Stein-Erik Startet 23.Oktober.2017 Del på Facebook Startet 23.Oktober.2017 Planlegger å justere ventilene på min Yanmar 3JH4E 2006 modell denne uken. Beskrivelsen av fremgangsmåte i workshop manual er god, men dimensjon på fastnøkkel for å løsne ventilene finner jeg ikke. Noen som vet hva som benyttes her på disse motorene? Ellers har jeg lest meg opp, og ser at både innsug og eksos skal ha 0,2mm klaring. Motoren har nok aldri hatt ventiljustering siden den var ny. Så det er på tide - den "kakler" litt når den går med belastning. Noe jeg ellers bør tenke på - eller er dette grei skuring? mvh SE Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Andor Svart 23.Oktober.2017 Del på Facebook Svart 23.Oktober.2017 en skvett 2T olje så er kaklingen borte, har motor mange timer på seg, i forrige båten vi hadde med 4jhe motor så var det ikke justert ventiler eller noe på 2000 timer, motor gikk like fint, den andre båten har en 4LH-HTE med 5000 timer på teller, enda ikke vært nødvendig med justering av noe, har vært til sjekk og alt var helt fint, motoren var så god som ny, men klart den har fått skikkelig service med olje/filter, diesefiltrene ved hver 100 time Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Stein-Erik Svart 24.Oktober.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 24.Oktober.2017 Motoren har gått ca. 900 timer @Andor. Hvor mye 2T olje snakker vi om på en tank på 140 liter for at dette skal fungere? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Roger jo Svart 24.Oktober.2017 Del på Facebook Svart 24.Oktober.2017 Manualen sier noe om alderen også 11 år er lenge. Kan være andre ting som er forsømt så sjekk manualen https://www.manualslib.com/manual/947917/Yanmar-3jh4e.html?page=29#manual Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post Share on other sites More sharing options...
Kjellg Svart 24.Oktober.2017 Del på Facebook Svart 24.Oktober.2017 Andor skrev for 12 timer siden: 4LH-HTE med 5000 timer på teller, enda ikke vært nødvendig med justering av noe, har vært til sjekk og alt var helt fint, motoren var så god som ny, Dette må vel være ny rekord. 5000 timer og ingen justering??? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Stein-Erik Svart 24.Oktober.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 24.Oktober.2017 Hm... Løfter nok av lokket og måler klaringen i morgen. Er jo litt nysgjerrig :-) Dere får en status etterpå! Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Andor Svart 24.Oktober.2017 Del på Facebook Svart 24.Oktober.2017 (redigert) er gode motorer dem 4LH serien, omtrent uslitelige, det er mange av dem som har ruslet over 30000 timer uten problemer, kun service og vedlikehold stort sett, eneste som har vært gjort på den 4LH-HTE motoren vi har er skiftet eksosbend, men det var ikke nødvendig å skiftes, så en har igjen for skikkelig service og vedlikehold, bruker motoren på rette måten, motor blir alltid startet opp 15-20 min før vi legger fra kai, motor blir aldri kjørt over 3200 rpm, ligger på rundt 2600-3000 rpm under fart, kommer til kai igjen så får motor gå en ca 10 min for kjøle seg ned, ligger aldri over 2000 rpm før motor har fått driftstemperatur Redigert 24.Oktober.2017 av Andor (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Andor Svart 24.Oktober.2017 Del på Facebook Svart 24.Oktober.2017 Når det gjelder 2T olje så bruker jeg ca 1 liter på 250 liter diesel Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Kjellg Svart 24.Oktober.2017 Del på Facebook Svart 24.Oktober.2017 Andor skrev 16 minutter siden: Når det gjelder 2T olje så bruker jeg ca 1 liter på 250 liter diesel Beklager min uvitenhet, men hvorfor bruker du 2T olje i dieselen? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Lazyjack Svart 25.Oktober.2017 Del på Facebook Svart 25.Oktober.2017 Jeg har har eid en god del biler og båter i livet og har aldri justert ventiler som en del av vedlikehold/service. Det virker på meg som ventiljustering er noe som stort sett bare er nødvendig når toppen av en eller annen grunn har vært av. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Andor Svart 25.Oktober.2017 Del på Facebook Svart 25.Oktober.2017 2T olje bruker jeg og manga andre i dieselen pga at dieselen i Norge er alt for tørr for litt eldre motorer, smører dieselpumper og div, renere gange på motor, bedre tenning på dieselen, dette er noe som har blitt brukt i åresvis på lastebiler, anleggsmaskiner, båter og biler Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.