Jump to content

Hva skjer ved grunnstøtning i 30 knop?


Sinus_nor

Recommended Posts

Har båten min: Uttern D55/Merc 90hk 4-T (alt 2005 mod) i en innsjø i Moss. Innsjøen heter Vansjø og er "fullt" av skær. Noen steder må en passe veldig godt på, og benytte "Aamodt-svinger" for å komme trygt frem. Men større åpne steder har også skjær midt i leia, og disse har jeg lite lyst til å hilse på...men....

 

Hva skjer med motoren min hvis jeg "går på" et skjær (sten) i plan? F.eks ved 25 knop (masjfarten min) eller ved toppfart, som er ca 36 knop? Eller ved "putre-fart" som 5 knop? Vis gjerne på tegningen.

 

1. Blir motoren "kastet" rundt og opp i båten? Livsfarlig.

2. Kutter motoren tvært av ved kav.plata? Støpegods.

3. En eller annen form for "sikring" som redder motoren? Bør være ved 5 knop.

4. Hva skjer med den hydrauliske trim-sylinger-feste-dingsen? Ryker trim-sylinderen?

5. Er årer det eneste jeg kan stole på etter en grunnstøting i 25 knop?

 

Bilde

Redigert av Sinus_nor (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Har båten min: Uttern D55/Merc 90hk 4-T (alt 2005 mod) i en innsjø i Moss. Innsjøen heter Vansjø og er "fullt" av skær. Noen steder må en passe veldig godt på, og benytte "Aamodt-svinger" for å komme trygt frem. Men større åpne steder har også skjær midt i leia, og disse har jeg lite lyst til å hilse på...men....

 

Hva skjer med motoren min hvis jeg "går på" et skjær (sten) i plan? F.eks ved 25 knop (masjfarten min) eller ved toppfart, som er ca 36 knop? Eller ved "putre-fart" som 5 knop? Vis gjerne på tegningen.

 

1. Blir motoren "kastet" rundt og opp i båten? Livsfarlig.

2. Kutter motoren tvært av ved kav.plata? Støpegods.

3. En eller annen form for "sikring" som redder motoren? Bør være ved 5 knop.

4. Hva skjer med den hydrauliske trim-sylinger-feste-dingsen? Ryker trim-sylinderen?

5. Er årer det eneste jeg kan stole på etter en grunnstøting i 25 knop?

 

<{POST_SNAPBACK}>

Du vil nok aldri oppleve å få motoren opp i båten, dette grunnet at en grunnstøting vil gjøre så motoren reduserer sin hastighet i forhold til grunnen..

Men du vil kunne oppleve at den spretter opp, og detter ned igjen (og gjerne drar med seg hele akterspeilet på vei mot bunn..) dette ved høy hastighet.

 

Ved lav hastighet må du også regne med en del materielle skader, 5 knop mot hardt underlag fører gjerne til totalhavarert undervannshus..

 

Etter grunnstøtingen i 25 knop er du heldig om du kan stole på årene dine, mest sannsynlig er redningsvest noe du da får behov for.

Redigert av Anonym (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Er ingen ekspert på området men vil tro at du på toppfart faktisk vil kunne oppleve at motor forsvinner og i værste fall ender oppe i båten (har hørt historier hvor folk har truffet tømmerstokker og motoren har endt opp i båten). Å si helt eksakt hva som vil skje blir jo vanskelig, men sånn som det høres ut på deg at farvannet er, der du har båten ville jeg nok kun kjørt fort der jeg visste at det ikke var noe å kjøre på, for med så høy fart som du beskriver kan det virkelig ille.

Det er bedre å angre på noe man har gjort, enn å angre på noe man ikke har gjort !!!

HOLDER PÅ MED LANGTIDSPROSJEKT, BARE SE HER.

Link to post
Share on other sites

At motoren havner oppi båten har jeg vanskelig for å tro, men du vil nok knuse undervannshuset hvis du har tilstrekkelig fart. I lavere fart er det meningen at motoren bare skal sprette opp og ned igjen, kanskje ødelegger du propellen.

 

Svaret på nr 5 kan godt være at båten synker, eller som du sier at du trenger hjelp til å komme iland.

 

JOH

Link to post
Share on other sites

Jeg vil tro at det hele avhenger en viss grad av formen på skjæret også. Jeg har ikke hatt gleden av å være så myei Vannsjø - bortsett fra i utette seildukskanoer for en haug av år siden. Er man riktig heldig spretter man over skjæret om man treffer det i stor fart. Hopper du ikke høyt nok må man nok regne med at det meste av motor under vann er ødelagt. Og Uttern D55 er ikke verdens mest solide bygde båt - så jeg tror ikke utgangspunktet for laminattykkelsen der er at båten skal være amfibiøs.

 

Men egentlig er vel problemstillingen teoretisk - er det ikke maks 5 knop med visse unntak i hele Vannsjø. O gunntakene gjelder min 100 meter fra land på begge sider -og vi snakker jo ikke akkurat om innsjø som Mjøsa her.

Bilde

Forskrift om ferdselsreglement for Vansjø, Hobølelva og Mosseelva, Moss, Rygge, Råde og Våler kommuner, Østfold

Med hjemmel i lovens § 4 bestemmes at all ferdsel i Vansjø med motorfartøy ikke må overstige 5 knop med unntak av særlige soner der maksimalt tillatt hastighet er 20 knop (se § 3).

 

§ 3. I følgende områder er maksimalt tillatt hastighet 20 knop:

 

1. Årvollfjorden - Vanemfjorden fra Silleskjæra i sør til Rødsund bro i nord, og minst 100 m fra land.

2. Rosfjorden fra Fjellkilen i nord til Haratangen i sør, og minst 100 m fra land.

3. Storefjorden fra Oksenøya til Haratangen, og minst 100 m fra land.

4. Grimstadbukta nord for Lilledøvik, og minst 100 m fra land. (Områdene 2, 3 og 4 henger sammen i ett område.)

5. Ved Oksenøya leirskole i samsvar med området for vannskikjøring omtalt i § 6. Hastighetsbegrensningen på 5 knop gjelder dog innenfor en avstand av 50 m fra badende.

Hele forskriften finnes her

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Det er en voldsom kraft som utløses i brøkdeler av et sekund, sannsynligheten for at du vil oppleve å svømme, evnt. med store skader ikke bare på båt, men også personelet involvert er mere enn sannsynlig.

Energien ligger i hastighet og tyngden av båten, her er hastigheten det avgjørende siden kE=V2 x M/2.

 

Det er ikke farta som er problemet, det er det j... bråstoppet.

I den hastigheten du nevner er det sannsynlig at du har et absolutt totalhavari.

Redigert av pete (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Problemet mitt er ikke farten jeg normal ferdes i, den er 5 knop, og jeg er oppvokst i Vansjø og har hatt båt her i snart 25 år, men noen ganger (der det er lov til det) gir jeg jo på litt ekstra da. Skjærene i Vansjø er som "kodet" inn i hjernen min, men en skal ikke være helt sikker på at ikke ting kan gå galt. Leste nettopp at de fleste "går på" i kjente farvann. De skjærene jeg da eventuelt kunne gått på, er det bare motoren som hadde vært borte i, garantert. D.v.s ingen skader på selve båten, da den går fint over, men at motoren treffer skjæret er det som hadde skjedd. Motoren har ganske kraftig "oppheng" til trim/tilt-systemet.....hva skjer med dette?

 

Skjekk tegningen min nøye.....hvis båten ligger i plan, vil ikke båten treffe skjæret jeg har tegnet inn.

Redigert av Sinus_nor (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Ut i fra tegningen din tror jeg du slår av undervannshuset. Om du ikke slår det av blir det så ødelagt at det må byttes. Har hørt at det begynner på rundt 30.000. Om det blir større skader har ikke så mye med opphenget av motoren å gjøre.

 

Jeg har hatt en D55 med omtrent samme motor som deg (jeg hadde 90 hk 4 T - samme motor som din . men annen motorstyring). Motoren er boltet gjennom akterspeilet. Om motoren treffer noe i vannet slår en mekanisk "kolisjonsbeskyttelse" inn ved at motoren slås opp (omtrent som når du tilter opp - tror faktisk det er en overtrykksventil på tiltsylinderen) - problemet er om kreftene er så store når motoren treffer (da tenker jeg både på aksellerasjon i det motoren løftes opp og retardasjon når den stopper i kollisjonsbeskyttelsen) at det påvirker strukturen i skroget. Det kan rett og slett bli så store krefter at akterspeilet ditt revner eller at kreftene overgår bruddstyrken i boltene som fester motoren. Men jeg tror først og fremst at du "kakker toppen av egget" ved at undervannshuset forsvinner.

 

Heldigvis har jeg ikke egen erfaring i dette - jeg baserer meg på de svar jeg fikk da jeg spurte om omtrent det samme da jeg kjøpte min D55 for noen år siden.

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Har båten min: Uttern D55/Merc 90hk 4-T (alt 2005 mod) i en innsjø i Moss. Innsjøen heter Vansjø og er "fullt" av skær. Noen steder må en passe veldig godt på, og benytte "Aamodt-svinger" for å komme trygt frem. Men større åpne steder har også skjær midt i leia, og disse har jeg lite lyst til å hilse på...men....

 

Hva skjer med motoren min hvis jeg "går på" et skjær (sten) i plan? F.eks ved 25 knop (masjfarten min) eller ved toppfart, som er ca 36 knop? Eller ved "putre-fart" som 5 knop? Vis gjerne på tegningen.

 

1. Blir motoren "kastet" rundt og opp i båten? Livsfarlig.

2. Kutter motoren tvært av ved kav.plata? Støpegods.

3. En eller annen form for "sikring" som redder motoren? Bør være ved 5 knop.

4. Hva skjer med den hydrauliske trim-sylinger-feste-dingsen? Ryker trim-sylinderen?

5. Er årer det eneste jeg kan stole på etter en grunnstøting i 25 knop?

 

Bilde

<{POST_SNAPBACK}>

 

Merkelig spørsmål dette her.......

 

Treffer du noe i sjøen (vannet) i 30 knop så eksploderer båten, dvs du er fri for båt. Lever du etter denne krasjen så skal du være glad.

 

Anbefaler at du skaffer deg et sjøkart (vannkart) over vannsjø før du begynner å rase rundt i 30 knop. :nono: :nono:

Redigert av John_Kr (see edit history)

Kallesignal: LA9312 MMSI: 257048160

Link to post
Share on other sites

Merkelig spørsmål dette her.......

 

Treffer du noe i sjøen (vannet) i 30 knop så eksploderer båten, dvs du er fri for båt. Lever du etter denne krasjen så skal du være glad.

 

Anbefaler at du skaffer deg et sjøkart (vannkart) over vannsjø før du begynner å rase rundt i 30 knop.  :nono:  :nono:

<{POST_SNAPBACK}>

Men utgangspunktet er at det bare er motoren som treffer noe - ikke båten.

 

Og sjøkart over Vannsjø - beste jeg vet om er Topografiks kart 1:50.000. Står ikke så mange skjær der gitt.

Link to post
Share on other sites

Dersom bare motoren treffer fjell i 30 knops fart så kan du være helt sikker på at du er fri for motor etter et slikt sammenstøt. Motor og innfestning til motor et bare pinneved etter en slik kolisjon.

 

Uansett hva som treffer så er det knust til pinneved.

Kallesignal: LA9312 MMSI: 257048160

Link to post
Share on other sites

Det forbauser meg at det bare er Bitteliten som har påpekt det ulovlige ved å kjøre i 30 knop i Vansjø.

 

Jeg vil gjerne legge til: Hva i h...... er vitsen? Det er ulovlig, det er tydeligvis livsfarlig og det er till stor irritasjon og sjenanse for andre.

Redigert av NilsPils (see edit history)

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

Jeg har lest gjennom denne tråden med interesse og et forsøk på ettertanke. . . . .

 

Men jeg forstår ikke helt hvorfor skjæret nødvendigvis skal treffe i nøyaktig den angitte høyden. At spørsmålet i det hele tatt reises viser jo at man heller ikke er totalt trygg på hvor hver eneste av de mange grunnene ligger. La oss derfor som et tankeeksperiment utvide grensene litt:

 

1) Hvis skjæret ligger 50 cm dypere; da skjer ingenting, man har hatt "kjempeflaks" - kanskje uten engang å vite det.

 

2) Hvis skjæret ligger 5 cm høyere; da har man "kjempeflaks" om de som er ombord slipper unna med alvorlige skader - båten er trolig totalvrak uansett.

 

Dermed reiser det retoriske spørsmålet seg: er det forsvarlig å basere båtbruk på "kjempeflaks", den ene eller den andre veien?

 

Svaret skulle vel egentlig gi seg selv; til å race rundt i slike hastigheter, i farvann hvor man ikke er minst 110% sikre på at er dype og rene, det er direkte uforsvarlig. At det i tillegg er ulovlig betyr helt sikkert mindre hvis det ikke er " dagen for kjempeflaks".

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

At det er hastighetsbegrensninger i vannsjø er vanskelig å vite for oss som bor en helt annen kant av landet. Det er nok ikke slik at dersom det er ferskvatten så er det automatisk maks 5 knop og 4hk motorer.

<{POST_SNAPBACK}>

Har full forståelse for at ikke alle kjenne Vansjø.

 

Vansjø er en idyllisk innsjø som mest består av lune viker og trange sund i skogsterreng. En perle for kanopadlere og folk som vil nyte stillheten. Mener forresten å ha lest at vansjø er den innsjøen i Norge med flest fiskeslag(?).

 

Her kan man lese mer om området.

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

Har gått på skjær i hastigheter på 20knop+ med 9,9hk til 50hk. Den ene gangen var det ett møte med ett skvalpeskjær der hele båten fikk seg en rimelig bra luftetur, uten at det ble nevneverdige skader. Kjenner også mange som har gått på skjær i høyere hastigheter. Har selv aldri opplevd annet enn at motor spretter opp og propell og finne blir bøyd. Og det verste tilfellet jeg har hørt om er at undervannshus har blitt slått istykker og en sprekk i akterspeilet. Personskader og båter som synker tror jeg er uvanlig sålenge det kun er kun undervannshus som treffer skjær! Men det kan fort bli dyrt!

Link to post
Share on other sites

Har full forståelse for at ikke alle kjenne Vansjø.

 

Vansjø er en idyllisk innsjø som mest består av lune viker og trange sund i skogsterreng. En perle for kanopadlere og folk som vil nyte stillheten. Mener forresten å ha lest at vansjø er den innsjøen i Norge med flest fiskeslag(?).

 

Her kan man lese mer om området.

<{POST_SNAPBACK}>

Innsjøen i Norge med fleste fiskeslag er Øyeren, dvs.. Egentlig er det et system av elver og innsjø da.

Det er vel ca 25 fiskearter i øyeren og glommadeltaet, samt nitelva og svelle.

Link to post
Share on other sites

Man kan vel svare på spørsmålet uten å være moralens vokter, lag en egen tråd for det "tjernet"!! Har sett når båt treffer tømmerstokk i 50 kn at motoren ble slått av akterspeilet, men hang i vaierene. Det ble bråstopp - og det er heftig i den farten.

Link to post
Share on other sites

Men om du kjører på en tømmerstokk så treffer denne også båten, det Sinus_nor lurer på er hva som skjer om det han kjører på ligger såpass dypt i vannet at det ikke treffer båten, men høyt nok til at det treffer undervannshuset på motoren. Har selv ingen erfaring med det, men vil tro at momentet som motoren får når den blir slått opp kan være nok til å gi meget betydelig skade på hekken på båten for ikke å snakke om motoren. Så anbefalingen blir vel meget enkel, ta det med ro i urent farvann.

Link to post
Share on other sites

For mange år siden var det oppvisning av mercury motorer i porsgrunnselva. Blandt annet ble en tømmerstokk bundet slik at de traff den rett på. De kjørte på den i ganske stor fart. Det var med en stor 6 sylindret motor. (kjøleskap). Det gikk bra både med båt og motor.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...