Jump to content

Salg av båt på Finn - svindel?

Luke

Recommended Posts

Jeg har annonsert gamlebåten på Finn. I denne forbindelse har jeg kommunisert med en mann på engelsk. Han har spurt relevant om båtens tilstand og jeg har svart. Denne kontakten startet vel litt besynderlig i forhold til det som er vanlig på Finn. Han sendte meg en sms og spurte om båten fremdeles var til salgs. Han ba meg svare på en oppgitt email-adresse, hvilket jeg gjorde, og vi har fortsatt på min email. Jeg vil også nevne visningen på hans sms ikke er et telefonnummer men "Adrien".

I kveld får jeg denne emailen fra han:

Thank you once again for your response .i have gone through the advert and i’m satisfied with the condition. I want you to know that i won't be able to come and view it myself because I am currently away due to the nature of my Job. But if can you guarantee that it is in a good condition, I will meet up with your last price. I know there might be other buyers patronizing you already. This is more reason why i would like to get this as soon as possible. i will pay you through PayPal as it is the fastest & easiest way for me to make payment at this moment, do not worry about PayPal charges, i will take care of that and about the transportation, i shall arrange for a transport agent to come to your home directly for the pickup and transport it to my home in Athens after i have made all the necessary payment and you have confirmed this on your account.
So i urge you to send me your Paypal details as listed below, if you have an account already with PayPal:-

-Name :
-PayPal Email :
-Mobile Number:
-Amount:

After i read from you with your Paypal details, i will proceed with the transfer and then we can arrange for my shipping company to come for the pick up, after you receive your money. I will need the address too for the pick up to be arranged.
i expect your reply soon. 
Best Regards.

Jepp. Ren svindel. Samme text som en som utga seg for å kjøpe en bruktbil av meg for et par år siden.

PayPal kvitteringen de kommer med er falsk og det er aldri betalt inn noe penger. Hos meg var det en "kompis" som skulle hente bilen, og han ba meg signere eierskiftepapirene blanko uten ny kjøper. Når jeg sa at han kunne få kjøpe bilen billigere hvis han betalte kontant, var han ikke interessert lenger. Be om kontant se hvilken respons du får.

Først: Beste måten å få betaling på er at selger sender en såkalt request i PayPal, ikke motsatt. Men om noen sier at de har sendt penger, er det jo bare å gå inn i PayPal og sjekke.

Alle skjønner jo at saken handler om lureri. Det er jo så tydelig. Men det er en litt mer fiks måte å gjøre det på enn å bare pøse ut e-poster til hvermannsen...

I utgangspunktet skal det ikke være noen fare med å gi fra seg både e-post mm for PayPal, men oppskrifta til denne karen er kjent. De fleste har heldigvis begynt å bli mer forsiktig hvis de mottar en e-post fra f.eks. PayPal, men her handler det om noe foranliggende... en handel - og da er det lettere å tenke at alt er ok. Sender du e-postadressen til han karen, kommer du til å få en falsk e-post "fra" PayPal med informasjon om at det er kommet inn penger og at du må klikke på en link osv. I gleden av å motta penger, er man mindre på vakt - og vips så har man gjort noe man angrer på.

Ingar skrev for 3 timer siden:

Merkelig at de fortsatt holder på med dette, var første gang oppe på BP i 2004: En merkelig epost ang. båtkjøp

Mouche skrev 51 minutter siden:

Alle BURDE vel i alle fall skjønne at dette er nok et forsøk på ren svindel. Har vært et uttall spørsmål om akkurat det samme med nøyaktig samme fremgangsmåte så egentlig mest forundret over at man i det hele tatt lurer på om dette er svindel.

Grunnen til at de fortsetter med slike lett gjennomskuelige metoder er at de som de får på kroken, faktisk kan la seg lure også når det kommer til selve betalingen.

Hadde det hele sett mer troverdig ut så ville de fått flere på kroken (dvs mere arbeid for svindlerne) og færre som til slutt var aktuelle.

Lag så mye krøll du kan med tullingen, så han får følelsen av å ha blitt lurt selv... .masse mail frem og tilbake, misforståelser...osv.. avslutt med at den dessverre er solgt.. .

Jeg har hatt disse klovnene på telefonen en noen ganger, som ringer fra Mirosoft.. har hatt mye gøy med de, tenker de er rimelig rød i nepen når vi er ferdig.. .

Coldman skrev for 3 timer siden:

I utgangspunktet skal det ikke være noen fare med å gi fra seg både e-post mm for PayPal, men oppskrifta til denne karen er kjent. De fleste har heldigvis begynt å bli mer forsiktig hvis de mottar en e-post fra f.eks. PayPal, men her handler det om noe foranliggende... en handel - og da er det lettere å tenke at alt er ok. Sender du e-postadressen til han karen, kommer du til å få en falsk e-post "fra" PayPal med informasjon om at det er kommet inn penger og at du må klikke på en link osv.

Denne formen for svindel er ikke knyttet til Paypal, den er basert på falske sjekker, alle tilfeller jeg har hørt om har utsteder av sjekken vært Western Union.

Svindelen utnytter er at det kan ta 2-3 uker før banken oppdager at sjekken er falsk. Da er kjøperen og "fraktselskapet" forduftet og selgeren ansvarlig for bankens tap.

Kontakt med "kundene" opprettes via Finn-epost.

Se innlegget over her for mer utførlig forklaring.

Ja da har nok jeg vært heldigere. Jeg har fått mail fra en enke i Kuwait, Mary Rose Komo, som vil gi meg 4,5 mill dollar. Hun arvet disse pengene av sin ektemann som døde brått. Nå har hun fått uhelbredelig dødelig kreft og siden hun ikke har arvinger, vil hun donere pengene til meg, slik at ingen andre grådige får tak i dem. 

:lol:

Citroen DS. If I have to explain, you wouldn't understand...

Ingar skrev On 27.10.2017 at 17.16:

Denne formen for svindel er ikke knyttet til Paypal, den er basert på falske sjekker, alle tilfeller jeg har hørt om har utsteder av sjekken vært Western Union.

Svindelen utnytter er at det kan ta 2-3 uker før banken oppdager at sjekken er falsk. Da er kjøperen og "fraktselskapet" forduftet og selgeren ansvarlig for bankens tap.

Kontakt med "kundene" opprettes via Finn-epost.

Se innlegget over her for mer utførlig forklaring.

Det kan godt hende at det det er basert på falske sjekker. Likefullt er det Paypal-informasjon det blir bedt om, og falske e-poster som ser ut som de kommer fra Paypal eksisterer. Poenget mitt var at det er lettere å la seg lure når man er i dialog med noen om en handel enn når det bare plutselig dukker opp en falsk e-post fra Paypal i innboksen. 

Beklager, det ble uklart. Det jeg mente å si var at den svindelen jeg beskrev er knyttet til falske sjekker, selv om hovedtrekket er det samme; naive selgere som mister hodet når de har fått en ivrig kunde fra langtvekkistan som vil betale mer enn forlangende for en usett båt eller bil.

Ville det vært interessant å høre nærmere om hvordan de klarer å gjøre det også via Paypal. Er det slik å forstå at den falske eposten fra Paypal forteller at du har fått overført penger, men at grådige selgere ikke tar seg tid til å sjekke at pengene virkelig har kommet inn på sin norske bankkonto før de betaler videre til kjøperens mellommenn?

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...