MegaTrondy Startet 12.November.2017 Del på Facebook Startet 12.November.2017 Tenkte å bytte ut tre skrog gjennomføringer da jeg ikke aner når de er byttet og de ser moden ut. Jeg er litt redd for å montere de nye gjennomføringene selv da jeg ikke er så flink med liming/støping, men jeg klarer fint å fjerne de gamle og kjøpe nye. Er det dyrt å få noen til å få på plass de nye gjennomføringen hvis jeg fjerner de gamle selv? Det er inntaket til motoren og septik som bør byttes. Sitér dette innlegget Link to post
Ask Svart 12.November.2017 Del på Facebook Svart 12.November.2017 Hei Om du gjer alt klart, og tilkomsten er nokolunde ok, tek ikkje jobben meir enn eit par tre timar. Problemet er kanskje å finna rette person. Dersom det ikkje må støypast klarar du nok jobben sjølv. Lykke til. Ask Sitér dette innlegget Link to post
M/S AIOLOS Svart 12.November.2017 Del på Facebook Svart 12.November.2017 Hvis du skal ha hjelp av et verksted så vil jo vanlig timepris generere et par båtpenger vil jeg tro, men du har nok en god venn som kan hjelpe deg med denne enkle operasjonen. Du skal ikke støpe de fast men bruke en god tetningsmasse Sitér dette innlegget Link to post
TerjeFjern Svart 12.November.2017 Del på Facebook Svart 12.November.2017 Jeg betalte 12000 for bytting til kompositt gjennomføringer til 2x motorer og Septik ut/inn i våres. Orket ikke leke slangemenneske? Sitér dette innlegget Link to post
joelle Svart 12.November.2017 Del på Facebook Svart 12.November.2017 Dette er noe av det enkleste du kan gjøre sjøl. det som tar tid og som kan være utfordrende er at få losset og fjernet dem gamle. når disse er loss så er det bare å være nøye med tilstrekelig og ikke minst riktig tettningsmasse. Sitér dette innlegget Link to post
Roger jo Svart 12.November.2017 Del på Facebook Svart 12.November.2017 (redigert) TerjeFjern skrev 59 minutter siden: Jeg betalte 12000 for bytting til kompositt Kunne tatt jobben for 6 MegaTrondy skrev for 1 time siden: Tenkte å bytte ut tre skrog gjennomføringer da jeg ikke aner når de er byttet og de ser moden ut. Jeg er litt redd for å montere de nye gjennomføringene selv da jeg ikke er så flink med liming/støping, men jeg klarer fint å fjerne de gamle og kjøpe nye. Er det dyrt å få noen til å få på plass de nye gjennomføringen hvis jeg fjerner de gamle selv? Det er inntaket til motoren og septik som bør byttes. Bruker du kompositt er oppskriften for å montere enkel som her side 14 http://www.nexusmarine.se/wp-content/uploads/2011/11/speed-instr-swe.pdf bare gjør godt rent. Hva er matrialet i skroget? Monterer du metall gjenomføringer nesten samme fremgangsmåte men dag 2 (punkt 7) trekk til med verktøy. det er normalt to knaster i innløpet så en kan stikke noe inn og holde igjen med en skiftenøkkel når en trekker til på innsiden (må være to) TEC 7 er ok som tetning PS, ta en plastikkpose bit og klipp et rundt hull som gjennomføringen legg på innsiden under mutteren så den ikke setter seg fast når du limer på utsiden i tilfelle noe TEC7 tyter inn. Fjerne de gamle er enkelt en vinkelsliper så sliper en forsiktig ved hullet så er det lettere å fjerne den gamle. (fra utsiden) da er det 2 slangeklemmer å løsne og bære ut den 1/2 gjennomføringen med mutter ventil i et stykke. Redigert 12.November.2017 av Roger jo (see edit history) Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
NilsPils Svart 12.November.2017 Del på Facebook Svart 12.November.2017 Her stusser jeg også litt. Du vil ta den vanskeligste jobben selv og sette bort det letteste til andre . . . Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
Kapt Skuteløs Svart 12.November.2017 Del på Facebook Svart 12.November.2017 Jeg skjønner trådstarter godt jeg. For dere som kan dette er monteringen kanskje det letteste, men for oss uten erfaring, det mest kritiske. Sitér dette innlegget Link to post
Roger jo Svart 12.November.2017 Del på Facebook Svart 12.November.2017 NilsPils skrev 15 minutter siden: Her stusser jeg også litt. Du vil ta den vanskeligste jobben selv og sette bort det letteste til andre . . . Ville nå sagt at det er motsatt demontering er fort gjort, rengjøring og montering tar tid og kan væer kronglete å komme til. Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
MegaTrondy Svart 12.November.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 12.November.2017 Jeg vil være sikker på at de holder og at det er tett. Hvis jeg gjør det selv som ikke har gjort det før vet jeg ikke helt om jeg vil sove så trygt. Da måtte jeg såfall ha fått med meg en kyndig person som kunne sagt hva jeg skal gjøre slik at jeg gjør det riktig. Er surt hvis gjennomføringene ikke er tett eller de løsner når båten havner på sjøen igjen. Jeg har lest og sett videoer på youtube, men jeg vet vet at ting alltid kan være litt vanskeligere enn det ser ut som. Jeg pleier som oftest å få til ting til slutt, men det er ikke alt jeg har lyst å gjøre helt alene. Sitér dette innlegget Link to post
TerjeFjern Svart 12.November.2017 Del på Facebook Svart 12.November.2017 (redigert) Roger jo skrev 44 minutter siden: Kunne tatt jobben for 6 Prisen var inklusive alle delene. Var behagelig enkelt når båten lå på en marina over 2 timers kjøring unna på vinterlagring.? Redigert 12.November.2017 av TerjeFjern (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Whiskey Svart 12.November.2017 Del på Facebook Svart 12.November.2017 Du kan jo prøve Finn småjobber feks, er noen som tar litt sånt som responderer der. Men er det reklamasjonsrett du er ute etter, er jo et verksted tingen, er fjerning som tar tid, å montere, gitt at det er greit å komme til, er jo maks en time eller to arbeid Sitér dette innlegget Baltic-pappa Link to post
MegaTrondy Svart 12.November.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 12.November.2017 Til motoren sitter gjennomføringen i bunnen av båten foran motoren, så den er grei å komme til. Bare å løfte opp golvet. Du kan enten sitte på huk nede i motor rommet eller du kan ligge på mage med med hodet ned i bunnen av båten. Til septikken sitter de lengre oppe på siden av skroget, men under vannlinjen. Er bare å løfte opp dørkplaten bak på siden så har du enkel tilkomst til de to der. Løsner jeg fire skruer er sittebenken løs og du har da nesten danseplass. Ser for meg at den største jobben er å få de løs. Letteste er vel kanskje å løsne slanger og slipe bort alt som stikker utenfor skroget på utsiden med en vinkelsliper og banke de inn i båten? Hvordan velger jeg riktige gjennomføringer? Måler jeg størrelsen på hullet som er igjen etter jeg har fjernet de gamle? Sitér dette innlegget Link to post
MegaTrondy Svart 12.November.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 12.November.2017 Whiskey skrev 25 minutter siden: Du kan jo prøve Finn småjobber feks, er noen som tar litt sånt som responderer der. Men er det reklamasjonsrett du er ute etter, er jo et verksted tingen, er fjerning som tar tid, å montere, gitt at det er greit å komme til, er jo maks en time eller to arbeid Finn småjobber er ikke så dumt, men har ikke de blitt litt strengere der? Forsøkte å legge ut en liten jobb med bilen og da fikk jeg ikke godkjent annonsen fordi de mente den hørte under mitt anbud. Finn har tatt over driften av dem... Sitér dette innlegget Link to post
.Snorre Svart 12.November.2017 Del på Facebook Svart 12.November.2017 Jeg betalte i underkant 10. For bytte av gjennomføring til motor og toalett. Prisen inkluderte løft på land, alle deler og arbeid. Kunne gjort jobben selv, men prisen på løft og deler ville vært den samme. Så 4 - 5 arbeidstimer var kostnaden for å sette bort jobben. Sitér dette innlegget Link to post
MegaTrondy Svart 12.November.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 12.November.2017 Båten min står alt på land så det er ikke noe problem. Det er eventuelt bare arbeide med å montere de igjen etter de er fjernet og eventuell transport til og fra, men båten står på land 15 minutter fra Bergen sentrum så det skal ikke være store kostnaden. Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 12.November.2017 Del på Facebook Svart 12.November.2017 Komodo skrev On 18.5.2017 at 19.12: Du måler utvendig på gjengene for å bestemme gjengedimensjon. Men det er også greit å måle innvendig slik at du har kontroll på at du ikke setter inn noe som struper flowen i forhold til det du har. Her har du en grei gjengetabell for å bestemme gjengedimensjon på fittings. I tillegg til skyvelære må du ha et gjengelære. MegaTrondy skrev for 3 timer siden: Letteste er vel kanskje å løsne slanger og slipe bort alt som stikker utenfor skroget på utsiden med en vinkelsliper og banke de inn i båten? Noen ganger kan du bare skru av mutteren og dunke ut gjennomføringen. Det er ikke alltid de sitter så hardt. Bruk et verktøy (flattstål el.) som du trer inn i gjennomføringen fra utsiden og vri (etter å ha tatt av mutteren), da vrir du løs gammel tetningsmasse og gjennomføringen blir løs. Hvis det er knot å komme til å skru fra innsiden er ditt forslag enklest. En enda rensligere måte er at du dunker inn en treplugg fra utsiden og borer ut flensen med hullsag. Trepluggen må du ha for å få styring til senterboret. Det er mange veier til Rom MegaTrondy skrev for 3 timer siden: Hvordan velger jeg riktige gjennomføringer? Måler jeg størrelsen på hullet som er igjen etter jeg har fjernet de gamle? Nei, du måler på gjengene på den gamle fittingsen. Se innlegget øverst som jeg har sitert fra en annen tråd. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Guest Avmønstret# Svart 12.November.2017 Del på Facebook Svart 12.November.2017 Komodo skrev 4 minutter siden: Nei, du måler på gjengene på den gamle fittingsen. Se innlegget øverst som jeg har sitert fra en annen tråd. Så om en samler de gamle restene etter å ha "slaktet" de og tar de med i båtsjappa så vil en vel kunne få hjelp til å plukke ut det en trenger av deler vil jeg tro...? Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 12.November.2017 Del på Facebook Svart 12.November.2017 Ja, for de som ikke er i besittelse av et skyvelære kan man henvende seg til den kvisete 17-åringen i kassa med de gamle delene og spørre hva man skal ha Neida, som du vet Pinkvin så er det ikke sånn her i Fredrikstad. Her har vi opptil flere båtbutikker med voksne ekspeditører som vet hva de selger Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Eureka Svart 12.November.2017 Del på Facebook Svart 12.November.2017 Er det flush montert gjennomføring eller ligger den utvendige kanten " utenpå" skroget? -En viktig forutsetning for innkjøp av gjennomføringer. Samt at flush gjennomføring er vanskeligere å kutte bort med vinkelsliper. Da er det bedre med en multisag. Sitér dette innlegget Link to post
Whiskey Svart 12.November.2017 Del på Facebook Svart 12.November.2017 Brukte hullsag jeg sist, spikket en kile av et vedtre og banket det inn i hullet på utsiden og så kjøpte jeg et hullbor på Jula som passet akkurat kanten av hullet (kjøp de røde av hardstål, prøvde noen billige jeg hadde først, og de bet ikke på messing i hele tatt) ... så bare satte jeg boret i midten av kilen jeg spikka, boret bort kanten av den gamle gjennomføringen og dro den ut innenfra. Fort gjort og mindre sjangs til å skade skroget enn med vinkelsliper mener nå jeg i alle fall. Sitér dette innlegget Baltic-pappa Link to post
Ask Svart 12.November.2017 Del på Facebook Svart 12.November.2017 Hei igjen Du tenkjer jo å demontera greiene sjølv. Gjer det først,. Etterpå veit du nok meir om du har lyst til å gjera resten sjølv, eller ikkje. Ask Sitér dette innlegget Link to post
Guest Avmønstret# Svart 12.November.2017 Del på Facebook Svart 12.November.2017 (redigert) Komodo skrev for 5 timer siden: Ja, for de som ikke er i besittelse av et skyvelære kan man henvende seg til den kvisete 17-åringen i kassa med de gamle delene og spørre hva man skal ha Neida, som du vet Pinkvin så er det ikke sånn her i Fredrikstad. Her har vi opptil flere båtbutikker med voksne ekspeditører som vet hva de selger Yepp, om en ikke velger helt feil butikk i utgangspunktet så er dere i Østfold utrolig privilegert med gode båtbutikker med gode ekspeditører. Har feks vert på Båtbua i Fredrikstad et par ganger. Makan til flinke og hjelpsomme folk som kan sine saker, og en butikk som ikke er dominert av "nips". TS kan ta det som en anbefaling dersom han har båten i området :-) -- Sikkert flere videoer men syns denne var enkel og grei: Redigert 12.November.2017 av Avmønstret# (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
shipahoy Svart 13.November.2017 Del på Facebook Svart 13.November.2017 Jeg brukte platebor på gjennomføringene som hadde liten nok diameter. Det var veldig enkelt. Sitér dette innlegget Link to post
Marida Svart 13.November.2017 Del på Facebook Svart 13.November.2017 Betalte 9.555,- , det var inklusive løft opp og ned, skiftet 3 skroggjennomføringer 3/4 til toalett. De hentet og leverte båten i båsen. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.