Jump to content

Hjelp til valg av motorfeste - Evinrude G2


John_Kr

Recommended Posts

Hei

Oppdager at Evinrude G2 motoren leveres med 2 forskjelllige motorfester.

 

Slik jeg oppfatter det så leveres G2 motoren med følgende motorfester;

  • Vanlig tradisjonell motorfeste med f.eks SeaStar styringssystem.
  • Helt nytt feste med innebygget styringssystem og trimaktuatorene.

 

Hva er fordel kontra bakdel?

Prisforskjell ca kr.10 000,- hvor gamle er billigst.

 

Fordel med nye feste, er at alle tilkoblinger og slanger går i et felles rør og at alt trimaktuatorer er ute av vannet.

Bakdel, noe tyngere motor, 30-60kg

 

Er det noen som kjenner G2 motoren som eventuelt kan komme med en anbefaling?

 

 

Kallesignal: LA9312 MMSI: 257048160

Link to post

Søkte litt på nettet, men fant bare den eine (nye integrerte)

 

Har ikke erfaring med Evinrude sin, men har selv Verado med tilsvarende system (servostyring, men ikke så integrert i motoren).

Og servostyringen kommer du til å like, herlig med fingerlett styring uansett fart osv.

 

Min konklusjon er at eg hadde ikke vert i tvil og gått for den integrerte.

Nå: Shakespeare 15,6 fot Suzuki DT140 EFI (Prosjekt) (2021-…)

Nå:  92- Nor-Dan 6100  Mercury Verado 200 (2016-...)

Før: 91- Skipsplast 460 Suzuki DT90         (2008-2016)

Før: 80- GH10               Evinrude 8             (Midt på 90-tallet)

Link to post

Og finere/bedre/behageligere styring..

 

Vil og tro at annenhåndsverdien er høyere på den integrerte (men du planlegger jo ikke å selge før en har fått den levert?)

Nå: Shakespeare 15,6 fot Suzuki DT140 EFI (Prosjekt) (2021-…)

Nå:  92- Nor-Dan 6100  Mercury Verado 200 (2016-...)

Før: 91- Skipsplast 460 Suzuki DT90         (2008-2016)

Før: 80- GH10               Evinrude 8             (Midt på 90-tallet)

Link to post

Det er standard på 200 HO motoren og oppover til 300. Jeg har bestilt 150 HO, her er det valgfritt, men de har satset på at de aller fleste velger gammelt festeanordning. Spørs om jeg eventuelt må spesialbestille motoren og eventuelt bytte ut styresystemet i båten, den kommer jo ferdig rigge ift gammelt opplegg ... hmmmm...

Redigert av John_Kr (see edit history)

Kallesignal: LA9312 MMSI: 257048160

Link to post

Ikke sikker på det jeg sier nå ...

Dersom man velger SeaStar styring (gammelt opplegg) så har den en egen hydraulisk pumpe (deler av rattet). Velger jeg den med innebygget styring så har vel den en helt egen hydraulisk opplegg ved rattet med elektroniske innstilinger. Jeg vil nok anta at de hydrauliske slangene kan benyttes uabhengig av system.

 

Lite info å finne om dette...

 

I tillegg har det nye festet innebygget I-trim, dvs automatisk trim slik at den velger riktig og mest økonomisk posisjon.

Redigert av John_Kr (see edit history)

Kallesignal: LA9312 MMSI: 257048160

Link to post

Over 60 knop, wow, så fort går ikke min ...

Har aldri prøvd I-trim, synes det er greit å kjøre trimmen manuelt, er ikke sikker på om automatikken virker helt ideelt.

Kjenner du til om din båt er pre-rigget med styreenhet (hydraulisk pumpe i rattet) for integrert styring eller måtte dere bytte?

Redigert av John_Kr (see edit history)

Kallesignal: LA9312 MMSI: 257048160

Link to post
  • 1 måned senere...
  • 5 måneder senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...