Jump to content

Ventiljustering Yanmar 3JH4E - dimensjon fastnøkkel


Stein-Erik

Recommended Posts

Planlegger å justere ventilene på min Yanmar 3JH4E 2006 modell denne uken. Beskrivelsen av fremgangsmåte i workshop manual er god, men dimensjon på fastnøkkel for å løsne ventilene finner jeg ikke. Noen som vet hva som benyttes her på disse motorene? Ellers har jeg lest meg opp, og ser at både innsug og eksos skal ha 0,2mm klaring. Motoren har nok aldri hatt ventiljustering siden den var ny. Så det er på tide - den "kakler" litt når den går med belastning.

 

Noe jeg ellers bør tenke på - eller er dette grei skuring?

 

mvh

SE

Link to post
Share on other sites

en skvett 2T olje så er kaklingen borte, har motor mange timer på seg, i forrige båten vi hadde med 4jhe motor så var det ikke justert ventiler eller noe på 2000 timer, motor gikk like fint, den andre båten har en 4LH-HTE med 5000 timer på teller, enda ikke vært nødvendig med justering av noe, har vært til sjekk og alt var helt fint, motoren var så god som ny, men klart den har fått skikkelig service med olje/filter, diesefiltrene ved hver 100 time

 

Link to post
Share on other sites

er gode motorer dem 4LH serien, omtrent uslitelige, det er mange av dem som har ruslet over 30000 timer uten problemer, kun service og vedlikehold stort sett, eneste som har vært gjort på den 4LH-HTE motoren vi har er skiftet eksosbend, men det var ikke nødvendig å skiftes, så en har igjen for skikkelig service og vedlikehold, bruker motoren på rette måten, motor blir alltid startet opp 15-20 min før vi legger fra kai, motor blir aldri kjørt over 3200 rpm, ligger på rundt 2600-3000 rpm under fart, kommer til kai igjen så får motor gå en ca 10 min for kjøle seg ned, ligger aldri over 2000 rpm før motor har fått driftstemperatur

Redigert av Andor (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...