Jernklumpen Startet 20.Oktober.2017 Del på Facebook Startet 20.Oktober.2017 Har tenkt til og trykktesting syrefast dieseltank som jeg har sveiset. Ca tykkelse gods 2mm. Koblet til vannslangen og satt på trykk etter og ha fylt den helt full. Men da buler den ut flere steder. Kan jeg sprenge tanken med vanntrykk? Tipper trykket i nettet her er 7 kilo/bar. Bør tanken tåle dette? Sitér dette innlegget Båt er livet. ørnvik15fot m 40hk tohatsu, fjord weekend24 m 260bensin, bayliner 29 m300bensin.. Dalmarin 38 stålbåt med flybridge og tmd 70 diesel 235kh ,750liter vann Link to post Share on other sites More sharing options...
mateco Svart 20.Oktober.2017 Del på Facebook Svart 20.Oktober.2017 Trykktest tanken med luft! Trykk opp til 100-200 mbar og bruk deretter en sprayflaske med såpevann på alle sveisesømmer. Sitér dette innlegget Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !! Link to post Share on other sites More sharing options...
Jernklumpen Svart 20.Oktober.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 20.Oktober.2017 Er dette 0.1-0.2 bar? Det var jammen lite. Takk for tips. Sitér dette innlegget Båt er livet. ørnvik15fot m 40hk tohatsu, fjord weekend24 m 260bensin, bayliner 29 m300bensin.. Dalmarin 38 stålbåt med flybridge og tmd 70 diesel 235kh ,750liter vann Link to post Share on other sites More sharing options...
Jernklumpen Svart 20.Oktober.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 20.Oktober.2017 Lønner det seg og fylle tank med tetningsguffe beregnet til tanker ,og rulle den rundt og rundt når det stivner for og få ekstra bra og slitesterk tank? Eller vil dette løse seg opp og tette filteret etter noen år? Sitér dette innlegget Båt er livet. ørnvik15fot m 40hk tohatsu, fjord weekend24 m 260bensin, bayliner 29 m300bensin.. Dalmarin 38 stålbåt med flybridge og tmd 70 diesel 235kh ,750liter vann Link to post Share on other sites More sharing options...
Ingar Svart 20.Oktober.2017 Del på Facebook Svart 20.Oktober.2017 mateco skrev 56 minutter siden: Trykktest tanken med luft! Trykk opp til 100-200 mbar og bruk deretter en sprayflaske med såpevann på alle sveisesømmer. Ja, men ikke trykktest med luft og 7 bar, kan bli dramatisk om den feiler trykktesten.. Forøvrig ikke rart at tanken buler, 7 bar innebærer 700kg trykk på hver 10x10cm overflate. Er f.eks. tanken 50 cm lang og 30 cm høy blir det totalt 10.5 tonn på sideflaten. Rart at ikke tanken sprakk. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Jernklumpen Svart 20.Oktober.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 20.Oktober.2017 (redigert) Spennende. Det betyr vel at tanken er veldig solid, siden den tålte vanntrykk med ca 3-4bar i 3 timer. Redigert 20.Oktober.2017 av Jernklumpen (see edit history) Sitér dette innlegget Båt er livet. ørnvik15fot m 40hk tohatsu, fjord weekend24 m 260bensin, bayliner 29 m300bensin.. Dalmarin 38 stålbåt med flybridge og tmd 70 diesel 235kh ,750liter vann Link to post Share on other sites More sharing options...
Ingar Svart 20.Oktober.2017 Del på Facebook Svart 20.Oktober.2017 Ja, det er nesten ikke til å tro. Men 2mm syrefast er ikke godt egnet til septiktank. Pga det oksygenfattige "miljøet" i tanken forsvinner det beskyttende oksyd-laget på stålet og man får grop-korrosjon. Holder dog noen år.. Titan eller kunststoff (plast) er det eneste som holder ubegrenset. Siden du sveiser selv så lag en skikkelig dimensjonert lufting, 1.5 tom eller mer. Da unngår du lukt og korrosjonen blir mindre. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Jernklumpen Svart 20.Oktober.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 20.Oktober.2017 Hmm. Har laget ny septiktank også. Av varmtvannsbereder innmat i syrefast. Trur du den burde fylles med slikt stoff som tetter tanker? Blir levetiden bedre da tru? Har 38 inn og 25 til lufting på septiktanken . Sitér dette innlegget Båt er livet. ørnvik15fot m 40hk tohatsu, fjord weekend24 m 260bensin, bayliner 29 m300bensin.. Dalmarin 38 stålbåt med flybridge og tmd 70 diesel 235kh ,750liter vann Link to post Share on other sites More sharing options...
Jernklumpen Svart 20.Oktober.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 20.Oktober.2017 (redigert) Ingar skrev 22 minutter siden: Ja, men ikke trykktest med luft og 7 bar, kan bli dramatisk om den feiler trykktesten.. Forøvrig ikke rart at tanken buler, 7 bar innebærer 700kg trykk på hver 10x10cm overflate. Er f.eks. tanken 50 cm lang og 30 cm høy blir det totalt 10.5 tonn på sideflaten. Rart at ikke tanken sprakk. Tanken er 110 cm lang og 55cm høy, dybde ca 45cm. Hvordan kan det bli så mye trykk uten at gardena slangen røk? Redigert 20.Oktober.2017 av Jernklumpen (see edit history) Sitér dette innlegget Båt er livet. ørnvik15fot m 40hk tohatsu, fjord weekend24 m 260bensin, bayliner 29 m300bensin.. Dalmarin 38 stålbåt med flybridge og tmd 70 diesel 235kh ,750liter vann Link to post Share on other sites More sharing options...
Ingar Svart 20.Oktober.2017 Del på Facebook Svart 20.Oktober.2017 Slangen er rund og har liten diameter, overflaten blir liten. Samlet trykk på tanksidene blir over 171 tonn ved 7 bar. Montér en ekstra 25 lufting i motsatt ende av tanken så luften kan sirkulere. Oksygen er roten til alt godt når det gjelder septik... Ikke bruk drivstofftank-gjennomføring med gitter, men vanlig gjennomføring med slangen oppover etpar cm for å hindre vann i å renne inn. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
mateco Svart 20.Oktober.2017 Del på Facebook Svart 20.Oktober.2017 Det er helt vanlig på skipsverft med 100-200 mbar lufttrykk til å sjekke riktig store tanker. Da snakker vi om fler hundre kubikkmeter. Deretter gåes alle skjøter/sveisesømmer over med såpevann for å sjekke etter bobler. 100-200 mbar tilsvarer en vannsøyle på 1-2 meter. Luften har ingen viskositet som en væske har, og vil derfor trenge ut i alle åpninger, men for høyt lufttrykk kan gjøre at en lekkasje ikke oppdages, rett og slett fordi boblen sprekker for kjapt slik at man ikke rekker å registrere lekkasjen. Sitér dette innlegget Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !! Link to post Share on other sites More sharing options...
Ingar Svart 20.Oktober.2017 Del på Facebook Svart 20.Oktober.2017 Ok, jeg ville ikke vært i nærheten om en flere hundre kubikkmeter tank med 200mbar revnet. men det er vel så store marginer at sannsynligheten er null for at tanken eksploderer ved det trykket. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
mateco Svart 20.Oktober.2017 Del på Facebook Svart 20.Oktober.2017 Når man trykktester en tank mhp lekkasje så trenger man ikke høyrere trykk. Den mekaniske styrken er noe helt annet. Da er det snakk om alt fra materialvalg, konstruksjon, spant, mannhull, og er således en styrkeberegning basert på aktuelle påkjenninger. Sitér dette innlegget Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !! Link to post Share on other sites More sharing options...
Komodo Svart 20.Oktober.2017 Del på Facebook Svart 20.Oktober.2017 En liten presisjon. Det som omtales her er strengt tatt ikke trykkprøving, men tetthetskontroll. Trykkprøving utføres på trykktanker og rørledninger som skal tåle et bestemt trykk. Vanntank og septiktank i en båt er ikke en trykktank, det er en atmosfærisk tank. Ved trykkprøving er en av hensiktene å teste at stålet i tanken tåler den fysiske påvirkningen av trykket uten deformasjoner. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post Share on other sites More sharing options...
Langedahl Svart 21.Oktober.2017 Del på Facebook Svart 21.Oktober.2017 Bruk skolekritt utvendig på alle sveiser,hell noen liter parafin i tanken og beveg den rundt så parafinen kommer til alle steder. da vil du raskt se hvor det trekker igjennom. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Jernklumpen Svart 21.Oktober.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 21.Oktober.2017 Takk for tipset Sitér dette innlegget Båt er livet. ørnvik15fot m 40hk tohatsu, fjord weekend24 m 260bensin, bayliner 29 m300bensin.. Dalmarin 38 stålbåt med flybridge og tmd 70 diesel 235kh ,750liter vann Link to post Share on other sites More sharing options...
LALUNA II Svart 21.Oktober.2017 Del på Facebook Svart 21.Oktober.2017 Diesel kryper og ut av alle hull ..kommer ikke diesel ut er det tett Sitér dette innlegget Ha en flott dag på sjøen med gode vennerLaluna II på Marinetraffic via I-AIS Link to post Share on other sites More sharing options...
Jernklumpen Svart 21.Oktober.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 21.Oktober.2017 Hihi. Skjønner. Er diesel like tynnt som vann? Har stått ett døgn med trykk på og full med vann nå. Ingen være flekker på gulvet Sitér dette innlegget Båt er livet. ørnvik15fot m 40hk tohatsu, fjord weekend24 m 260bensin, bayliner 29 m300bensin.. Dalmarin 38 stålbåt med flybridge og tmd 70 diesel 235kh ,750liter vann Link to post Share on other sites More sharing options...
LALUNA II Svart 21.Oktober.2017 Del på Facebook Svart 21.Oktober.2017 Diesel er mye tynnere en vann utrolig evne til å finne hull ..bakdelen er lukten Sitér dette innlegget Ha en flott dag på sjøen med gode vennerLaluna II på Marinetraffic via I-AIS Link to post Share on other sites More sharing options...
Jernklumpen Svart 21.Oktober.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 21.Oktober.2017 Takk for info. Kjøper kompressor og går for såpevann varianten. Sitér dette innlegget Båt er livet. ørnvik15fot m 40hk tohatsu, fjord weekend24 m 260bensin, bayliner 29 m300bensin.. Dalmarin 38 stålbåt med flybridge og tmd 70 diesel 235kh ,750liter vann Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.