Jump to content

Er det slutt på snø om vinteren i Østfold?


Guest Avmønstret#

Recommended Posts

Guest Avmønstret#
NilsPils skrev for 2 timer siden:

Den påsken for 1 1/2 år siden var det mange flatklemte kalesjer og havarerte kalesjestenger på båter som var klargjort for utsetting. Og det var på Skjæløy . . . .

 

 

Et bomtelt gjør susen hos meg. Dekker sittebrønn og "vinterspryhooden" og evt. snø seiler av uten å belaste stengene til spryhood. 

 

Ser absolutt at det er en risikoøvelse for båter med større kalesjer osv. Men for seilbåter som ikke har cockpitkalesje oppe så er det neppe noen stor trussel. Men vil ha bomtelt for å slippe å måke meg inn i båten hvis det kommer et snøfall. 

 

Hadde båten liggende ute på Padda i Oslo den vinteren du viser til og husker snøfallet. Mener å huske at tempereaturen var veldig variabel rundt null. Jeg var nede og måket av før det slo over til mildvær igjen. Så når jeg måket var det vel bare 20-30 cm lett snø som kunne måkes/kostes lett av. 

Link to post
Share on other sites

22 hours ago, Pinkvin said:

 

Et bomtelt gjør susen hos meg. Dekker sittebrønn og "vinterspryhooden" og evt. snø seiler av uten å belaste stengene til spryhood. 

 

Ser absolutt at det er en risikoøvelse for båter med større kalesjer osv. Men for seilbåter som ikke har cockpitkalesje oppe så er det neppe noen stor trussel. Men vil ha bomtelt for å slippe å måke meg inn i båten hvis det kommer et snøfall. 

 

Hadde båten liggende ute på Padda i Oslo den vinteren du viser til og husker snøfallet. Mener å huske at tempereaturen var veldig variabel rundt null. Jeg var nede og måket av før det slo over til mildvær igjen. Så når jeg måket var det vel bare 20-30 cm lett snø som kunne måkes/kostes lett av. 

 

Det var faktisk flest seilbåter som hadde flat kalesje den gangen. De hadde stort sett bare tynne aluminiumsstenger og var klargjort for utsetting uten tanke på snø. Stort sett alt med aluminiumsstenger ble ødelagt. Saowanee greide seg bra med stor kalesje på solide syrefaste stenger. Men jeg var ganske nærvøs da jeg ankom marinaen om morgenen . . . .

 

Og det falt veldig mye mer snø i Østfold enn ved Padda i Oslo den gangen. Husker det godt da jeg kjørte fra Oslo om morgenen . . .

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...
  • 1 måned senere...

Det er en del som bør sjekke båtene sine nå, etter nattens snøfall her i Moss, ihvertfall. Det har kommet 20-30 cm bløt snø. Pluss litt regn nå på formiddagen. Det som lå på båten var ganske tungt, og det er flere opplagsstativer i hjemmehavna mi som trenger tilsyn nå. Det er ikke alle som har tålt tyngden. 

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#

Satt akkurat og lurte på det. Kikket på webkamera for Skjærshalden og der så det ikke ut til å være noe særlig med snø. Hvitt på båtene men så ikke ut til å være noe over 10 cm. 

 

Noen som har vet hvordan det ser ut litt lengre ut i Singlefjorden, Hvaler området?

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#

Lurer på om det kameraet i Skjærhalden driver å tuller med meg, eller om det er nettleseren. Bildene ser identiske ut. Noen bøyer som flytter seg litt, litt annen vind og skyene har flyttet seg ørlite, men skyformasjonene er like. Samme fotavtrykkene på brygga flere dager etter første bildet i denne tråden:

 

000M.jpg

 

Ser at det har lagt seg en båt helt innerst på brygga. Men samme fotavtrykk på brygga helt siden tirsdag og så og si identiske skyformasjoner. Står tiden stille i Skjærhalden for tiden? :-) Dette var da litt rart syns jeg. 

Redigert av Avmønstret# (see edit history)
Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...
Guest Avmønstret#
Worry II skrev for 1 time siden:

Nå holder det snart, eller ? Fått svar nå, Pinkvin ?

 

Ja, det er slutt på snøen i Østfold. Bilde fra akkurat nå:

 

000M.jpg.12c7f25dbbb47ccc6afd8a368d27603f.jpg

 

Har sånn passe kontroll på indre Østfold. Bor ca 3.5 km fra nordvestlige "tuppen", sånn passe inn i skogen.

 

Var på hytta med noen Særpinger og noen fra Fredrkstad (hva heter det?) i helga. De meldte om fravær av snø de siste 10 årene. 

 

Så mtp at dette har vært en snørik vinter på østlandet kan en vel konkludere at for båter langs kysten av østfold er det lite å bekymre seg over. 

Redigert av Avmønstret# (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Pinkvin skrev 54 minutter siden:

Var på hytta med noen Særpinger og noen fra Fredrkstad (hva heter det?) i helga. De meldte om fravær av snø de siste 10 årene. 

Fredrikstaner.

 

De du var på hyttetur med har nok imidlertid sveiset uten sveisemaske, eller så har de fått i seg noe dårlig brennevin med litt for mye metanol (for ti år siden).

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#
Komodo skrev On 12.2.2018 at 16.48:

Fredrikstaner.

 

De du var på hyttetur med har nok imidlertid sveiset uten sveisemaske, eller så har de fått i seg noe dårlig brennevin med litt for mye metanol (for ti år siden).

 

Og helga før det så møtte jeg et veldig hyggelig Østfoldpar fra Fredrikstad på ei varmestue i Skimarka. De kjørte til Akershus fordi det ikke var noe særlig med skiløyper i Østfold. Men for all del, jeg bare hører hva folk sier, de virka klink edru begge to ;-)

 

Men seriøst, jeg kikke på webcams osv langs kysten av østfold, og da på Hvaler og ned mot svenskegrensa hvor jeg har båten. Ser ikke noe snø jeg. De gangene det er noe så snakker vi om noen få cm. 

Link to post
Share on other sites

Håper du skjønner at det var en viss ironisk undertone der Pinkvin :wink: jeg mente jo ikke å fornærme vennene dine :smiley: 

 

Det jeg forsøkte å få fram er at for de som åpner øynene innimellom så har det absolutt vært snømengder av betydning de siste ti åra her i distriktet. De årene vi har bodd her ute på Hvaler har vi hatt to meget snørike vintre, og mange snøfall som kunne blitt problematisk for en kalesje. Snøen har en tendens til å forsvinne like fort som den kom her ute, men da kan skaden allerede være gjort. Akkurat nå er det knapt et hvitt belegg på bakken, så det er ingenting å tenke på.

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#

Jeg blir ikke så lett fornærmet på vegne av andre og skjønner absolutt ironien. Ingen fare :-)

 

Ser at det er voldsomme lokale forskjeller i vinter. Feks i Moss/Rygge hvor de også har hatt betydelig med snø ved sjøen. Og som du beskriver så har det lagt betydelige mengder på Hvaler i korte perioder. 

--

Men det understreker nesten poenget. Til tross for at det har vært "århundrets vinter" mtp snømengder sålangt så har det vel knapt vært så mye at det har utgjort et problem for båter som ligger på sjøen i sørlige og ytre deler av Østfold? 

 

Har ikke fullstendig oversikten men det kan ikke ha vært mange døgn med snø på dekket på båten min i vinter, og igjen, til tross for denne voldsomt snørike vinteren. 

 

Har fulgt med på webcams i et par havner på Hvaler i snøperiodene. Det er hvitt i korte perioder så er det vekk igjen. Og aldri i noen mengder. 

Link to post
Share on other sites

Pinkvin skrev 1 minutt siden:

Til tross for at det har vært "århundrets vinter" mtp snømengder sålangt 

Det der stemmer ikke. Det har vært kuldegrader i lengre perioder enn normalt i vinter, men ikke mye snø. Det har vært vesentlig mer snø andre år. Det er vel bare ett snøfall i vinter som kan ha vært problematisk, da kom det 20 cm med ekstremt våt og tung snø. Hadde det vært kaldt hadde det sikkert kommet en meter, men det var så varmt at den sank helt sammen. Så tung snø kan fort bli et problem for kalesjer. 

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#
Komodo skrev 54 minutter siden:

 Så tung snø kan fort bli et problem for kalesjer. 

 

Ja for all del. Personlig hadde jeg aldri lagt ute med feks cockpitteltet oppe, ser at enkelte gjør det. Og de som gjør det i indre Oslofjord må jo være veldig optimistiske, eller bo veldig nær båten. Men hvis en bor nær nok og kan fyke ned og måke så.. 

 

 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...