arigskrue Startet 7.November.2017 Link til dette innlegget Startet 7.November.2017 Hei. Jeg er helt ny på dette forumet og sitter med noe jeg ble fortalt var en draco av min far som nylig gikk bort. Jeg har også mailkorrespondanse mellom han og selger hvor båten ble annonsert som en draco da han kjøpte denne. Båten har også selvsagt draco logo på siden. Etter å ha undersøkt nærmere og tatt kontakt med bedrifter som selger Draco i dag sliter jeg med å finne ut hvilken modell dette er. Lurer da på om faren min faktisk har blitt lurt og at dette ikke er en draco, eller kan dette være en prototype av noe slag i svært begrenset opplag? Setter pris på all informasjon fra alle hardbarka Draco fans, og dersom det ikke er en draco, hva slags type båt er det da? Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 7.November.2017 Link til dette innlegget Svart 7.November.2017 Har du et bilde av hekken også? Velkommen til forumet, forresten. Rent intuitivt ligner ikke overbygget på noen Draco jeg kan huske. Vindusrammene ser som de er hjemmelaget. Den gangen jeg solgte Draco på 80-tallet ville de ikke passert. Men noen flere bilder og lengde/bredde på båten ville ha hjulpet. Sitér dette innlegget Link to post
000 Svart 7.November.2017 Link til dette innlegget Svart 7.November.2017 Sjølvsagt er det ingen Draco, det er bare ei gammel balje mest trolif fra halvfabrikatsæraen som noen har satt Dracodecor på Sitér dette innlegget Link to post
Bigmac Svart 7.November.2017 Link til dette innlegget Svart 7.November.2017 Prøv kontakt her: For mer informasjon om museets plastbåtsatsing kontakt konservator Jan Egil Hansen, j.hansen@vestagdermuseet.no Kan jo være en start... Sitér dette innlegget Link to post
arigskrue Svart 7.November.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.November.2017 Takk for rask respons og tips. Her er flere bilder. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 7.November.2017 Link til dette innlegget Svart 7.November.2017 Jeg kan ikke si jeg har sett slikt design fra Draco. Men følg rådet fra Bigmac. Jeg vet ikke hvilken båttype du har. Sitér dette innlegget Link to post
Ingar Svart 7.November.2017 Link til dette innlegget Svart 7.November.2017 Vi har endel Draco-brosjyrer her, alle Draco'er jeg har sett har bordganger i skroget. Er overbygget støpt i form eller kan det være hjemmebygg med plastbelagte kryssfinérplater? Typisk vil isåfall være skarpe kanter/hjørner, dårlig finish og buklete flater. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 7.November.2017 Link til dette innlegget Svart 7.November.2017 Det er et par modeller uten bordganger også. Men de fleste er som Ingar påpeker. Og de fleste er med innenbordsmotor og hekkaggregat. Men hvis dette er en prototype som det kun er en av, så kan vel mye være snudd på hodet. Sitér dette innlegget Link to post
boble65 Svart 7.November.2017 Link til dette innlegget Svart 7.November.2017 Ser ut som en vindskjerm fra en Nidelv snekke. Vinduer fremme og litt av påbygget til en Coronet. Og ser ut som den er bare kappet til bake og bygd om til utenbords. Ser ikke ut så en veldig bra jobb.. Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 7.November.2017 Link til dette innlegget Svart 7.November.2017 Det der var en raring du... Kan umulig være en Draco. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
arigskrue Svart 8.November.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.November.2017 Haha. Syntes det er ganske komisk at noen har forsøkt å forfalske en båt ved å sette på draco dekor. Utrolig hva folk finner på i dag. Da blir det nok dessverre vrakpant og en 1000-lapp i lomma. Takk for all hjelp Sitér dette innlegget Link to post
rippie Svart 8.November.2017 Link til dette innlegget Svart 8.November.2017 Skal du vrake den? Prøv heller å legg den ut på finn til en lav sum. Ser jo ut til å være i OK stand og at den er bygd om til påhengsmotor er ofte en bonus. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 8.November.2017 Link til dette innlegget Svart 8.November.2017 Hvis den er uten feil i skroget, så burde du vel kunne få noen tusen for den. Og gratis avhenting. Mange vil nok ha et slikt prosjekt. Sitér dette innlegget Link to post
Orahavn Svart 8.November.2017 Link til dette innlegget Svart 8.November.2017 Denne har ikke noe med Draco å gjøre bortsett fra at logoen ser riktig ut..... Draco ble designet av enten Jan Herman Linge, gründeren Kåre Drangsholt, Hans Jørgen Johnsen, eller en svenske hos Ørnvik boats som designet 29 Star. Bortsett fra Drangsholts først prototype "Loppa" fra 1963 og tildels "Snekkevarianten" Tricab" var alle støpt rundt samme lest og det var langt unna denne konstruksjonen på bildet. Draco var klinkerbygde skrog (markerte bordganger) med såkalt flare som effektivt kaster sjøen unna. Disse klassiske skrogene var typiske Dracoer enten de var 17 eller 30 fot. Slik var det gjennom 60,70-og 80 årene, og helt frem til de moderniserte og endret design på tampen av 80/inngang -90 tallet med modeller som "Star", "Sterling", "Opal" "Zircon" etc. Da gikk de bort fra "klinkerstilen" og bygde slette skrog. Det finnes mye på nett om Draco, også oversikt over alle modellene de bygde. Denne her finnes ikke i oversikten. Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 8.November.2017 Link til dette innlegget Svart 8.November.2017 .. og svensken het John H.V. Lindblom såvidt jeg husker Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
HansH Svart 8.November.2017 Link til dette innlegget Svart 8.November.2017 Kommentar: "Vinduer fremme og litt av påbygget til en Coronet.". Har prøvd å google ulike Coroneter og finner ingen som likner dette overbygget eller vinduer. Tror kanskje hele overbygget er hjemmedesignet/hjemmestøpt og at vinduer er felt inn kanskje basert på å plukke litt her og der. Enig i at vindskjerm kan likne på Nidelv. Uansett, dette er detaljer som ikke spiller noen rolle fordi dette er en bastard og i hvert fall ikke en Draco. Men det er jo ikke umulig at selve skroget er fra en av de andre norske plastbåtprodusentene? Sitér dette innlegget Link to post
-morten- Svart 8.November.2017 Link til dette innlegget Svart 8.November.2017 Coronet 24 family har slike vinduer i front. Jeg tror kansje dette er en Coronet 24 delux som er skjært ut i hekken, men muligens et halvfabrikat prodjekt da rutene ikke stemmer.. men knekken på overbygget er likt Sitér dette innlegget Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv Link to post
HansH Svart 8.November.2017 Link til dette innlegget Svart 8.November.2017 Er fortsatt ikke helt overbevist om at Coronet er donor her. Holder fortsatt en knapp på hjemmesnekret overbygg på et eller annet standardskrog. Kan muligens også være et standard overbygg fra noe annet enn Coronet (Fjord e.l.?) som har blitt voldtatt. Innfellingen av vinduer i front kan tyde på det. Bærre lækkert er det i alle fall. Sitér dette innlegget Link to post
-morten- Svart 8.November.2017 Link til dette innlegget Svart 8.November.2017 På de bildene der ser du at avslutninga på toppen over de smale vinduene er laget akkurat på samme måte! Det må være et eller annet Coronet i det overbygget ihvertfall, selv om det nok ikke er de same frontvinduene til 24 helt eksakt Sitér dette innlegget Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv Link to post
Nagel Svart 8.November.2017 Link til dette innlegget Svart 8.November.2017 (redigert) Hei, Det er en Draco-klubb på fb- kanskje du kan sjekke opp der? https://nb-no.facebook.com/groups/2346719122/ (men har selv hatt en Draco 23- din båt ser veldig anderledes ut for å si det forsiktig...). Hvis din far nylig kjøpte båten, er det jo en reklamasjon rent juridisk (men er det mange år siden, er jo det trolig lite aktuelt). Redigert 8.November.2017 av Nagel (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Guest Avmønstret# Svart 8.November.2017 Link til dette innlegget Svart 8.November.2017 arigskrue skrev for 11 timer siden: Haha. Syntes det er ganske komisk at noen har forsøkt å forfalske en båt ved å sette på draco dekor. Utrolig hva folk finner på i dag. Da blir det nok dessverre vrakpant og en 1000-lapp i lomma. Takk for all hjelp Det blir jo ikke forfalskning dette. På samme måte som en volvo 240 fortsatt er en volvo selv om jeg setter Ferarri merke på den. Den blir ikke en Ferarri forfalskning men heller en morsomhet. Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 8.November.2017 Link til dette innlegget Svart 8.November.2017 vanskelig å si noe om opphavet til skroget uten bilder som viser litt mer helhet... Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Fjord21DC Svart 9.November.2017 Link til dette innlegget Svart 9.November.2017 https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=108153489 Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.