Jump to content

BMW 190 marine motor, erfaringer?


philip johnsen

Recommended Posts

Hadde selv en slik for en del år siden som funket helt greit. Tror alle de som nå er igjen på markedet har fått installert kraftigere varmeveksler/kjøler og de unngår derved i hovedsak det opprinnelige problemet med overoppheting. (husker ikke om det var vannkjøler eller oljekjøler som var problemet).

 

Historien bak motoren er sånn i kortversjon at BMW tidlig på 80-tallet trengte en dieselmotorblokk for båtrace. De kjøpte dette fra italienske VM Motori med deres blokk VM HR.H 692 på 3,6 liter. Denne kom etterhvert i et par ulike varianter kalt D 150 Z og D 150 W. Disse hadde 136 hk. Deretter kom din motor som fikk benevnelse D 190 og som hadde 165 hk.

 

D 190 ble senere omarbeidet noe og fikk da benevnelsen BMW D 636 Z og var da økt til 180 hk. I 1987 solgte BMW sin marinemotordivisjon til Mercruiser og den samme motoren fikk da navnet Mercruiser 636 D-TA.

 

Senere endret Mercruiser benevnelsen til D219 Turbo AC for til slutt å kalle den Mercruiser D 3,6L. Så vidt jeg vet beholdt den ytelsen på 180 hk hele tiden. Tror du kan finne mye stoff om disse motorene her på forumet.

 

Mitt inntrykk er at BMW-variantene fikk et ufortjent dårlig rykte. Tror det endret seg mye ved navnebytte til Mercruiser - uten at motoren var særlig endret av den grunn. NB: Andre kan kanskje si hvorvidt det skjedde store endringer fra D 190 til D 636 Z. Jeg tror nemlig det dårlige ryktet oppstod med 190-motoren fordi den i utgangspunktet hadde en kjøler/varmeveksler med for lav kapasitet og som sikkert nokså raskt ble meget problematisk med litt saltavleiringer gjennom noen sesonger.

 

Edit: Kan også tilføye at min D190-motor nesten ikke avga røyk. Merket alltid stor forskjell når vi lå sammen med folk som hadde Volvo Penta 40-motor (f eks TAMD 40-B på 3,6 liter på 165 hk). Synes ofte de avga mye mer røyk ved kaldstart. Mulig jeg har selektiv hukommelse men..

Redigert av HansH (see edit history)
Link to post

Så vidt jeg minnes så var det da effekten økte fra 165 til 180 hk at den fikk kjøleproblemer og dette ble, litt sent, løst med større kjøler via tilbakekalling fra fabrikk. Regner nok med at alle de berørte motorene er oppgradert.

 

40 motoren til Volvo er vel ikke de verste røykmaskinene om glødepluggene er i orden, litt verre med 41A... Volvo har et velfortjent rykte for å lage røyk med mange av motorseriene :yesnod:

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post

Tror det var overopphetingsproblemer på både D150 og D190.

 

Mercruiser sendte i 1989 en servicebulletin for disse motorene og som beskriver rutiner for rens/Flushing og en form for ombygging. På min motor fra 1985 var dette i hvert fall utført da jeg kjøpte den i 2005.

 

http://www.boatfix.com/merc/bullet/89/89_02.PDF 

 

Mulig at problemet også ble forsterket ved effektøkning til 180 hk på modell D636 Z?

Link to post

Han jeg kjøpte båten av sa forresten at man ikke kunne kjøre lenge på bånn gass, for da ble den vist varm. Har ikke prøvd selv. Henta båten i Tønsberg og kjørte hjem til Halden, men fikk problemer med dieseldyr. Så fikk ikke prøvd noen topp fart på veien hjem. Båten er forresten en Hanto 29.

 

Link to post

På denne siden finner du en del nyttige linker. Sjekk spesielt Service Bulletins for oppgraderinger.

http://www.bmwmarine.org/parts.html

 

 

Min erfaring så langt med BMW Marine, er stort sett god:

Motoren starter lett, ryker lite (nesten ingenting), går ikke varm og er frisk og grei i hele turtallsregisteret. Egentlig usedvanlig bra til å være en båtmotor fra 1986.

Hvis din motor bærer preg av godt vedlikehold, tror jeg ikke du trenger å bekymre deg.

 

Et par nedturer har det selvsagt blitt:

Hadde et motorhavari for en del år siden, men det var fordi en ventil knakk. 

I sommer havarerte drevet. Ikke sikker på årsak, men fant et bulk i propellen, så det er mulig jeg har truffet en stokk i vannet. Alt dette kan skje med Volvo, Yanmar og Mercruiser også.

 

Redigert av JonnyBoy (see edit history)

Marex 280 Holiday / Yanmar 4LH-DTE 165hk

Marex 2300 Gambler / BMW D530 TA-Z Marine Diesel

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...