Jump to content

Overgang fra bensin til diesel, råd om filtere og pumper


janet

Recommended Posts

 

Enhver form for feedback på dette og det neste innlegget vil bli satt pris på.

Først litt om bakgrunn og tank.

Neste innegg om filtrering.

 

 

BAKGRUNN

Når (hvis?) jeg får min V8 bensin (Toyota 1UZ – 4 liter) til å gå som den skal så her jeg mer en MEGET lyst til å kjøpe en V8 diesel (Toyota 1VD – 5.5 liter). Begge motorene har ca 265 hk men 1VD har jo et avsindig dreiemoment som jeg er sugen på.

Begge motorene er bilmotorer, 1UZ har vært brukt i en HAUG med Toyota og Lexus modeller mens 1VD benyttes i Toyota Landcruiser (den store) og Lexus 570 samt i noen pickup modeller.

1UZ puster naturlig mens 1VD har 2 turboer

Ved et skifte vil 1UZ bli min komplette reservemotor med clucth, gearkasse, thrustlager og innfesting for drivaksel og pumpe og filtere intakt. Tar om lag 2 timer å hive den i båten, kjapt gjort.

TANK

Ser for meg å bruke den samme tanken, 4 mm aluminium. Den har påfyllingsstuss på toppen med utjevning av lufttrykk i lokket. Samt mannhull i toppen med 2 rør (feeder og retur), 3/8’’ (10 mm).

Tanken var å blokkere disse rørene og lage et nytt mannhull for diesel med 2 rør som går langt ned.

Vil det holde med 3/8’’ rør til en slik motor? Jeg vil anta det.

 

Se også om filtrering i neste innlegg.

V8 rules.

 

Link to post

 

FILTER/FILTRERING

 

Dieselen som kjøpes i strøket her er møkkete og har mye vann i seg.

Tidligere, med bilmotorer i båt, har jeg alltid brukt marine vannutskillere og filter mellom tanken og motorens eget opplegg.

Dette hadde jeg tenkt å fravike nå. Jeg finner rett og slett ikke dieselfiltere jeg liker i utstyrsbutikkene.

 

Ser for meg 3 filtere, nærmest tanken et filoter for stor møkk og vann dernest et filter for liten møkk og vann og så et finfilter, dernest videre til Toyotas eget opplegg.

 

Har falt litt for noen engelskproduserte filtere (glemt brandname i farta, men det er et kjent merke). Problemet er at her selges det bare 5 my innsatser til disse filterne. (må kontakte produsent å høre om grovere saker finnes). Jeg tenderer vel til å betrakte 5 my som finfilter, men kanskje feil av meg det?

I utgangspunktet vil jeg tro at det første filteret vil clogge etter relativt kort tid, i hvert fall raskere enn hva jeg finner underholdende. Men filterne kan forsynes med manometer slik at clogging synliggjøres og man kan da stenge av det første filtere og bypasse dette og gå direkte til filter 2.  Da har man i hvert fall noe tid på seg før man MÅ foreta seg noe.

 

Dette med 3 stykk 6 my filtere på rad klinger ikke helt bra for meg. Ka dere tru?

Har nok litt lyst på et slikt opplegg. Blir en del leamikk med manometre og bypass greier, men OK det, er litt barnslig sånn.

 

DIESELPUMPE

 

(ikke high pressure pumpen, men den/de andre)

Landcruiser er en stor bil, motor foran og tank langt bak tenker jeg. Vil lavtrykkspumpen klare å håndtere 3 filtere før Toyotas eget opplegg? (Tanken min er rett under fronten av motoren) Eller må jeg til med kraftigere lut?

 

 

Redigert av janet (see edit history)

V8 rules.

 

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...