Lars H. Svart 30.Oktober.2017 Del på Facebook Svart 30.Oktober.2017 Joerg Becker skrev 54 minutter siden: Hvis du ikke allerede har så kan du ta en titt på regulatorer fra Victron (Blue Solar MPPT). Fine greier, prisgunstig, stabil, og kan bortsett av standardprogrammer også justeres etter behov. For justering kan du bruke enten datakabel eller trådløs med BlueTooth dongle og smartphone. Dvs. etter smak og behag og nødvendig software er helt gratis Jeg har en slik Victron Blue Solar MPPT 75/15 regulator. Den er satt til absortion 14,4V og float 13,8V. Dette fungerer utmerket for mine åpne bly/syre batterier. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Komodo Svart 30.Oktober.2017 Del på Facebook Svart 30.Oktober.2017 Joerg Becker skrev for 2 timer siden: Det behøves ikke mye strøm for å presse fulle batterier over 13,5V Det er vi enige om. Joerg Becker skrev for 2 timer siden: Og fulle batterier er definisjonen, Nei, Sondreland spurte konkret om spenningen kan bli skadelig høy før batteriene er fulle. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Joerg Becker Svart 30.Oktober.2017 Del på Facebook Svart 30.Oktober.2017 Det har du rett i, beklager at jeg ikke leste riktig. --------------------------- Finnes det noe bestemt grunn for at du spurte om det, Sondreland? Jørg Sitér dette innlegget => Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja". => Leser Du også på Båtplassens MARKED ? => Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv. Link to post
Sondreland Svart 31.Oktober.2017 Del på Facebook Svart 31.Oktober.2017 Quote AGM skal lades helst rask (inkl. utjevning) for å redusere unødvendig lang tid med spenning over floatspenning <13,4V. Lader man med for lite strøm (A) da økes det både ladetid og utjevningstid tilsværende. I tillegg har AGM det godt av med litt påtrykk, gjennomsnittlig mellom (nettopp) 10 og 25% med tendens til øvre enden på skala og det er 18% som anbefales som optimal ladestrøm ved syklisk drift. Jeg kan ha vært uklar i formuleringen, så jeg prøver igjen: Grunnen til at jeg spurte er avsnittet over og særlig "Lader man med for lite strøm (A) da økes det både ladetid og utjevningstid tilsvarende". Et solcelleoppsett vil vel gjerne lade med relativt liten strøm. Noe som en skulle tro ville øke ladetid og utjevningstid, iht. den siterte setningen. Kanskje har man også en forbruker stående, eller en sky/regnskyll fører til at ladesyklusen kontinuerlig må restartes. Spørsmålet mitt er om lang ladetid kombinert med kontinuerlig gjenoppstartede ladesykluser er skadelig for batteripakken, eller om den god solcelleregulator tar høyde for dette. En regulator med minnefunksjon kunne jo hypotetisk tatt høyde for kontinuerlig gjennoppstartede ladesykluser, men om dette eksisterer vet jeg ikke. Problemstillingen er kanskje kun av akademisk interesse, mistenker at batteriene mine vanligvis dør fordi jeg lar dem stå tomme over vinteren eller lignende misbruk. Det er vanskelig å klandre en regulator for slikt... Sitér dette innlegget Link to post
Joerg Becker Svart 31.Oktober.2017 Del på Facebook Svart 31.Oktober.2017 (redigert) Ok., takk. En god regulator tar en viss høyde for det, også mht. mulige programmer, men kan ikke se alt. Likevel er f.eks. BlueSolar en 3-trin-regulator som også kan justeres på mange parametere. Og det er verdt like mye som en god batterilader med landstrømtilkobling. Uansett er det mest viktige at regulatoren regulerer ned straks den er ferdig, hver gang. Igjen: Det spiller riktignok ingen rolle om den topplader, la oss også gjerne si "en eller to ganger hver dag", men at spenningen skal være nede i det meste av tiden. Problemet ligger i konstant høy spenning, og bare der. Og da er løsningen forklart som før siden regulatoren enten holder spenningen nede eller reduserer når den kan. Jørg NB: Red. her. Jeg forstår hva du mener ang at lite strøm med parallell belastning kan føre til at regulatoren aldri blir ferdig med ladingen. Men det er nok ikke vanlig at solcellene ligger absolutt i balanse med utladingen, da enten øker man kapasiteten, eller reduserer belastningen. Men hvis spenningen er nede da fantes det utlading, som betyr at den må topp-lade uansett. Og atter en gang til: Når den er ferdig skal regulatoren redusere, som beskrevet. Redigert 31.Oktober.2017 av Joerg Becker (see edit history) Sitér dette innlegget => Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja". => Leser Du også på Båtplassens MARKED ? => Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv. Link to post
Mulligan Svart 31.Oktober.2017 Del på Facebook Svart 31.Oktober.2017 Ingar skrev On 29.10.2017 at 22.16: Skulle jeg ønsket mer ladekapasitet ville det vært på dynamo, ikke landstrøm. Støtter den filosofien. Landstrøm er kun for å holde ting vedlike når båten ikke er i drift. Har en 10 Amp lader og 60 Amp generator. I praksis er det nok. Sitér dette innlegget Link to post
Joerg Becker Svart 31.Oktober.2017 Del på Facebook Svart 31.Oktober.2017 (redigert) Mulligan skrev 56 minutter siden: Landstrøm er kun for å holde ting vedlike når båten ikke er i drift. Har en 10 Amp lader og 60 Amp generator. I praksis er det nok. Du kan nok ikke støtte den, men bruke det samme filosofi hvis det passer til dine behov. 10A gjelder for deg, 4A for Ingar, og liknende for andre. Men for veldig mange andre er det absolutt ikke nok, se regnestykket ovenfor. Derfor finnes det ikke noe alminnelig fasit unntatt den at laderen må være kraftig nok - slik at den forhindrer utlading av batteriene mens den skal lade - kan lade både i det hele tatt og samtidig med parallell forbruk når batteriene har behov for det. Enkelt logikk, alt annet fører til kjøp av ladere som ikke er korrekt tilpasset. Jørg Redigert 31.Oktober.2017 av Joerg Becker (see edit history) Sitér dette innlegget => Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja". => Leser Du også på Båtplassens MARKED ? => Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv. Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.