Jump to content

Draco prototype eller har jeg blitt lurt?

arigskrue

Recommended Posts

Hei.
Jeg er helt ny på dette forumet og sitter med noe jeg ble fortalt var en draco av min far som nylig gikk bort.
Jeg har også mailkorrespondanse mellom han og selger hvor båten ble annonsert som en draco da han kjøpte denne.
Båten har også selvsagt draco logo på siden.

Etter å ha undersøkt nærmere og tatt kontakt med bedrifter som selger Draco i dag sliter jeg med å finne ut hvilken modell dette er.

Lurer da på om faren min faktisk har blitt lurt og at dette ikke er en draco, eller kan dette være en prototype av noe slag i svært begrenset opplag?

Setter pris på all informasjon fra alle hardbarka Draco fans, og dersom det ikke er en draco, hva slags type båt er det da? 

20171031_112039 (2).jpg

20171103_112428 (1).jpg

Denne har ikke noe med Draco å gjøre bortsett fra at logoen ser riktig ut..... Draco ble designet av enten Jan Herman Linge, gründeren Kåre Drangsholt, Hans Jørgen Johnsen, eller en svenske hos Ørnvik boats som designet 29 Star. Bortsett fra Drangsholts først prototype "Loppa" fra 1963 og tildels "Snekkevarianten" Tricab" var alle støpt rundt samme lest og det var langt unna denne konstruksjonen på bildet. Draco var klinkerbygde skrog (markerte bordganger) med såkalt flare som effektivt kaster sjøen unna. Disse klassiske skrogene var typiske Dracoer enten de var 17 eller 30 fot. Slik var det gjennom 60,70-og 80 årene, og helt frem til de moderniserte og endret design på tampen av 80/inngang -90 tallet med modeller som "Star", "Sterling", "Opal" "Zircon" etc. Da gikk de bort fra "klinkerstilen" og bygde slette skrog. Det finnes mye på nett om Draco, også oversikt over alle modellene de bygde. Denne her finnes ikke i oversikten.

Kommentar: "Vinduer fremme og litt av påbygget til en Coronet.". Har prøvd å google ulike Coroneter og finner ingen som likner dette overbygget eller vinduer. Tror kanskje hele overbygget er hjemmedesignet/hjemmestøpt og at vinduer er felt inn kanskje basert på å plukke litt her og der. Enig i at vindskjerm kan likne på Nidelv. Uansett, dette er detaljer som ikke spiller noen rolle fordi dette er en bastard og i hvert fall ikke en Draco. Men det er jo ikke umulig at selve skroget er fra en av de andre norske plastbåtprodusentene?

Hei,

Det er en Draco-klubb på fb- kanskje du kan sjekke opp der?

https://nb-no.facebook.com/groups/2346719122/

(men har selv hatt en Draco 23- din båt ser veldig anderledes ut for å si det forsiktig...).

Hvis din far nylig kjøpte båten, er det jo en reklamasjon rent juridisk (men er det mange år siden, er jo det trolig lite aktuelt). 

Redigert av Nagel (see edit history)
Guest Avmønstret#
arigskrue skrev for 11 timer siden:

Haha. Syntes det er ganske komisk at noen har forsøkt å forfalske en båt ved å sette på draco dekor. 

Utrolig hva folk finner på i dag. 

Da blir det nok dessverre vrakpant og en 1000-lapp i lomma. 

Takk for all hjelp

Det blir jo ikke forfalskning dette. På samme måte som en volvo 240 fortsatt er en volvo selv om jeg setter Ferarri merke på den. Den blir ikke en Ferarri forfalskning men heller en morsomhet. 

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...