Jump to content

Volvo Penta lyd fra reim på D6 motor


So Yung

Recommended Posts

Jeg har en Princess V45 med 2 x D6 370 2008 modell. På den ene motoren lager kompressorreimen en stygg "hylelyd". Jeg har sjekket alle løpehjul og de er helt fine. Jeg har også sjekket lageret på kompressoren som er også helt fint. Jeg tok også av selve fjærstrammeren og den var også helt fin. Jeg har satt på helt nye reimer, men det var ingen forskjell. Som en del av feilsøkingen brukte jeg en slik spray som er laget for viftereimer og sprayet på innsiden (der hvor sporene er) av denne kompressorreimen, lyden forsvant med engang, men etter 20-30 sekunder så kom lyden tilbake igjen. Har noen andre erfaringer med dette?, eller har noen forslag til løsning? Mvh KJ

Link to post
Share on other sites

Er den strammet korrekt ihh. til manual ? 

Jeg hadde litt problemer med dette på min D4-300. Etter at jeg gikk over til reim som det ikke står Volvo på (også mye billigere) ble problemet borte. Iflg. lokalt volvo verksted har volvo byttet reimdesign og skal nå ha fått et kryssgående spor på utsiden av reimen, etter dette har angivelig lydproblemet forsvunnet. 

Link to post
Share on other sites

Hei!

 

I 08 kom D serien med løpehjul/mellomhjul av plast. De fleste motorer har oppgradert dette til stål.  Sjekk dette hos deg. Altså løpehjul som ikke har annen hensikt til å lage punkter og vendinger for reimer. For mange har dette løst problemet med hylende og skrikende reimer.

Finnes både på kompressor reim og dynamo reima. I tillegg så har VP kommet med ny versjon av strammer på både dynamo og kompressor. Jeg byttet alt av løpehjul og begge strammere til ny versjon på min for et år siden. Det hjalp veldig på pip og hyl, men helt bra ble det ikke.

 

Etter et tips her, tok jeg jobben og vasket alle kilespor, altså alle løpehjul og punkter helt rent for støv, da ble det stille og som nytt. Det er merkelig at litt møkkete hjul kan sørge for at reimer hyler som besatt, men det hjelper altså med vask.

 

Siste tips, det er ikke lett å høre om det er dynamo eller kompressorreim som piper. Sjekk også stramming av dynamoreim, den skal justeres etter boka. Den piper, særlig på motoren der servopumpa sitter hvis den er for slakk.

 

/Chaos

 

 

 

 

Høne, øl og hornmusikk!

Link to post
Share on other sites

Takk til Kyrholmen og Captain Chaos for raskt svar.

Noen kommentarer. Kompressorreimen blir strammet av fjæren og kan ikke "justeres på noen måte. Dessuten så er ikke kompressoren påkoblet ved tomgang så det kan ikke ha noe med belastning å gjøre. 

Dette med en annen type reim har jeg stor tro på. Jeg vet det finnes noe som hete Gatorback reimer, disse har bl.a tverrgående spor og skal være veldig gode angående dette med lyd. Til Kyrholmen, hvor fikk du takk i disse "anderledesreimene"?

Dette med løpehjul i plast vs. stål er vel og bra, men når lagrene i plast hjulene er som nye, hvorfor skifte de da? En annen ting, så lenge lyden forsvinner med å spraye på innsiden av reimen så kan det ikke være løpehjulene, de går jo på utsiden av reimen.

Det med å vaske skikkelig alle hjul etc skal jeg gjøre, og det vil nok hjelpe litt. Men det kan ikke være hele forklaringen siden den andre motoren har gått 800 timer uten å har gjort noen ting, ikke engang skiftet reimene, og det er ikke en lyd fra reimene. 

 

Link to post
Share on other sites

Har også slitt med dette. Det beste remediet var grundig vask av alle reimhjul med lunkent zalovann. Silikonspray er dårlige greier da det gir mindre friksjon. Prøvde også reimspray som minner om håndballklister (3M eller Würth mener jeg det var). Denne hjalp, men jeg syntes den gav mer reimstøv over tid, så jeg ville først og fremst vasket grundig. Prøvde ikke alternative reimfabrikat. 

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

Hei igjen,

Jeg vasket alt av hjul skikkelig, satte på det nye reimene og lyden var akkurat lik. Jeg sjekket og sammenlignet med motor nr 2 og det var skjevheter etc. men fant ingen ting. Så kom jeg i snakk med en tidligere mekaniker som \hadde skrudd på Volvo lastebiler i mange år, når det fikke dette problemet brukte de silikonspray. Jeg var veldig skeptisk mtp friksjonen men tenkte som så at hvis ting begynner å skli så får jeg heller vaske reint igjen. Med silikonspray forsvant lyden og motoren malte som en pusekatt. Så får vi se hvor lenge det varer, ser i hvert fall meget bra ut så langt.

Et annet tips: Hvis noen av dere trenger å skifte strammeren for den ytterste reimen så koster den mer en 2500,-kr. Helt på trynet. At det ikke går an å kjøpe kun løpehjulet fra Volvo Penta er helt banalt. Men, hvis du går inn på ebay og søker på "roller 70x26x17" så får du kun løpehjulet for rett over hundrelappen.

Roller 70x26x17.JPG

Link to post
Share on other sites

  • 6 år senere...
Captain Chaos skrev On 1.11.2017 at 12.35:

Hei!

 

I 08 kom D serien med løpehjul/mellomhjul av plast. De fleste motorer har oppgradert dette til stål.  Sjekk dette hos deg. Altså løpehjul som ikke har annen hensikt til å lage punkter og vendinger for reimer. For mange har dette løst problemet med hylende og skrikende reimer.

Finnes både på kompressor reim og dynamo reima. I tillegg så har VP kommet med ny versjon av strammer på både dynamo og kompressor. Jeg byttet alt av løpehjul og begge strammere til ny versjon på min for et år siden. Det hjalp veldig på pip og hyl, men helt bra ble det ikke.

 

Etter et tips her, tok jeg jobben og vasket alle kilespor, altså alle løpehjul og punkter helt rent for støv, da ble det stille og som nytt. Det er merkelig at litt møkkete hjul kan sørge for at reimer hyler som besatt, men det hjelper altså med vask.

 

Siste tips, det er ikke lett å høre om det er dynamo eller kompressorreim som piper. Sjekk også stramming av dynamoreim, den skal justeres etter boka. Den piper, særlig på motoren der servopumpa sitter hvis den er for slakk.

 

/Chaos

 

 

 

 

 

Aha, tenk å finne svaret på mitt problem i en så gammel tråd? Det hyller godt fra servopumpa, og jeg kan se slitestøv fra reima rundt pumpa. Trodde først det var sjøvannspumpa. Men stusser litt på at jeg syns reima satt stramt og tviler på at jeg kunne strammet denne enda strammere.

Link to post
Share on other sites

Jeg gikk ‘hele runden’ på dette problemet i sin tid, via CRC reimspray (=‘håndballklister’) til at reima røk når mekaniker hadde strammet den for mye under service. Det ble aldri bra før etter nedvask med Zalovann og oppfrisking av spor i hjulene med metallbørste. Silikonspray er jeg skeptisk til. Den hjelper nok på lyd men vil trolig kreve strammere reim da den er sykt glatt..

Link to post
Share on other sites

Torsen67 skrev On 8.3.2024 at 10.11:

 

Og det holder over tid? Ser de har reimspray på Biltema. Faktisk to forskjellige typer, sånn at forvirringen blir komplett:headbang::giggle:

Hadde d4 i 5 år. Det var lyd i reim fra båten var ny. Det ble byttet remhjul å reimer uten hell. Prøvde med remspray å dette gjorde det bare verre. En dusj med sillikonspray hver vår var løsningen. Aldri noe ekstra stramming av rem. Mener det var fjærbelastet stramming som ikke kan justeres. 

Link to post
Share on other sites

Fantino skrev On 8.3.2024 at 11.13:

Jeg gikk ‘hele runden’ på dette problemet i sin tid, via CRC reimspray (=‘håndballklister’) til at reima røk når mekaniker hadde strammet den for mye under service. Det ble aldri bra før etter nedvask med Zalovann og oppfrisking av spor i hjulene med metallbørste. Silikonspray er jeg skeptisk til. Den hjelper nok på lyd men vil trolig kreve strammere reim da den er sykt glatt..

Dette var på en D6-350 2008 mod. Ikke fjærbelastet reimstrammer men eksentrisk festebolt for løpehjul. Mulig dette er oppgradert på senere modeller?

Link to post
Share on other sites

Fantino skrev On 9.3.2024 at 23.15:

Dette var på en D6-350 2008 mod. Ikke fjærbelastet reimstrammer men eksentrisk festebolt for løpehjul. Mulig dette er oppgradert på senere modeller?

 

På min D4 fra 2006 er det fast strammer. Skal i første omgang bytte begge løpehjulene til stål og remhjulene på sjøvannspumpe og servopumpe er nyvasket. Så får vi se om det hjelper. Så det var en del remstøv rundt servopumpa. Ser at andre også sliter litt med denne. For flere har rengjøring av dette remhjulet gjort susen. 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...