Jump to content

Tips til lett-trekt 220V kabel?


mmosberg

Recommended Posts

15 hours ago, Sleipner93 said:

Hva er poenget med å legge opp 4kvadrat kabel til ett 230v anlegg med 2kw kapasitet? Holder i massevis med 1.5kvadrat. Men dersom det skal brukes opp til 16a fra landstrøm må man gå opp til 2.5kvadrat. 

Det er lite poeng, derfor foreslo jeg ikke det, men sa  "det skader ikke". Poenget var bare å illustrere at større tverrsnitt fører til lavere spenningstap. Fra et holdbarhetsperspektiv, hva tror du holder lengst? Hvis du plasserer 2 ledninger i en båt med ulikt tverrsnitt. La det så gå ti år, hvilken kabel vil ha dårligst strømføringevne og størst spenningsfall. Er prisforskellen mellom 1,5 og 2,5mm så stor at det ikke verdt og overdimmensjonere litt? Jeg tenker også på sikt ved eventuellt bytte av inverter.

 

Mangetrådet fortinnet kobber kabel er anbefalt i båt, men har ikke greid å finne noe båt spesifikt for 230v i båt. Mange nettsider legger tydeligvis ikke ut max volt og den slags i beskrivelsen.

Link to post
Share on other sites

Kjellg skrev for 12 timer siden:

Jeg var også i situasjon og skulle legge noen kabler både inne og ute. Noen sa at jeg måtte ha 2,5mm2, men syntes det var overkill da jeg bare bruker lader og en avfukter. Til nød et varmerør på 190W. Jeg kjøpte kabel på CO, den gule som er beregnet på olje, sjøvann osv. Det er vel silikon og trekker heller ikke veske. Gjorde det enkelt og orket ikke skille på landstrøm eller internt i båten så jeg bruker den overalt. I tillegg er den Fortinnet. Helt Ok kabel til mitt behov.

 

Redigert

 

Her er den:

 

https://www.clasohlson.com/no/Tilkoblingskabel-QWPK-H07BQ-F-3G1,5/49-200-10

 

den kabelen der virker tiltalende, bra sak tror jeg,

og hvis den i tillegg er myk/villig å legge/arbeide med så er vel den en vinner

 

V8 rules.

 

Link to post
Share on other sites

janet skrev for 2 timer siden:

 

den kabelen der virker tiltalende, bra sak tror jeg,

og hvis den i tillegg er myk/villig å legge/arbeide med så er vel den en vinner

 

 

Syntes det var greit å holde seg til en type kabel som jeg kan bruke overalt både i rør, motorrom og utenfor båten. Veldig myk og fin å trekke. Legger seg godt rundt hjørner. Pr definisjon er den kanskje litt overkill som Dinamo skriver, men ut fra prisen så syntes jeg den var helt grei å bruke. Tror den ligger i ganske så mange år uten å ta skade av miljøet eller irr. 

Link to post
Share on other sites

Kjellg skrev for 1 time siden:

 

Syntes det var greit å holde seg til en type kabel som jeg kan bruke overalt både i rør, motorrom og utenfor båten. Veldig myk og fin å trekke. Legger seg godt rundt hjørner. Pr definisjon er den kanskje litt overkill som Dinamo skriver, men ut fra prisen så syntes jeg den var helt grei å bruke. Tror den ligger i ganske så mange år uten å ta skade av miljøet eller irr. 

Hvis eg er blitt tolka som "litt overkill" so var ikkje det heilt meininga. Eg les dette som ein godt egna kabel, som toler det den kan bli utsatt for i denne sammenhengen.

Link to post
Share on other sites

Mange som har meninger om hvor mye strøm man trenger i en båt. Når jeg kjøpte min nåværende båt så var den helt uten 220v. Vurderte fra og tilbake om jeg skulle innstallere 10A eller 16A. Men jeg kommer aldri til å fylle båten med en masse strømtrekkende dingsedangser, og til mitt bruk så holder 10A i massevis. Jovist er jeg klar over at om jeg belaster inntaket opp mot 2kw så kan nok isen rundt landstrøm kabelen smelte noe is, men ikke så mye som at det blir "varmt". Kaffemaskin blir jeg ikke å montere, da jeg synes kokekaffe er det eneste som gjelder i båt. Så har jeg jo gassbluss. Vifteovn blir jeg heller aldri å bruke siden jeg har en Mikuni på 3,5kw som fungerer utmerket. Batterier har jeg nok av til en helg i uthavn, og begynner de å tappes så kjører jeg min utrolig gode Balmar AT-165 bare noen minutter så har jeg strøm i mange timer igjen. Eneste gang jeg "trenger" landstrøm er når jeg ligger i hjemmehavn og kanskje ønsker å toppe batteriene med lader og gjerne er par varmerør på noen få hundre watt. Og selvsagt avfukter. Så for min del ble det litt rimeligere 10A kabler og tilhørende utstyr. For 16A er egentlig ganske mye strøm alt etter hvordan man ser det.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...