Torsen67 Posted November 15, 2017 Share Posted November 15, 2017 Hei Uten å gå for dypt inn på dette, så er jeg ute etter et skummateriale som kan trekke til seg polyester/epoxy. Skummet må altså være mykt i utgangspunktet slik at det former seg før det herder. Noe ala liggeunderlag eller noe. Divinycell eller bonocell går altså ikke, og det må kunne la seg soake/la seg mette før det herder. Noen ideer? Link to post
Komodo Posted November 15, 2017 Share Posted November 15, 2017 Hva med skumgummi? https://www.stoffogstil.no/hobby/skum-and-fyll/hobbyskum-80x200x3-cm?RaptorItemClick=True Om den ikke tåler polyester, så skulle vel epoxy gå bra. Det er jo ikke verre enn å gjøre en liten test Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Ingar Posted November 15, 2017 Share Posted November 15, 2017 Nyttig med flere opplysninger. Materiale i tank og ramme? Størrelse og vekt på tanken? Hvordan er adkomsten til rommet du ønsker å fylle? Hva skal tanken inneholde? Kanskje du kan tegne en skisse? Link to post
Torsen67 Posted November 17, 2017 Author Share Posted November 17, 2017 (edited) Hei Tanken vil veie ca 20kg full. Bensintank i stål. Skal ligge mot en slags ramme i stål. Disse to går ikke helt i mot hverandre form-messig. Men, tanken vil ikke dette ut av rammen. Ved å lage ett støp med tanken som form mot rammen så vil dette bli bra. Nesten som sånt formskum man finner i pappesker når man har kjøpt elektronikk eller lignende. Ett par fester med bolter vil i etterkant bli montert. Driver med noen andre rare prosjekter også, som ikke er båt-relatert, så jeg vil uansett gjerne vite om noe sånt materiale finnes. Jeg kan jo selvfølgelig spørre Stoff & Stil om de vet noe om dette. Edited November 17, 2017 by Torsen67 (see edit history) Link to post
Torsen67 Posted November 17, 2017 Author Share Posted November 17, 2017 (edited) Har sendt ut noen forespørsler om dette til ett par skumplast produsenter. Får se hva de svarer. Sikkert greit for andre her inne å vite også.... Edited November 17, 2017 by Torsen67 (see edit history) Link to post
Ruby Posted November 17, 2017 Share Posted November 17, 2017 Har du vurdert å bruke polyuretanskum? Evt vanlig "byggskum"på sprayboks? Link to post
Roger jo Posted November 17, 2017 Share Posted November 17, 2017 Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Mulligan Posted November 17, 2017 Share Posted November 17, 2017 Det er noe kalt distansematte som blir brukt i de tilfellene man ikke er ute etter kjernemateriale som sådan. Bygger ca. 5 mm. Det er helt mykt og kan formes som man vil. Link to post
Lars Hansen Posted November 19, 2017 Share Posted November 19, 2017 Jeg brukte Biltema steinlim da jeg monterte en vanntank, er som fugeskum med litt mindre ekspansjon. Rosa farge på skummet, skal tåle vær og vann godt står det... http://www.biltema.no/no/Bygg/Kjemikalier/Lim/Steinlim-2000029972/ Link to post
Recommended Posts