Jump to content

Åpne dysene under gange,, sabb 2h

Papper

Recommended Posts

Hei jeg har kjøpt meg en viksund 660 på forsommern i år. Den skal ligge ute hele året. I dag fikk jeg ikke noe fart på den. Tenker diselfilter eller sil i fødepumpe. Eller at den er full av groer så den går tungt i vannet.. Men jegnlurer på om jeg kan ha gjort noe feil i dag, jeg har lite peiling på diesel men driver å setter meg inn i det. Jeg løsnet røret på den ene dysa under gange for å se om det kom noe der. Røret på den ene siden av dysa pippla det diesel d jeg åpnet litt, på den andre siden av dysa stoppet nesten motor da jeg åpnet. Er dette riktig, kan jeg få luft i annelgget ved å gjøre dette. Jeg gjorde det kun på den ene dysa, og kunne heller ikke kjenne noe forskjell etterpå, den gilkk like dårlig.. glad for alle svar ?

Redigert av Papper (see edit history)

Eg var med på ein motorstopp ein gang. Eg fekk kjeft for at tanken var tom, far min skulle visa meg kor tom den var so han peilte tanken - som var full. Slangen inn til filteret blei løyst, der kom ingen olje. So blei slangen løyst frå tanken, der kom heller ingen olje. Då var det å løysa oljekranen frå tanken, so kom der olje ut so den kranen blei staka opp. Dieselfilteret blei opna, det såg forferdelig ut, blei vaska i olje som ein nødløsning. So blei først lufteskruen på oljefilteret opna, til der kom olje, deretter blei trykkrøret på dysa løyst og motoren kjørt på starteren til der kom olje i trykkrøret. Då var det ogso slutt på strømmen so det var å sveiva for å få ut meir luft, til motoren starta - såvidt. Når motoren so gjekk, på ein måte, var det å opna trykkrøret for å få ut luft, og stenga innimellom for å holda motoren i gang, til det meste av luften var ute. Når so motoren på den måten gav omtrent halv kraft, lot vi den klara resten sjølv, og den gjekk for fullt i løpet av eit par timer. So sjekk heile oljetilførselen frå tanken til dysene. Det kan vel ogso seiast at når du er sopass ny eigar til denne båten, so veit du egentlig ikkje kor gammelt dieselfilteret er, det kan vera ikkje dumt å skifta berre for å vita at den biten er grei.

Magne

Skift filter, og luft med hendelen på matepumpa først på filteret og deretter på innløpet til høytrykkspumpa. Da skal det normalt sett holde, lufting på dysene bør ikke være nødvendig om den ikke er kjørt tom. Går den fortsatt dårlig etterpå, bør regulatordekselet demonteres og regulatoren vaskes I diesel til alt går lett igjen. Jeg hadde 2H noen år selv, så jeg kjenner litt til disse motorene.

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Tusen takk for alle gode svar, jeg skal ta tak i det dere sier etterhver, dieselfilter kom i posten her om dagen og ny sil i fødepumpe har jeg.

Tror også jeg kan ha helt på rød frostveske mens det kanskje var blå der. Jeg kan ikke se det er blitt tykkere eller guggete som jeg har lest.

Tenker jeg tapper ut etterhvert og heller det i vannet til exsosen etterhvert og nytt på motor. Bør jeg frostsikkre exosen, det blir aldri mere en max 10 kuldegrader her jeg bor ?

Redigert av Papper (see edit history)
index skrev for 21 timer siden:

Det er sånn du lufter på dysene. Ikke bry deg om den lille da, det er returen og den trenger ikke luftes uansett. Men hvorfor gjorde du egentlig dette uten grunn? Bare for å ha noe å fikle med?

Jeg lurte en stund på om den kun gikk på en sylynder, derfor prøvde jeg om det kom noe diesel ut der. Den en dysa var også helt tørr på utsiden, mens den andre var litt diesel våt. Så tenkte derfor den tørre ikke fikk diesel.

Ja jeg er en som liker å kjenne motoren ut og inn så godt en amtør kan greie, så tenker sette meg litt inn i ting. Jeg har jo skrudd litt i mitt 56år gamle liv men diesel har jeg aldrig skrudd på. ?

Om den reagerer likl på begge to om du løser litt kan du i det minste konstatere at den går på begge. Men ikke løs begge på en gang, da stopper den;-)

Enkle og greie motorer dette, så dere to skal nok bli gode venner etter hvert skal du se...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...