har ikke kjøpt noe selv enda siden jeg har leid meg en liten hybel for høsten men for neste år ønsker jeg noe skikkelig ventilasjon og står fremdeles mellom solcelle og vindroterende. Tips til forhandlere av vindroterende som er billigere enn Maritim? Sitér dette innlegget Link to post
fernanda Svart 29.September.2005 Del på Facebook Svart 29.September.2005 (redigert) Hei Perlen. Har du lett hos dette firmaet? De har mye nytt utstyr av klassisk utseènde. Dette er mitt innlegg nummer 400, DA blir jeg vel oppgradert vel....... Redigert 29.September.2005 av fernanda (see edit history) Sitér dette innlegget Båthilsen fra Fernanda. Link to post
Verrie Svart 29.September.2005 Del på Facebook Svart 29.September.2005 Hei Perlen. Har du lett hos dette firmaet? De har mye nytt utstyr av klassisk utseènde. Dette er mitt innlegg nummer 400, DA blir jeg vel oppgradert vel....... <{POST_SNAPBACK}> Det hadde jeg ikke, men ser at de har 13- TRETTEN forskjellige varianter, og det til priser som er akseptable !! Fernanda, tusen takk. Sitér dette innlegget Link to post
Majali Svart 29.September.2005 Del på Facebook Svart 29.September.2005 Hei igjen ja... jeg mener å huske en tråd om et genialt system som var std. på en seilbåt: Nemlig at lufttilførselen til kabinen var sentralisert til en stor ventil som ledet luften ned til skroget som er under vannlinjen slik at tempraturforskjellen mellom luft og skrogtemp. gjorde at det kondenserte på skroget. Da fikk man tørket luften før den steg opp i spalter under køyer osv. Vannet som ble utvinnet rant da bare vidre ned i kjølen å ble pumpet ut av lensepumpen etter hvert. Morsom tanke..... Erik Sitér dette innlegget Stor er den som vet, men større er den som vet hvor man skal spørre Link to post
kapptein Svart 29.September.2005 Del på Facebook Svart 29.September.2005 Kikket litt på produktene i linken til Toplicht ovenfor, og her var det mye bra! Mht til luftelyrer (Windhutze) forstår jeg ikke helt hvordan disse fungerer i forhold til sjøsprøyt og regnvann som kommer ned i lyren? Sitér dette innlegget Mjøssamlingene Link to post
Verrie Svart 29.September.2005 Del på Facebook Svart 29.September.2005 Der står forklaring litt lengre oppe, se spesielt Walter sitt innlegg. Den er egentlig veldig grei, og ville jo tro at de også passer skuta di ? Sitér dette innlegget Link to post
Krapyl Svart 29.September.2005 Del på Facebook Svart 29.September.2005 og sette på et blindlokk istedet. Uansett må du ha en doradeboks under dem. Hvis ikke blir det en sengevæter som Suzuki sier. <{POST_SNAPBACK}> Jeg tar ut Nicrovent'en og setter i det medfølgende blindlokket fortere enn du kan si Dorade. Electrolux, Solarvent og Nicrovent fungerer akkurat som doradebox. En "trap" som hindrer vannet å gå ned i hytta. Disse solcellegreiene: har de noe slags batteri som etterhvert dør eller vil de ha en dugelig holdbarhet? <{POST_SNAPBACK}> Yepp. Et NiCad batteri som du kan kjøpe på CO. Holder sisåder en 4-5 år. Sitér dette innlegget Store Norske Kullseilingskompani. Link to post
M/S Bastard Svart 30.September.2005 Del på Facebook Svart 30.September.2005 (redigert) Finns det ikke trekk til doradeventiler da, jeg mener og ha sett dette en gang! Kanskje mere vanlig på de store gamle båtene. Eller lage trekk sjøl, med innsydd kraftig strikk! Trekker mener jeg dekker selve åpningen (tuten) på ventilen Redigert 30.September.2005 av bastard30000 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Krapyl Svart 30.September.2005 Del på Facebook Svart 30.September.2005 Må ha det. Bare må ha det. Sitér dette innlegget Store Norske Kullseilingskompani. Link to post
Gunga Din Svart 30.September.2005 Del på Facebook Svart 30.September.2005 Må ha det. Bare må ha det. <{POST_SNAPBACK}> det var mycket o snubbla över på dekk........... Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Krapyl Svart 30.September.2005 Del på Facebook Svart 30.September.2005 det var mycket o snubbla över på dekk........... <{POST_SNAPBACK}> Jepp. Dette er vel en ekte "walkaround". Eller "walkabout". Eller... Skulle kanskje hatt den i 1-million tråden. Baltic 72. Sitér dette innlegget Store Norske Kullseilingskompani. Link to post
Verrie Svart 30.September.2005 Del på Facebook Svart 30.September.2005 Må ha det. Bare må ha det. <{POST_SNAPBACK}> Det ser jammen slik ut ja... De kassene de står på, har du laget dem selv, eller er det "ferdig kjøpte"? Nå har du også bekreftet overfor meg at du har en meget tørr og fin luft i båten din. For min del synes jeg det gjør seg meget bra med de bøylene du har som beskyttelse på dem. Sitér dette innlegget Link to post
Krapyl Svart 30.September.2005 Del på Facebook Svart 30.September.2005 Dø, hadde jeg satt de kassene, bøylene og det dekket på min båt, hadde den gått rett til bånns. Båten min hadde du sannsynligvis stuet tørt og godt under dekk ombord i Baltic'en. Sitér dette innlegget Store Norske Kullseilingskompani. Link to post
Verrie Svart 30.September.2005 Del på Facebook Svart 30.September.2005 Åååååååååååååhhhhhhh, nu skjønner jeg sammenhengen. Men artig syn var det !! Sitér dette innlegget Link to post
Krapyl Svart 30.September.2005 Del på Facebook Svart 30.September.2005 Litt om ventilasjon i båt. Marinco Mest reklame, men noen tips. Sitér dette innlegget Store Norske Kullseilingskompani. Link to post
Lotus Svart 30.September.2005 Del på Facebook Svart 30.September.2005 Litt om ventilasjon i båt. Marinco Mest reklame, men noen tips. <{POST_SNAPBACK}> Kan ikke se noe om at ventilene kan monteres loddrett.kan de det eller kan de det ikke? Noen som vet? Lotus Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.