Jump to content

Hva skjer ved grunnstøtning i 30 knop?


Sinus_nor

Recommended Posts

Synonymer til uhell er uflaks, utur, vannhell, fortredelighet, strek i regningen. Og går man på grunn må man vel kunne si at ordene passer bra - eller?

Her synes jeg Bitteliten kom med et glimrende innspill i debatten om uhell. De beste av synonymene han foreslår er utvilsomt VANNHELL. Det er passelig maritimt. :wink:

 

Mvh Bern

Link to post
Share on other sites

hehe - at debatten skulle få en semantisk vri var spennende.....

 

Jeg nevnte ikke uhell (som er et substantiv), men brukte ordet uheldig (som vel kan være både adjektiv eller adverb). Selv om disse ordene nok har samme opphav kan vi kanskje - om vi legger godviljen til - ane et snev av innholdsforskjell.

  • Et uhell - KAN brukes om ting som en helt uforskyldt kommer opp i.

  • En uheldig båtfører (som i dette tilfellet) - kan brukes om en båtfører som opplever at følgene av hans gjerninger UHELDIGVIS er annerledes enn hans intensjoner var i utgangspunktet.
Ellers - og det er kanskje det viktigste - min historie var for å belyse det spørsmålet som var utgangspunkt for denne tråden (og det er vel heller tvilsomt om denne semantiske debatten, eller evt. debatter om det skal være lov å være moraliserende med et :wink: etterpå gjør det på noe vis).

 

 

...OG ELLERS VIL JEG HA MEG FRABEDT Å BLI KALT HÅRSÅR!!! :wink:

Redigert av Solgangsbris (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Har sett et slikt tilfelle med rana 530 og 50 hk fart ca 15 knop. Motoren kom opp og falt ned igjen, hørtes ut som et skikkelig havari, resultatet var kun at styrefinnen på motoren knakk. Må vel kanskje kalle dette tilfellet for FLAKS............... :sailing:

 

 

Flaks hadde vært hvis det gikk bra, men her var uflaks at noe gikk i stykker :lol:

Vi sees!

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...