klikk Svart 28.Desember.2005 Del på Facebook Svart 28.Desember.2005 Tror det har mye med størrelsen på motoren å gjøre også. Har vært nedi endel ganger med 9,9hk, og det har aldri oppstått skader av betydning. En 50hk har endel mer masse som skal flyttes på når man treffer ett skjær. Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 28.Desember.2005 Del på Facebook Svart 28.Desember.2005 De fleste større påhengsmotorer har en kick up funksjon som gjør at motoren løftes opp om man går på grunn. dette for å redusere skadene på motoren, Sitér dette innlegget Link to post
Bern Svart 28.Desember.2005 Del på Facebook Svart 28.Desember.2005 Synonymer til uhell er uflaks, utur, vannhell, fortredelighet, strek i regningen. Og går man på grunn må man vel kunne si at ordene passer bra - eller?Her synes jeg Bitteliten kom med et glimrende innspill i debatten om uhell. De beste av synonymene han foreslår er utvilsomt VANNHELL. Det er passelig maritimt. Mvh Bern Sitér dette innlegget Link to post
Solgangsbris Svart 28.Desember.2005 Del på Facebook Svart 28.Desember.2005 (redigert) hehe - at debatten skulle få en semantisk vri var spennende..... Jeg nevnte ikke uhell (som er et substantiv), men brukte ordet uheldig (som vel kan være både adjektiv eller adverb). Selv om disse ordene nok har samme opphav kan vi kanskje - om vi legger godviljen til - ane et snev av innholdsforskjell. Et uhell - KAN brukes om ting som en helt uforskyldt kommer opp i. En uheldig båtfører (som i dette tilfellet) - kan brukes om en båtfører som opplever at følgene av hans gjerninger UHELDIGVIS er annerledes enn hans intensjoner var i utgangspunktet. Ellers - og det er kanskje det viktigste - min historie var for å belyse det spørsmålet som var utgangspunkt for denne tråden (og det er vel heller tvilsomt om denne semantiske debatten, eller evt. debatter om det skal være lov å være moraliserende med et etterpå gjør det på noe vis). ...OG ELLERS VIL JEG HA MEG FRABEDT Å BLI KALT HÅRSÅR!!! Redigert 29.Desember.2005 av Solgangsbris (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
baatsman Svart 28.Desember.2005 Del på Facebook Svart 28.Desember.2005 Har sett et slikt tilfelle med rana 530 og 50 hk fart ca 15 knop. Motoren kom opp og falt ned igjen, hørtes ut som et skikkelig havari, resultatet var kun at styrefinnen på motoren knakk. Må vel kanskje kalle dette tilfellet for FLAKS............... Flaks hadde vært hvis det gikk bra, men her var uflaks at noe gikk i stykker Sitér dette innlegget Vi sees! Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.