Jump to content

Hentetråd. Viksund 270 - Ålesund-Trondheim i november

tami

Recommended Posts

Da er endelig tiden som skipper skuteløs snart over.  På mandag skal jeg hente en 1999 mod Viksund 270 St Cruz fly i Ålesund. Turen hjem til Leksvik er tenkt i 2 etapper med overnatting i Kristiansund.  Dette er vel ingen lang og utfordrende tur, men ny båt kombinert med få timer med dagslys og årstid som byr på høststormer her og der gjør dette til en spennende tur.  Men først og fremst: du verden hvor flott det blir å bli båteier igjen og hvor fantastisk det blir å komme seg på tur på egen kjøl igjen.

Hva bør man så tenke på før man tar en slik tur? 

Jeg har med papirkart, jeg har skaffet meg kartbrikke til plotter, har backup med gulesider app. VHF er montert. Alle filtre og reimer til motor finns ombord.  Verktøy blir med.

Plana er å krysse Hustadvika via ytre lei.  

Tips for tur i ny båt mottas med takk.  

IMG_1896.JPG

Gratulerer med ny båt. 

Du får en spennende tur. Sjekk været grundig. Å vent heller til du får en stabil periode. Da blir turen mye gøyere enn å slamre seg gjennom vær og vind. Appen kystvær er gull verd. Du får oppdaterte vindmålinger fra utsatte steder på kysten. 

Det er også et webkamera på Bud som er grei å sjekke før du går ut. 

Endelig ble det Bobåt

Med de forholdene vi har hatt rundt Hustavika den siste uken er det garantert mye sjø der nå, men ser ut til at du er heldig, søndag er det meldt stille vær slik at sjøen legger seg. Mandag skal også være stille, men jeg ville planlagt en rute indre lei på Hustavika. Du vil være godt skjermet store deler av turen samt at du kan gå under broen ved Straumsholmen (Atlanterhavsveien) og da kan du gå fjorder helt fram til Trondheimsfjorden. Ikke sikker at du trenger ruten, men det kan være greit og planlegge i god tid, samt at det er kanskje den som gjør at du kommer deg hjem istedenfor å bli liggende værfast på Bud.

Uansett, gratulerer med ny båt, og nyt turen?

SixPence skrev 6 minutter siden:

Med de forholdene vi har hatt rundt Hustavika den siste uken er det garantert mye sjø der nå, men ser ut til at du er heldig, søndag er det meldt stille vær slik at sjøen legger seg. Mandag skal også være stille, men jeg ville planlagt en rute indre lei på Hustavika. Du vil være godt skjermet store deler av turen samt at du kan gå under broen ved Straumsholmen (Atlanterhavsveien) og da kan du gå fjorder helt fram til Trondheimsfjorden. Ikke sikker at du trenger ruten, men det kan være greit og planlegge i god tid, samt at det er kanskje den som gjør at du kommer deg hjem istedenfor å bli liggende værfast på Bud.

Uansett, gratulerer med ny båt, og nyt turen?

Takk for tips.  Da legger jeg også inn ruta for indre lei også .  Har lest kart og tenkt at kombinasjonen av ny båt, en del vær og krevende navigasjon kanskje ikke var beste løsning? At det var bedre å gå i litt sjø i romsligere farvann?

Hei, fryktelig fin båt du har fått tak i. Hustadvika er ikke noe problem. Gå fra Bud og gå indre lei helt til Stoplene, (bare å følge streken på kartet som er opptrekt), der må en gå ut til du passerer to grønne staker på stb side, deretter dreie mot rød stake som er lenger framme, den skal du ha på bb side,  da ser du Svartoksen som du passerer på bb side, det er en stake rett sør for Svartoksen, den kan passeres på begge sider. da kan du passere Kvitholmen fyr på bb side, og dreie mot Vevangstraumen bru, da er du innafor. Da kan du følge Kornstadfj - Kvernesfj og dersom du skal til Krsund tar du inn Bremsnesfj.

Har gått der 15-20 ganger.

Mvh Jonn 

Det er klart at indre lei er straks mere krevende, men god forberedelse og med redusert fart så er mye gjort. Leien er «ganske» godt merket, sammen med sjøkart eller kartmaskin med inntegnet rute vil dette gå bra. Straks mindre sjø og forholde seg til, men er det flott vær og stille ville jeg tatt den «normale» leien som handelsflåten benytter. Da kan du ligge i marsj-fart og være ferdig med hele strekket på +/- 1 1/2 time.

Selv kjører jeg som oftes ytre lei og marsj-fart hvis været tillater det, men indre lei hvis familien er med, straks bedre komfår da?

Studer kart og planlegg godt er indreleia over Hustavika kjempefint! Har gått indre leia flere ganger med MTB. (30knop)  Kan du tyde og forstå sjøkart er det bra og godt merket. Synes Indre leia er veldig flott!

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Da jeg var i forsvaret var Indre Hustadvika uansett bare dagslyslei, men en god kikkert er standard utstyr i en båt enten man drar på kortte eller lange turer!  Håper værgudene er med! Ha en fin tur!

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv