Jump to content

Hva skjer ved grunnstøtning i 30 knop?


Sinus_nor

Recommended Posts

Og sjøkart over Vannsjø - beste jeg vet om er Topografiks kart 1:50.000. Står ikke så mange skjær der gitt.

<{POST_SNAPBACK}>

Vet ikke om de har det enda, men for mange år siden kjøpte vi et kart på Elverhøy.

Det inneholdt de fleste skjær mener jeg.

 

Mener å ha sett at de hadde det der i fjor også :sailing:

 

Når det gjelder dere som poengterer fem knops grense i Vansjø, så gjelder ikke det hele Vansjø.

Og det lurer en del skumle skjær i storefjorden.

 

Nå kan man jo si at det må være ganske dumt å kjøre fort der hvis man ikke er kjent.

Han spurte vel også hva som skjer hvis man har 5 knop?

Men det er ikke det spørsmålet lyder.

Spørsmålet lyder hva som skjer hvis han treffer.

Det er slike hypotetiske spørsmål man kan ha lyst til å stille seg. og gjerne slippe å prøve de ut i praksis :headbang:

 

En liten historie

For noen få år siden var det en som raste på et skjær i storefjorden. Husker ikke hvilket.

Det var en 16 fot speedbåt med 115 hk.

han hadde etter sigende full fart og det som skjedde hvis ikke jeg har hørt feil var at båten mistet akterspeil og sank.

Tror ikke det var noen som ble alvorlig skadet der.

Men dette er selvfølgelig unntakstilfelle.

Tror ikke han bør spille lotto mer for å si det sånn :lol:

 

Ha en god sommer alle sammen.

Og kjør pent og vær konsentrert der dere ikke er kjent :flag:

 

Forresten fin tegning Sinus nor

Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk.  2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5.

Link to post
Share on other sites

Jeg håper virkelig dette spørsmålet blir reist/diskutert av ren nyskjerringhet, ikke at noen vurderer å "gamble" med flg. av et slik smell??

Noe sier meg imidlertid at det siste kan være tilfellet. I så fall er jeg skremt, svært skremt. Jeg begynner også og forstå hvorfor min forsikringspremie akselererer raskere enn en overmotorisert skjærgårdsjeep.

Alle kan selvsagt gå på grunn, og det finnes som kjent to typer båtfolk: De som har gått på grunn, og de som skal på grunn. Det jeg imidlertid reagerer sterkt på er at en som har kjørt båt på nevnte sted i 25 år, og nettopp derfor VET hvor urent det er, reiser et slikt spørsmål. Det handler ikke om svingeferdigheter al'a Kjus eller Åmodt eller hvor kjent man måtte være. Det handler derimot om marginer. Hva med badende barn, kajakker mm? Hva dersom noe skjer med deg eller båten? 1/10 sekund og du er på grunn. :nono:

Forhold deg til den fastsatte fartsgrensa, eller finn på noe annet å gjøre!!

Link to post
Share on other sites

Jeg har vært på grunn med min wesling 16/60 Yamaha. Fart ca 24 knop. Motoren traff grunnen langt nede på finnen. Ingen synlig skade på motor, annet enn at en plugghette hoppet av.

Disse Yamahaene som ikke har power trim har en gass sylinder som hjelper til å løfte opp motoren , og som skal løse ut når man treffer noe. Motoren vil da sprette opp med relativt stor kraft dersom man treffer "godt" , dette gjorde at jeg fikk skade i akterspeilet når motoren stoppet med en smell i øverste stilling . (Og weslingene er litt svake i akterspeilet pga vannballast tunellen)

 

Har også truffet grunn i lavere fart, ca 7 knop, her fikk undervannshuset en bulk, sånn at girsjaltemekanismen ikke fungerte lenger.

 

Så å forutsi hva som skjer ved en smell er vanskelig, det kan gå utrolig bra, uten skader, eller man kan treffe forkjært, og rasere både motor og båt. Kjenner flere som har fått så store skader på motoren at det ikke har lønt seg å reparere...!

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Gikk på skjær i Vannsjø i BETYDELIG lavere fart enn 30 knop for 25 år siden. Det nye undervannshuset var dyrt, svært dyrt. Var ikke selv kjent i Vansjø, men hadde med en passasjer som påsto han var det. Han har siden gått inn i politikken...

 

Slutter meg ellers til at 30 knop der kvalifiserer til mye rart, blant annet store skader om man er uheldig, eller kanskje egentlig kjempeheldig.

Laholm

Link to post
Share on other sites

Tauet inn en Skipsplast med avrevet undervannshus i Vannsjø for 15-20 år siden. De 4 Oslio gutta på rundt 18 var på veil til Moss for å drikke mer. Han som hadde lånt båten av faren gruet seg voldsomt til å møte han igjen. De hadde gått på for full fart rett før Nåløyet for dem som er kjent, der er det vel ca 30m brett og behov for de omtalte svingene for å komme mellom skjærene.

Link to post
Share on other sites

Takk for flere nyttige svar......Ja, spørsmålet mitt er i utgangspunktet teoretisk, men jeg skal ikke si at jeg aldrig kommer til å gå på et skjær i Vansjø (bank i bordet, det har ikke skjedd ennå på 25 år). Ikke i 30+ knop, det er ytterst skjelden jeg kjører på fullt. Gjort for å teste toppfart på et meget trygt sted i innsjøen. Grunnstøtningen ville mest sansynlig foregått i 5 knop. Er det da noen som helt sikkert vet hva som vil skje med hydraulikken/mekanikken ang. trim/tilt-systemet. Hvis propell og undervannshus er like helt, er det mulig og fortsette turen?

Redigert av Sinus_nor (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Takk for flere nyttige svar......Ja, spørsmålet mitt er i utgangspunktet teoretisk, men jeg skal ikke si at jeg aldrig kommer til å gå på et skjær i Vansjø (bank i bordet, det har ikke skjedd ennå på 25 år). Ikke i 30+ knop, det er ytterst skjelden jeg kjører på fullt. Gjort for å teste toppfart på et meget trygt sted i innsjøen. Grunnstøtningen ville mest sansynlig foregått i 5 knop. Er det da noen som helt sikkert vet hva som vil skje med hydraulikken/mekanikken ang. trim/tilt-systemet. Hvis propell og undervannshus er like helt, er det mulig og fortsette turen?

<{POST_SNAPBACK}>

Etter en grundig inspeksjon og lytting etter ulyder, ville jeg tro du kan fortsette. Men etter kraftig landkjenning er det kanskje ikke like kjekt lenger?

 

Pratet forøvrig for et par uker siden med en kar som hadde kjøpt seg ny Skibsplast 660 (innenbordsmotor). Han hadde vært ute i Røynevardfjorden (Blindleia for den som ikke er så kjent) og tømt toalettet. Langt ute sa det pang og han gikk rett på undervannsskjær. Skader på drev og propell var resultatet, og han måtte taues inn. Denne fjorden ser ren og fin ut, men det er flere farlige steder - midt på fjorden... :eek:

 

Er selv livredd på steder jeg ikke er kjent. Bruk kart!

Link to post
Share on other sites

  • 4 måneder senere...

Er selv livredd på steder jeg ikke er kjent. Bruk kart!

Er ikke det en selvfølge da alle steder når en er ute med båt, eller har jeg misforstått noe?

 

Lars H. :confused:

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Er ikke det en selvfølge da alle steder når en er ute med båt, eller har jeg misforstått noe?

 

Lars H. :confused:

1. Jeg tror ikke du har misforstått noe

2. Jeg tror det finnes en hel del som har misforstått noe

3. Jeg tror det er en hel del som ikke har papirkart fordi de har plotter. Vet de at de kan risikere avkorting på forsikring ved skade fordi de ikke har papirkart ombord?

 

Poenget mitt med å ta opp tråden igjen er at jeg vet at det har vært spørsmål om kart for Vannsjø, og å er det tilgjengelig i bokhandelen.

Link to post
Share on other sites

Jeg har opplevd dette. Det kunne helt sikkert gått mye verre, men vi hadde hell i uhellet.

 

Jeg var ute sammen med en kamerat i pinsen i fjor i hans Rancraft 18 med 150 HK Evinrude. For å gjøre en lang historie kort; vi feilnavigerte/feilberegnet og gikk på i ca. 30 knop.

 

Et fryktelig smell, - så et brøl fra motoren som spratt opp - og så en øredøvende stillhet......

 

Resultatet var en knukket finne på motoren og en ødelagt stålpropell. Et solid akterspeil på båten, samt at funksjonen som gjør at motoren (dempet??) spretter opp gjorde at det ikke ble skader på båten (og selvfølgelig flaksen at bare motoren og ikke båten traff det harde underlaget).

 

Etter å ha tatt motoren nærmere i øyesyn har jeg også følelsen av at undervannshuset kunne fått en hardere medfart hvis vi hadde truffet litt lenger oppe.

 

Litt retting på propellen med hammer og gassbrenner gjorde at det var mulig å komme hjem på lavt turtall - og uten for store vibrasjoner.

 

Uheldige - ja. Flaks - ja. Kunne nok gått mye verre.

 

Jeg har hørt rykter om at 4-taktere tåler en grunnstøting dårligere enn en 2-takter. Stemmer det?

Link to post
Share on other sites

Jeg har opplevd dette. Det kunne helt sikkert gått mye verre, men vi hadde hell i uhellet.

 

 

Uheldige - ja. Flaks - ja. Kunne nok gått mye verre.

Uheldig?????? Når man går på grunn med 30 knops fart så er man IKKE uheldig! Å gå på grunn kan skje oss alle, men å skylde på at man er uheldig? :nono:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Uheldig?????? Når man går på grunn med 30 knops fart så er man IKKE uheldig! Å gå på grunn kan skje oss alle, men å skylde på at man er uheldig? :nono:

Det må da være mulig å komme med sine erfaringer i dette forum uten å risikere en pekefinger!

 

Etter min oppfatning er dette det mest negative med dette ellers utmerkede forum at litt for mange vifter med pekefingeren i tide og utide. Hva er vitsen?

 

Alle ulykker og uhell kunne vært unngått - men de skjer alikevel. Skal vi ha mulighet til å lære av hverandres feil må det være mulig å fortelle om disse her uten å risikere et hav av viftende fingre! Det vi da risikerer er at ingen vil dele slike erfaringer med oss. Vi gjør alle feil, og det er prisverdig når medlemmer deler slike erfaringer med oss!

 

og Mouche - dette er ikke bare til deg, men nå var du dråpen....

Link to post
Share on other sites

Uheldig?????? Når man går på grunn med 30 knops fart så er man IKKE uheldig! Å gå på grunn kan skje oss alle, men å skylde på at man er uheldig? :nono:

Min stakkars - og jo uheldige - kamerat fikk et strengt blikk fra kona etterpå som nok svir mye mer enn den han får her. Ellers er det, for hans del en del formildende omstendigheter, i den lange historien som jeg gjorde kort..... Han er heller ikke medlem av forumet, - og jeg tror ikke jeg gidder å formidle en pekefinger herifra.

 

Det må da være mulig å komme med sine erfaringer i dette forum uten å risikere en pekefinger!

 

Etter min oppfatning er dette det mest negative med dette ellers utmerkede forum at litt for mange vifter med pekefingeren i tide og utide. Hva er vitsen?

 

Alle ulykker og uhell kunne vært unngått - men de skjer alikevel. Skal vi ha mulighet til å lære av hverandres feil må det være mulig å fortelle om disse her uten å risikere et hav av viftende fingre! Det vi da risikerer er at ingen vil dele slike erfaringer med oss. Vi gjør alle feil, og det er prisverdig når medlemmer deler slike erfaringer med oss!

 

og Mouche - dette er ikke bare til deg, men nå var du dråpen....

.... ellers er jeg helt enig med goggen :yesnod: .

 

Man lærer av egne feil, men også av andres. Trodde dette var en av hensiktene med dette forumet. Og da er vi avhengig av at man tør å dele erfaringer uten å bli refset.

Redigert av Solgangsbris (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Huff så hårsåre noen er da?

 

Jo - det er helt klart uheldig å gå på grunn i 30 knops fart, men jeg synes man bør tåle å stå frem og si at det var ens egen feil! Ved å si at det var et uhell så høres det ut som noe annet, eller noen andre, forårsaket uhellet og det er vel en liten omskrivning av sannheten? Det er tross alt båten som kom til grunnen og ikke omvendt - eller????

 

Jeg har gjort mange dumme ting i mitt liv og har ikke noe problem, hverken å fortelle om de, eller innrømme min egen skyld. Men å legge skylden på andre - nei, det trenger jeg ikke!

 

Ja, jeg innrømmer det, jeg har gått på grunn selv også og kommer sikkert til å gjøre det igjen, og hver gang var det min skyld og ikke noe uhell!

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Jeg mener man kan være uheldig og samtidig ha skyld, da begrepet uheldig ikke sier noe om skyld. Samme gjelder for "Utsatt for et uhell"

 

Man er uheldig og går på grunn, men har selvfølgelig skylda. Samme med biler. Vi leser ofte om trafikkuhell, men det er selvfølgelig en eller flere bilførere som har skylda for uhellet.

Link to post
Share on other sites

Hva om du går på grunn på en grunne som ikke er merket, hverken med stake eller i sjøkartet, er det da din skyld eller et uhell ?

Det er altid uheldig å gå på grunn, men endrer det egentlig skyldspørsmålet? Det er vel altid fører av båten som har ansvaret for å unngå å gå på grunn. Alle grunner er ikke merket, og det vet vi jo. At sjømerker mangler, eller er borte, skjer også. Derfor bør vi være rimelig sikre på hva vi gjør, og hvor vi er, før vi legger avgårde i 30 knop. Skjønner virkelig ikke at det er så vanskelig å innrømme at man gjør en feil av og til? Hvis det ikke er fører av båten som har/bør ta skylda ved en grunnstøting, hvem er det da?

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Om man ikke er uheldig når man går på grunn - er man da heldig? Det er jo det som er antonymet

 

Man er da utsatt for et uhell - uavhengig av hvem som har skyld. Det er jo ikke slik at den skyldige i et trafikkuhell sier han var utsatt for et trafikkuhell, mens den uskydige var utsatt for et trafikkhell

 

Synonymer til uhell er uflaks, utur, vannhell, fortredelighet, strek i regningen. Og går man på grunn må man vel kunne si at ordene passer bra - eller?

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...