Copernicus Startet 17.November.2017 Del på Facebook Startet 17.November.2017 (redigert) Hva mener menigheten? Bør båten årlig stoffes eller stoffer dere etter behov/slitasje? Som premiss følger det at båten står på land og er "stoffet" med selvpolerende bunnstoff som ser lite slitt ut. Ingen rur/skjell. Slim er spylt av. Redigert 17.November.2017 av Copernicus Retting av feil (see edit history) Sitér dette innlegget fort tiden båtløs seiler Link to post
Bårdp Svart 17.November.2017 Del på Facebook Svart 17.November.2017 Da jeg hadde seilbåt Bavaria 40AC tok jeg den bare på land vært annet år for bunsmøring og skifte av olje på drev og sink. Det året jeg ikke hadde den på land dykket jeg ned og vasket skroget for groe samt skiftet Zink på drev og propell. Sitér dette innlegget Link to post
Coldman Svart 17.November.2017 Del på Facebook Svart 17.November.2017 Jeg har alltid tenkt på at det er med bunnstoff som med maling på huset. Må flikke innimellom og skrape og helmale med noen års mellomrom. Å male for ofte er ikke lurt. Så på bunnstoffet blir det litt flikking. Neppe direkte sammenliknbart, men det har funka for meg. Når det er sagt så har jeg egentlig aldri satt meg inn i hva som er best. Sitér dette innlegget Link to post
Erik Svart 17.November.2017 Del på Facebook Svart 17.November.2017 Selvpolerende som det er mer igjen av gjør nok nytten på annet året også. Det er ihvertfall min erfaring med andre båter jeg har hatt, men de har dog ligget i sjøen hele året da.. På den annen side er det jo veldig fort gjort å smøre på litt da, hvis da likevel er oppe. Hvertfall i vannlinjen der det gror og slites mest. Selv ligger jeg ute hele året og med hardt bunnstoff nå, og det er betagelig mindre effektivt etter første sesong. Har telt på knappene flere ganger, men skifter nok til selvpolerende til våren når jeg skal opp. Sitér dette innlegget Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie Link to post
Lars H. Svart 17.November.2017 Del på Facebook Svart 17.November.2017 (redigert) Selvpolerende bunnstoff er aktivt så lenge det er noe igjen av det på båten. Jeg har båten, en Saga 27 på land hver vinter. Hver vår flekker jeg bare over der det er tynnslitt pluss i vannlinjen. Da går det kun med en boks på 0,7 liter hver gang. Etter at jeg kjøpte båten for 30 år siden, har jeg kun helstoffet to ganger. Med denne metoden er jeg ikke plaget med groe. Helstoffing hvert år bortkastet arbeid og penger, bunnstoff koster jo en del. Redigert 17.November.2017 av Lars H. (see edit history) Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Bonus Svart 17.November.2017 Del på Facebook Svart 17.November.2017 Kun flekking og vannlinjen hvert år. Dumt å bygge opp for tykt lag. Og, det gror jo aldri på skroget (vårt). Drevene, derimot ... Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 17.November.2017 Del på Facebook Svart 17.November.2017 Jeg hadde min oppe forrige måned og helstoffet da. Men da er det nesten seks år siden sist den var oppe, og over ti siden den sist ble helstoffet. Til vanlig nøyer jeg meg med flekking. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
"Mathilde" Svart 18.November.2017 Del på Facebook Svart 18.November.2017 Jeg flekker, som de fleste andre her, og tar en hel turn med noen års mellomrom. Hvis en da bytter til en annen farge på stoffet så ser man lettere når/hvor man må legge på litt før neste sesong. Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 19.November.2017 Del på Facebook Svart 19.November.2017 Jeg har hvitt hardt under mitt svarte selvpolerende. Da er det lett å følge med på.... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.