Jump to content

Samlet batteribank


joelle

Recommended Posts

Da er vi på spørre siden på nytt.

 

har mulighet at instalere 5 x 115ah sønnak dual 115ah, tenker her at jeg kan serie koble det hele,sammen med en Securecolt x35 som jeg har liggende.

 

da får jeg en total bank på 575 ah og med sikkerheten securvolt gir så vil jeg ha nokk til å starte motoren.

 

sandvik28, med begrenset forbruk. Er dette fornuftig?

Link to post

Men x35 er fra 40-200Ah.

Usikker på hvordan den takler store banker.

 

Dynamo str spiller vel bare inn på hvor lang tid det tar og topplade banken.

En 110amp dynamo vil jo kunne levere 20 amp til hvert batteri.Om alt er opptimalt koblet.

Men klart att en 50a dynamo kan bli litt snaut.

Kommer jo ann på bruksmønsteret lange el korte turer.

 

http://www.securevolt.no/docs/PDX35-Manual.pdf

 

 

Redigert av Stjernen ! (see edit history)
Link to post

Men har du bruk for 575ah i en Sandvik 28? Alltid deilig med nok strøm, men tror jeg ville hatt et batteri dedikert til start, trenger jo ikke så  avansert opplegg.

Og når kutter egentlig denne secure 35 av strømmen?  Kjører kanskje rundt med "200ah" mer en du får noen gang brukt, fordi den kutter fortidlig? Klarte ikke lese meg til når den kuttet.

Jeg har 540Ah forbruksbank i vår båt, med 2 kjøleskap(115l+49l), tv, el.dass, 20 spotter, 2 diesel varmere mm 

Holder til 3 dager i uthavn. 

Jeg har en landstrøm lader på 60a, kun til forbruksbank. Skal du holde den innenfor  10% regelen må du også opp i en slik lader, hvis du ikke har dette allerede.

Link to post

Den 10% regelen er noe som noen har funnet på for å gi de som ikke vil sette seg inn i saken en pekepinn.

Som Stjernen sier lenger opp er det forbruket som teller, ikke størrelsen på batteribanken. En hvilket som helst lader vil kunne lade opp enhver  batteribank i lystbåt så lenge strømforbruket ikke er større enn det landstrøm+dynamo leverer.

Link to post
1 hour ago, Ingar said:

Den 10% regelen er noe som noen har funnet på for å gi de som ikke vil sette seg inn i saken en pekepinn.

Som Stjernen sier lenger opp er det forbruket som teller, ikke størrelsen på batteribanken. En hvilket som helst lader vil kunne lade opp enhver  batteribank i lystbåt så lenge strømforbruket ikke er større enn det landstrøm+dynamo leverer.

Det er sant, men siden trådstarter vil ha 575ah i en Sandvik 28, vil jeg tro han liker å ligge lenge i uthavn og bruker også båten til ferieturer?  Da bør du ha nok power til å lade opp batteribanken på et døgn i havn med landstrøm,  hvor du ligger med forbruk i tillegg. Med en batteribank på 575ah som er kjørt litt "flat" skal du kjøre svært mange timer med en dynamo på 50a for å toppe denne igjen.

Så jeg synes 10% regelen er en veldig grei pekepinn å forholde seg til.

 

Link to post

Jeg støtter trådstarter med å sette inn så mange batterier som mulig. Om man opprettholder det samme bruksmønsteret som før vil batteriene bli mindre nedtappet ved normalt bruk, noe som vil forlenge levetiden til batteriene vesentlig. Det er ikke om å gjøre å få utnyttet kapasiteten i batteriene man kjører rundt med, i alle fall ikke så lenge man har desplasementskrog. Om man bare bruker 40% av kapasiteten på en helgetur lever batteriene et mye mer behagelig liv enn om man bruker 75% av kapasiteten. 

 

Men som du sier Førstefender, det er jo viktig å ha mulighet til å lade opp batteriene på en fornuftig tid, så man må jo ha en kontroll på hva man har ombord og hva man bruker. Securevolt har jeg aldri hørt om. Gadd heller ikke å lese om den :giggle:

Link to post
Ingar skrev On 28.10.2017 at 13.25:

Den 10% regelen er noe som noen har funnet på for å gi de som ikke vil sette seg inn i saken en pekepinn.

Som Stjernen sier lenger opp er det forbruket som teller, ikke størrelsen på batteribanken. En hvilket som helst lader vil kunne lade opp enhver  batteribank i lystbåt så lenge strømforbruket ikke er større enn det landstrøm+dynamo leverer.

Du er på tur med seilbåt, med 550Ah AGM, og kobler deg til landstrøm kl. 22.00
Batteriene er på DoD 50% =  -225Ah

Laderen kan levere 30A.

 

Besetningen legger seg med en gang siden dere vill videre kl. 07.00 for å seile neste etappen,
= praktisk ikke noe parallell forbruk.

a) Hvordan ser det ut med SoC / ladetilstands når dere seiler videre?

b) turen går over en uke, og besetningen legger seg fortsatt hver kveld uten å slå på lys.

Hvordan er SoC når denne uken er over?


I dette regnestykket tar vi ikke parallell forbruk med inn.
Men du ser fort at du kan nesten bestille nye batterier når du er hjemme etter denne turen.

 

Med 10% som minste kapasitet fra laderen hadde batteriene nådd nesten 100% etter matematisk 4
og realistisk 5,5 timer.
Da ville laderen også få tilstrekkelig tid for å equalisation / utjevningslading i samme slengen,

og dere kunne fortsette reisen uten å slite på batteriene.

Regner vi nå vanlig parallell forbruk i tillegg da havner vi vanligvis i situasjonen at
selve ladetiden strekker seg om 2 til 3 timer.
Dvs. akkurat passe for en familie på tur.

 

10% er altså sjelden feil, men flest riktig, selvfølgelig så sant vi ikke snakker
om motorbåt som reiser med motorkraft flere timer hver dag.
 

I tillegg til praktisk brukelig ladetid snakker man også om komfort.
Bruker man en lader som må arbeide med 100% i 100% av ladetiden
da går også viften med 100% i 100% av ladetiden.
Jeg vill gjerne se noen som liker å høre dette i hele natten.

Med 10%-regelen kan man vanligvis velge en lader som kan reduseres i effekten,

og da trenger viften vanligvis (ved ordentlig installasjon) ikke å arbeide i det hele tatt.

 

Så, 10% = bare fordeler.

 

:seeya:
Jørg

 



 

Redigert av Joerg Becker (see edit history)

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
Joerg Becker skrev 4 minutter siden:

 

I tillegg til praktisk brukelig ladetid snakker man også om komfort.

Med 10%-regelen kan man vanligvis velge en lader som kan reduseres i effekten,

og da trenger viften vanligvis (ved ordentlig installasjon) ikke å arbeide i det hele tatt.

 

:seeya:
Jørg

 

Og har du i tillegg en skikkelig dynamo og regulator, så blir båtlivet bare hærlig :yesnod:

Link to post

Jo, selvfølgelig er det bruksmønsteret som avgjør hva en bør velge.

Det finnes alltid grunn for å velge så eller så.
Også om en i det hele tatt kan velge uten vifte, og kanskje billig. :smiley:

 

Det jeg vill fram med er at de fleste har behov for kraftigere ladere, ikke bare praktisk men også teknisk.
Det finnes vel heller ingen batteriprodusent til AGM som ønsker seriøs å få ladet batteriene sine med 4A ved syklisk drift,
så sant batteriet ikke tilfeldigvis har bly til  20 - 40Ah.

Men ja, det passer nok til flytende elektrolytt eller Gel, ja.

 

Alminnelige anbefalinger skal avgis med blikk på sikkerhet, som inneholder også driftsikkerhet under alle omstendigheter.
Og da er man automatisk på minste størrelser, som dekker alle tenkelige behov,

men ikke bare på å lade et batteri (som også funker med 1A så sant tiden og tilstands av batteriene strekker til).

Ellers kan man jo spørre om råd, så sant en ikke vet hva man virkelig trenger/har behov for.

 

Uansett er det første setningen du skrev som gjelder,
som er at det er bruksmønsteret som avgjør.


....men jeg vet ikke om så mange som virkelig klarer seg med 4A

så sant en ikke setter både mye kapasitet og mye tid for gjenopplading i motregningen.
Og da er vi tilbake til både det første jeg skrev og ang. praktisk bruk i de enkle tilfellene.

 

:seeya:
Jørg

 

 

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post

Står egentlig i setningen under, Komodo, det er et eksempel med AGM.
AGM skal lades helst rask (inkl. utjevning) for å redusere unødvendig lang tid med spenning over floatspenning <13,4V.
Lader man med for lite strøm (A) da økes det både ladetid og utjevningstid tilsværende.
I tillegg har AGM det godt av med litt påtrykk, gjennomsnittlig mellom (nettopp) 10 og 25%

med tendens til øvre enden på skala og det er 18% som anbefales som optimal ladestrøm ved syklisk drift.

(NB: det finnes unntak, som f.eks. en del Optima)

 

"Vår" 4A-lader som nevnt ovenfor ville da være et slik (ikke passende) eksempel.

Skal den lade 40Ah da er den i gang i >11 timer, pluss utjevning = noe ved >15 timer med spenning over 13,5V

En lader med 40A gjør dette i 1,5 timer pluss utjevning som reduseres på minste tid = ca. 2,5 timer

 

Er laderen en flertrinslader da har den (de fleste har) sannsynligvis også minste og maksimale lade-tider i programvaren.
Det finnes min/maks-tider for både bulk og utjevningstid.
Og det betyr at en lader kan ramle ut av et maksimal tidsvindu hvis den trenger for lenge for å bli ferdig

og resulterer at batteriene aldri topplades.
Det gjelder ikke for alle, men for mange, men ville uansett ikke ekskludere for lang ladetid kjemisk sett.

 

Det samme problem kan også overføres til større ladere, og alle andre type batterier, når det finnes for mye parallell forbruk.
Må jeg lade og utjevne helt vanlige 150Ah i løpet av 10 timer

da hjelper det fint lite hvis jeg bruker en 25A lader når jeg har 10A parallell forbruk.
I dette regnestykket holder det temmelig med én kjøleboks uten kompressor og fire lyspærer med 20W allerede

for å sende ladingen i underskudd.
Og da snakker vi ikke om TV, radio, ladere, internett & PC mm. som finnes på de fleste båter på tur.
I så fall trenger laderen mange flere timer for å kunne lade batteriene virkelig "ferdig",

og da er vi tilbake på det kjemiske.

Hvorfor altså ikke å bruke en kraftig lader, som orienterer seg på gamle tommelfingerreglen?
Moderne 60A-ladere spiser ikke mer enn en 4A-lader når begge er i ro.
Men en 60A-lader faller ikke tilbake til første trins når jeg våger å slå på lys på båten i "ett minutt".
Den bare holder seg i float og leverer masse strøm t.o.m. uten å hoppe at og fram i trinnene.
....mja, akkurat det gjelder så sant laderen er bra og ekskluderer vanligvis for billige ladere med det.
 

:seeya:
Jørg

 

 

Redigert av Joerg Becker (see edit history)

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post

.... sorry ..., er vel preget av å måtte utdype alt inn i siste detalj hver dag. :rolleyes:


Men, fordelen med det er jo at nesten ingen spør to ganger.  :smiley:


Enten fordi det ble forstått, eller fordi folk mangler tid og tørr bare ikke.  :giggle:

 

:seeya:
Jørg
 

 

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post

Spenning er spenning.
Uansett kilde ville jeg alltid velge en solcelleregulator som kan ta høyde på problemet og holde spenningen lav.

 

Problemet med AGM og høy spenning betyr ikke at AGM må behandles som et rå egg.
Det er ikke meningen.
Meningen er bare å holde spenningen nede for det meste i tiden, da har man gjort det meste som må til.

 

Bruker du nå f.eks. en solcelleregulator som kan redusere spenningen til 13,2V da holder det.
Mere syd våkner regulatoren etter nattmørket, topplader batteriene,  og reduserer spenningen for resten av dagen.

Helt i nord om sommeren vill den ikke øke spenningen i det hele tatt.

Og bruker du batteriene syklisk (dvs. med utlading >7%) da er det uansett fint med litt topping etter hvert.

 

AGM går heller ikke i stykker når den fikk regelmessig økt spenning noen dager på ferietur,
dvs. noen ganger "overlading".

Bly er bly, og litt mer lading av og til er vanligvis bedre enn konstant litt for lite.

Sulfatering gjelder nemlig også for AGM og Gel, ikke bare for blybatterier med flytende elektrolytt.

Hvis du ikke allerede har så kan du ta en titt på regulatorer fra Victron (Blue Solar MPPT).
Fine greier, prisgunstig, stabil, og kan bortsett av standardprogrammer også justeres etter behov.
For justering kan du bruke enten datakabel eller trådløs med BlueTooth dongle og smartphone. 
Dvs. etter smak og behag og nødvendig software er helt gratis.

 

:seeya:
Jørg

 

 

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
Sondreland skrev for 1 time siden:

Er det skadelig for en agm-batteribank dersom solcellepanelene står hele dagen og kjører opp spenningen uten å få fulladet batteriene? 

Nå er ikke jeg Jørg, men jeg tillater meg å komme med en liten kommentar allikevel. 

 

Dersom du har en agm-bank i båten og et solcellepanel som bare gir noen få ampere vil ikke solcellene klare å løfte spenningen opp til et skadelig nivå uten at batteriene blir fulladet. Dersom du putter lite strøm inn på et batteri tar det lang tid før spenningen stiger. Når batteriet til slutt er fullt vil spenningen bli skadelig høy dersom du ikke har regulator.

Link to post

Mja, i grunnen riktig, men et spørs om definisjoner er det uansett.

Det behøves ikke mye strøm for å presse fulle batterier over 13,5V.

Mindre enn 1 A kan være mer enn nok.

Og fulle batterier er definisjonen, siden vi ellers snakker om å lade batterier og da har vi ikke noe problem.

Riktig?

 

:seeya:
Jørg

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...