Jump to content

Barn må svømme i null-graders vann.

Ingar

Recommended Posts

Vet ikke helt. I utgangspunktet så er jeg positiv til at barna lærer seg "overlevelse" jeg er ganske sikker på at en del drukningsulykker kan unngåes ved å lære barna hvordan de skal forholde seg om de ramler uti vannet om vinteren, egentlig hele året. For Norge en nå en gang plassert langt mot nord der snø og is er en del av hverdagen. Men på den annen side så kan det nok være noen utfordringer i hvordan lærerne legger dette opp og om barna føler dette som et gruppepress, så er det ikke bra. 

Resultatet _kan_ vel være et realistisk forhold til egne ferdigheter og forbedret sjanse til å overleve en eller annen hendelse i vann fordi en har trent på det og dermed reagerer riktig? Jeg reagerte i utgangspunktet positivt på artikkelen, men gjorde meg noen tanker rundt det om lærerene faktisk har full kontroll dersom et barn får krampe/panikk/synker osv. De må de ha hvis de skal drive ‘overlevelsestrening’ syns jeg. Mhp på press osv har jeg faktisk tillit til at lærerene håndterer det på en god måte. Må si jeg er veldig imponert over hvor systematisk sosiale forhold følges opp der mine barn går på skole, men forstår selvsagt at dette kan variere. 

Knurrbart skrev 1 time siden:

Nei barna MÅ ikkje uti slik du skrivr. Det er jo direkte feil. 

Som jeg skrev, de bader etter sitat: "positivt gruppepress". Hva nå det kan bety. Gruppepress er gruppepress.

Det er åpenbart, iallfall for meg, at det ikke er lett å si nei, bli mobbet som feiging.

Det kan medføre umiddelbar livsfare å havne i null-graders vann. Uansett vil det, for de fleste, være en svært skremmende opplevelse.

Med tett vindtøy og ull under er det en helt annen opplevelse å hoppe i kaldt vann enn i bare badetøy, og jeg er ikke i tvil om at det er lærerikt.

I lovverket som regulerer hva ungdommene i 7. klasse har krav på å lære står det" praktisere trygg ferdsel og gjere risiko- og sikkerheitsvurderingar i, ved og på vatn under varierte vêrforhold».

Hvordan skal man praktisere trygg ferdsel i vann uten å hoppe uti?

De aller fleste drukningsulykker skjer tross alt fra land, og ikke når vi er i båten med vest på.

Det er helt vanlig at elever - med svært gode eller dårlige grunner - ikke vil delta i svømmeundervisning, men det gjelder også annen kroppsøvning (for eksempel fotball for meg), matte, naturfag og alt mulig annet.

Vi kan ikke la være å lære opp ungdommene selv om det er noen som ikke kan delta på alle tingene, og ungdommer må ofte ha et puff bak for å komme i gang uansett fag.

De som av ulike grunner - fysisk og psykisk-  reelt ikke kan delta har vi systemer for slik at de slipper hvis de sier ifra og systemene virker.

Sikkerheten får vi bare anta at de har gjort seg noen tanker omkring. De må tross ha spesiell opplæring i sikkerhet og livredning for å være svømmelærere og de får jevnlige oppdateringer.

Tommel opp fra meg som ofte har mange unger lekende i sjøen!

Mons

Elevene slipper i alle fall kroppspresset mange føler på når de bader i badetøy innendørs, her var de jo riktig godt kledd. Synes begrunnelsen om at de kan få trene seg på hvordan kroppen reagerer i kaldt vann er en god begrunnelse. "Positivt gruppepress" tolker jeg som at de støtter hverandre til å delta, vil tro læreren hadde reagert og tatt tak hvis noe annet var tilfelle. Tommel opp fra meg:thumbsup:

Som jeg forstår opplegget så var dette et veldig positivt tiltak, og jeg føler meg faktisk ganske sikker på at disse elevene er mindre utsatt for å drukne senere i livet!

Hva gruppepress angår så har jeg jevnlig omgang med større grupper elever på 5.trinnet hvor en av aktivitetene er ridning. Ingen selvfølge at alle vil ri for selv om hestene ikke er av de største og meget rolige/vant med dette så oppleves de nok som svært store for mange elever. Det hender at noen elever ikke tør å prøve, men dette har ikke medført noe problem det vi er klar over. Kan legge til at det hele skjer i svært trygge omgivelser og med meget god voksendekning.

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Jeg synes dette er en fin og nyttig aktivitet som jeg gir min fulle støtte. Det KAN redde liv. Og det er vel heller ikke "null graders vann", selv om det er langt under badetemperatur.

Jeg var selv en ufrivillig tur i vannet igår fra brygga (ikke overraskende ifølge min yngste sønn), i fulle novemberklær (men uten mobiltelefon denne gangen). Da visste jeg av dyrekjøpt erfaring at det er bortkastet tid og energi å prøve å ta seg opp på brygga, for det greier jeg ikke uten hjelp. Så jeg reddet lua mi, svømte bort til nærmeste båt (som var min egen), slo ut badestigen og kom meg ut av vannet ved egen hjelp. Akkurat som jeg har lært!

Ingen panikk! For dette har jeg øvd på flere ganger før, både frivillig og ufrivillig. En av erfaringene er at det hjelper bra med tykke klær, spesielt ullundertøy, mot rask nedkjøling. Og man flyter bra men svømmer og klatrer dårlig i full vinterhabitt. Og så har jeg alltid reserveklær i båten . . . . .

Kanskje det er flere her på forumet som burde melde seg på kurset . . .?

Redigert av NilsPils (see edit history)

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Å ha prøvd noe før kan være avgjørende når en plutseligg havner i en farlig situasjon. Jeg har erfart å gå gjennom isen en gang og det var en god (?) erfaring å ha med seg. På dykkerkurs er også en bagatell som første gangen en skal fylle masken med vann i sjøen en betydelig kraftigere opplevelse enn i basseng med varmere vann.

Astronauten Chris Hadfield snakker på en imponerende måte om emnet her:

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

On 11/7/2017 at 3:19 PM, Ingar said:

Dette var ikke bra, så lenge Mjøsa er isfri må barna, etter hva de kaller et "positivt gruppepress", ut å svømme.

Hva oppnår man utover å påføre dem søvnløse netter og vannskrekk?

Offentlige midler brukes, samtidig som en stor andel av norske barn ikke behersker elementære svømmeferdigheter. I oppvarmet basseng.

Enig. Klart det gir sikkert mestringsfølelse, men det skjer jo uansett etter å gjennomført skumle og ekle ting.

Redigert av Duppe (see edit history)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...