Frissy Startet 9.November.2017 Del på Facebook Startet 9.November.2017 Jeg er godt i gang med planlegging av montering av autopilot og i den forbindelse har jeg laget et lite koblingskart. Jeg lurer litt på følgende: 1. Må man koble strøm til backbone på flere steder, eller holder det med et sted i nettverket? ACU100 skal ha egen strøm, men hvis plotter allerede har strøm trenger jeg da å koble til mer strøm til seatalk/backbone nettverket når jeg monterer autopilot i tidligere nettverk? 2. Kan de ulike delene slik som plotter, ev1, acu100 kobles til hvor som helst i Backbone nettverket? Alt er Raymarine. For meg kan de se ut som om så lenge det er i backbone nettverket vil det virke uavhengig av plassering? Noen med erfaring på dette? Sitér dette innlegget Link to post
Dreuf Svart 9.November.2017 Del på Facebook Svart 9.November.2017 (redigert) Jeg har ikke ACU100 men SPX komputer. Den tilfører strøm til nettverket, så det skal ikke tilføres mer strøm noe annet sted i nettverket annet enn 12v til plotteren. Resten av komponentene henter strømmen fra nettverket. Om du kobler f.eks P70r først eller sist på nettverket har ingen betydning det er det som er fint med nettverket, så med unntak av strømtilførselen til nettverket så ser skjemaet ditt riktig ut. (Så sant det er likt om du har ACU100 eller SPX computer). Om du skal ha inn tridata og vind på samme system så trenger du en ITC-5 og evnt ett display til å vise data. (Du finner også informasjonen på plotteren). EDIT: Dette var feil, ACU100 gir ikke strøm til nettverket, så det er riktig som du har tegnet at du må ha 12v inn på nettverket i tillegg til ACU100. Redigert 9.November.2017 av Dreuf feilinformasjon. (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Frissy Svart 9.November.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 9.November.2017 Takk. Da nærmer det seg montasje. Sitér dette innlegget Link to post
Dreuf Svart 9.November.2017 Del på Facebook Svart 9.November.2017 De kablene som går i fra T-stykke og til plotter og P70r er spurkabler, de har en annen farge enn backbone kablene. Husk også ende-terminal på siste T-stykke og på den backbone utgangen som ikke er i bruk på "samleskinna". Om du ikke har manualen for hånden så ligger de ute på www.raymarine.com, der ser man også eksempler på nettverket. Sitér dette innlegget Link to post
Frissy Svart 9.November.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 9.November.2017 Dreuf skrev 1 time siden: De kablene som går i fra T-stykke og til plotter og P70r er spurkabler, de har en annen farge enn backbone kablene. Husk også ende-terminal på siste T-stykke og på den backbone utgangen som ikke er i bruk på "samleskinna". Om du ikke har manualen for hånden så ligger de ute på www.raymarine.com, der ser man også eksempler på nettverket. Fint. regner med spurkablene er de hvite som følger med de enkelte enhetene. Ser at det er en egen kabel med strøm til plotteren så da må vel gjerne backbone nettet ha egen tilkobling. Men det tror jeg skal gå fint, da jeg plassere ACU og samleskinna ved batteriet i båten. Kort vei. Regner med at dette ikke tar så mye strøm at det kan gå på forbrukspakka slik som plotteren gjør.....? Sitér dette innlegget Link to post
Dreuf Svart 9.November.2017 Del på Facebook Svart 9.November.2017 Autopiloten kan bruke en del strøm, spørs vel litt på hvor hissig den er satt opp til å holde kursen. (Hissig på kursen = mange korrigeringer = mer strømforbruk). Jeg tenker at det er greit å ha autopilot på forbruksbank så kan ikke seiler startbatteriet tomt for strøm og ikke får start for å lade igjen.. Skulle man seile så langt at forbruksbanken er tom så får man heller kjøre motoren litt for å lade igjen. Og/eller ha ett solcellepanel som kan lade underveis. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.