Jump to content

Bunnstoff - Må/bør dette påføres årlig?

Copernicus

Recommended Posts

Jeg har alltid tenkt på at det er med bunnstoff som med maling på huset. Må flikke innimellom og skrape og helmale med noen års mellomrom. Å male for ofte er ikke lurt. Så på bunnstoffet blir det litt flikking.
Neppe direkte sammenliknbart, men det har funka for meg. Når det er sagt så har jeg egentlig aldri satt meg inn i hva som er best.

Selvpolerende som det er mer igjen av gjør nok nytten på annet året også. Det er ihvertfall min erfaring med andre båter jeg har hatt, men de har dog ligget i sjøen hele året da..

På den annen side er det jo veldig fort gjort å smøre på litt da, hvis da likevel er oppe.

Hvertfall i vannlinjen der det gror og slites mest.

Selv ligger jeg ute hele året og med hardt bunnstoff nå, og det er betagelig mindre effektivt etter første sesong. Har telt på knappene flere ganger, men skifter nok til selvpolerende til våren når jeg skal opp.

Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie

Selvpolerende bunnstoff er aktivt så lenge det er noe igjen av det på båten. Jeg har båten, en Saga 27 på land hver vinter. Hver vår flekker jeg bare over der det er tynnslitt pluss i vannlinjen. Da går det kun med en boks på 0,7 liter hver gang. Etter at jeg kjøpte båten for 30 år siden, har jeg kun helstoffet to ganger. Med denne metoden er jeg ikke plaget med groe.

Helstoffing hvert år bortkastet arbeid og penger, bunnstoff koster jo en del.

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...