Jump to content

Trykktesting av dieseltank


Jernklumpen

Recommended Posts

Har tenkt til og trykktesting syrefast dieseltank som jeg har sveiset. Ca tykkelse gods 2mm.  Koblet til vannslangen og satt på trykk etter og ha fylt den helt full. Men da buler den ut flere steder.  Kan jeg sprenge tanken med vanntrykk?  Tipper trykket i nettet her er 7 kilo/bar. Bør tanken tåle dette?  

Båt er livet.

ørnvik15fot m 40hk tohatsu, fjord weekend24 m 260bensin, bayliner 29 m300bensin..

Dalmarin 38 stålbåt med flybridge og tmd 70 diesel 235kh ,750liter vann

Link to post
Share on other sites

Lønner det seg og fylle tank med tetningsguffe beregnet til tanker ,og rulle den rundt og rundt når det stivner for og få ekstra bra og slitesterk tank?  Eller vil dette løse seg opp og tette filteret etter noen år?

Båt er livet.

ørnvik15fot m 40hk tohatsu, fjord weekend24 m 260bensin, bayliner 29 m300bensin..

Dalmarin 38 stålbåt med flybridge og tmd 70 diesel 235kh ,750liter vann

Link to post
Share on other sites

mateco skrev 56 minutter siden:

Trykktest tanken med luft! 

Trykk opp til 100-200 mbar og bruk deretter en sprayflaske med såpevann på alle sveisesømmer.

 

Ja, men ikke trykktest med luft og 7 bar, kan bli dramatisk om den feiler trykktesten.. :worry:

 

Forøvrig ikke rart at tanken buler, 7 bar innebærer 700kg trykk på hver 10x10cm overflate.

 

Er f.eks. tanken 50 cm lang og 30 cm høy blir det totalt 10.5 tonn på sideflaten. Rart at ikke tanken sprakk.

Link to post
Share on other sites

Spennende. Det betyr vel at tanken er veldig solid, siden den tålte vanntrykk  med ca 3-4bar i 3 timer.  

Redigert av Jernklumpen (see edit history)

Båt er livet.

ørnvik15fot m 40hk tohatsu, fjord weekend24 m 260bensin, bayliner 29 m300bensin..

Dalmarin 38 stålbåt med flybridge og tmd 70 diesel 235kh ,750liter vann

Link to post
Share on other sites

Ja, det er nesten ikke til å tro.

Men 2mm syrefast er ikke godt egnet  til septiktank. Pga det oksygenfattige "miljøet" i tanken forsvinner det beskyttende oksyd-laget på stålet og man får grop-korrosjon.

Holder dog noen år.. Titan eller kunststoff (plast) er det eneste som holder ubegrenset.

 

Siden du sveiser selv så lag en skikkelig dimensjonert lufting, 1.5 tom eller mer.

Da unngår du lukt og korrosjonen blir mindre.

Link to post
Share on other sites

Hmm. Har laget ny septiktank også. Av varmtvannsbereder innmat i syrefast. Trur du den burde fylles med slikt stoff som tetter tanker? Blir levetiden bedre da tru? Har 38 inn og 25 til lufting på septiktanken . 

Båt er livet.

ørnvik15fot m 40hk tohatsu, fjord weekend24 m 260bensin, bayliner 29 m300bensin..

Dalmarin 38 stålbåt med flybridge og tmd 70 diesel 235kh ,750liter vann

Link to post
Share on other sites

Ingar skrev 22 minutter siden:

 

Ja, men ikke trykktest med luft og 7 bar, kan bli dramatisk om den feiler trykktesten.. :worry:

 

Forøvrig ikke rart at tanken buler, 7 bar innebærer 700kg trykk på hver 10x10cm overflate.

 

Er f.eks. tanken 50 cm lang og 30 cm høy blir det totalt 10.5 tonn på sideflaten. Rart at ikke tanken sprakk.

Tanken er 110 cm lang og 55cm høy, dybde ca 45cm.  Hvordan kan det bli så mye trykk uten at gardena slangen røk?

Redigert av Jernklumpen (see edit history)

Båt er livet.

ørnvik15fot m 40hk tohatsu, fjord weekend24 m 260bensin, bayliner 29 m300bensin..

Dalmarin 38 stålbåt med flybridge og tmd 70 diesel 235kh ,750liter vann

Link to post
Share on other sites

Slangen er rund og har liten diameter, overflaten blir liten.

Samlet trykk på tanksidene blir over 171 tonn ved 7 bar.

 

Montér en ekstra 25 lufting i motsatt ende av tanken så luften kan sirkulere. Oksygen er roten til alt godt når det gjelder septik...

Ikke bruk drivstofftank-gjennomføring med gitter, men vanlig gjennomføring med slangen oppover etpar cm for å hindre vann i å renne inn.

Link to post
Share on other sites

Det er helt vanlig på skipsverft med 100-200 mbar lufttrykk til å sjekke riktig store tanker.

Da snakker vi om fler hundre kubikkmeter. Deretter gåes alle skjøter/sveisesømmer over med såpevann for å sjekke etter bobler. 

100-200 mbar tilsvarer en vannsøyle på 1-2 meter. Luften har ingen viskositet som en væske har, og vil derfor trenge ut i alle åpninger, men for høyt lufttrykk kan gjøre at en lekkasje ikke oppdages, rett og slett fordi boblen sprekker for kjapt slik at man ikke rekker å registrere lekkasjen.

 

Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !!

Link to post
Share on other sites

Når man trykktester en tank mhp lekkasje så trenger man ikke høyrere trykk.

Den mekaniske styrken er noe helt annet. Da er det snakk om alt fra materialvalg, konstruksjon, spant, mannhull, og er således en styrkeberegning basert på aktuelle påkjenninger.

 

Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !!

Link to post
Share on other sites

En liten presisjon. Det som omtales her er strengt tatt ikke trykkprøving, men tetthetskontroll. Trykkprøving utføres på trykktanker og rørledninger som skal tåle et bestemt trykk. Vanntank og septiktank i en båt er ikke en trykktank, det er en atmosfærisk tank. Ved trykkprøving er en av hensiktene å teste at stålet i tanken tåler den fysiske påvirkningen av trykket uten deformasjoner.

Link to post
Share on other sites

Hihi. Skjønner.  Er diesel like tynnt som vann? Har stått ett døgn med trykk på og full med vann nå. Ingen være flekker på gulvet 

Båt er livet.

ørnvik15fot m 40hk tohatsu, fjord weekend24 m 260bensin, bayliner 29 m300bensin..

Dalmarin 38 stålbåt med flybridge og tmd 70 diesel 235kh ,750liter vann

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...