Jump to content

Tverrsnitt strømkabel til Northlift LH300 linehaler


Chrmeland

Recommended Posts

Hei

Jeg har en linehaler Northlift LH300. I manualen står det at kabelen skal ha tverrsnitt på 25 mm2 ved kabellengde mellom 5 og 8 meter. Kan dette virkelig stemme? Er ikke det veldig mye? Årsaken til at jeg begynte å lure på dette er at jeg nettopp oppdaget at kabelen som er montert fra båtbyggeren er 2,5 mm2, og om kravet da virkelig er 25 mm2 har de mildt sagt bommet...

 

12V, maks 35A ved normal bruk, 60A ved tung jobbing

 

mvh Chr Meland 

Redigert av Chrmeland (see edit history)
Link to post

Takk for svar (og at du påpekte tynn tittel...)

Mener du det kan stemme at kravet virkelig er 25 mm2? Er ikke det et beist av en kabel?

 

Jeg har brukt haleren en sommer med oppsettet som er nå, uten noen problem. Skjønner at det ikke er noen garanti for fremtiden, men er overrasket over at 10% av krav i det hele tatt fungerer uten å brenne opp. Mvh Chr

Link to post

Vel... Kabeldimensjonen bestemmes av strømtrekket, og 60A er ganske mye. Nå kan det godt hende at teinehaleren trekker mye mindre strøm ( og vekt) til vanlig, men kabeldimensjonering tar alltid utgangspunkt i et worst case scenario. Hensikten med dimensjonering er å unngå at kabel blir så varm at isolasjon smelter og/eller at kabelen "brenner av" - i ytterste konsekvens fare for branntilløp.

 

Nå bestemmes kabelens dimensjon i forhold til strømtrekk (60A) for oss vanlige dødelige av ferdigutformede tabeller. (Mattematikken/fysikken bak er sikkert ganske heftig). Jeg hadde kanskje ikke hatt store kvaler med å gå ned ett eller 2 hakk på kabeldimensjon (16 eller 10 mm2), men da ville jeg definitivt hatt sikring på kursen - f.eks. 50A.

Link to post

Med 4 meter (8m frem og tilbake) vil du få følgende spenningstap i kabelen ved 60A:

  • 2,5mm2   ca. 2,0V
  • 10mm2    ca. 0,6V
  • 16mm2    ca. 0,4V
  • 25mm2    ca. 0,2V

 

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post

Ja, best å få gjort jobben skikkelig. Jobber selv som elektriker, og senest å går måtte jeg jobbe overtid med å skifte mye av innmaten i en større el-tavle da en av sikringsbryterne hadde smeltet. (Det tok ikke fyr, men ble oppdaget av lukten av smeltet plast.) 120mm2 alu-kabel som forsynte en landstrømskontakt. Det som er skummelt med el-anlegg, er at når noe først har sviktet, så eskalerer ofte problemet til ting smelter/brenner av. Det skal litt varme til for å smelte isolasjon, men har først isolasjonen begynt å smelte, så øker risikoen for kortsluttning. Litt smeltet isolasjon lukter bare litt stramt. Kortsluttning er noe helt annet. Det er da ting begynner å bli skikkelig varmt.

 

Jeg ser at spenningstap nevnes, og spenningstap kan gjerne kalles for varmeovn. Dette tapet blir omgjort til varme. Denne varmen oppstår da i kabelen eller koblingspunkt. Det går som regel bra til det ikke lenger går bra. Kulde/varme = sammentrekning/utvidelse.  Overgangsmotstand -> spenningsfall -> varme. Metallurgi. En eskalerende greie det er greit å prøve å unngå IMHO.:smiley:

 

 

Redigert av Solseng (see edit history)
Link to post
1 hour ago, Solseng said:

Ja, best å få gjort jobben skikkelig. Jobber selv som elektriker, og senest å går måtte jeg jobbe overtid med å skifte mye av innmaten i en større el-tavle da en av sikringsbryterne hadde smeltet. (Det tok ikke fyr, men ble oppdaget av lukten av smeltet plast.) 120mm2 alu-kabel som forsynte en landstrømskontakt. Det som er skummelt med el-anlegg, er at når noe først har sviktet, så eskalerer ofte problemet til ting smelter/brenner av. Det skal litt varme til for å smelte isolasjon, men har først isolasjonen begynt å smelte, så øker risikoen for kortsluttning. Litt smeltet isolasjon lukter bare litt stramt. Kortsluttning er noe helt annet. Det er da ting begynner å bli skikkelig varmt.

 

Jeg ser at spenningstap nevnes, og spenningstap kan gjerne kalles for varmeovn. Dette tapet blir omgjort til varme. Denne varmen oppstår da i kabelen eller koblingspunkt. Det går som regel bra til det ikke lenger går bra. Kulde/varme = sammentrekning/utvidelse.  Overgangsmotstand -> spenningsfall -> varme. Metallurgi. En eskalerende greie det er greit å prøve å unngå IMHO.:smiley:

 

 

Usedvanlig skjelden kabel :) (120mm2 AL)

 

 

Å levere uttaket for teinehaler med 2,5mm2 er jo ganske lite gjennomtenkt spør du meg. Måten du beskriver første innlegg, så går jeg ut i fra at dette er en ny båt? 

 

For å bestemme hvilken kabeldimensjon som skal legges, er det flere faktorer som spiller inn, på 12V kan lengde (og strømtrekket såklart) ofte være noe av det mest vesentlige.

Så sant du ikke har veldig lengde (over 4m), så bør 16mm2 være tilstrekkelig.

Dette er med forbehold om at du vet at ikke du skal kjøre lange og tunge løft over lengre tid.(feks teiner i lenke)

Kabelen bør kortsluttningssikres med et forankoblet vern, mens termiskvern finnes i teinehaleren.

 

 

Redigert av TrikkerN Lønning (see edit history)
Link to post
TrikkerN Lønning skrev for 1 time siden:

Usedvanlig skjelden kabel :) (120mm2 AL)

 

 

Å levere uttaket for teinehaler med 2,5mm2 er jo ganske lite gjennomtenkt spør du meg. Måten du beskriver første innlegg, så går jeg ut i fra at dette er en ny båt? 

 

For å bestemme hvilken kabeldimensjon som skal legges, er det flere faktorer som spiller inn, på 12V kan lengde (og strømtrekket såklart) ofte være noe av det mest vesentlige.

Så sant du ikke har veldig lengde (over 4m), så bør 16mm2 være tilstrekkelig.

Dette er med forbehold om at du vet at ikke du skal kjøre lange og tunge løft over lengre tid.(feks teiner i lenke)

Kabelen bør kortsluttningssikres med et forankoblet vern, mens termiskvern finnes i teinehaleren.

 

 

Ja, 120 eller 150. Whtaever. Det brant opp uansett.

Link to post
  • 9 måneder senere...

Tips hvis noen skulle tenke på å montere i fremtiden, kjøp startkabler fra Biltema som du bruker som kabel, har selv 35mm2 på 2m fra batteri til haler på min LH300. Ganske billig for kabler i kurante lengder fra Biltema ihvertfall. Samt 100AH ANL sikring fra batteriet som ekstra sikkerhet, sikker unødvendig men. Drar 10 teiner med 3 favner mellom + 8kg dregg fra 30m. Så drar vell på det meste 5-6 teiner gjennom vannet + dreggen uten store problemer.

 

Link to post
Bruflaat skrev for 9 timer siden:

Tips hvis noen skulle tenke på å montere i fremtiden, kjøp startkabler fra Biltema som du bruker som kabel, har selv 35mm2 på 2m fra batteri til haler på min LH300. Ganske billig for kabler i kurante lengder fra Biltema ihvertfall. Samt 100AH ANL sikring fra batteriet som ekstra sikkerhet, sikker unødvendig men. Drar 10 teiner med 3 favner mellom + 8kg dregg fra 30m. Så drar vell på det meste 5-6 teiner gjennom vannet + dreggen uten store problemer.

 

 

Det er en stor bakdel med kablene til Biltema, og det er at de er så sinnsykt stive. Det finnes myke kabler på markedet som koster bare bittelitt mere, eller like mye. Det er kabler av en helt annen verden å jobbe med.  

Link to post

Hei. Jeg har en LH200 som jeg har brukt på en liten båt tidligere. Skal nå montere på ny båt. Ser fordelen med god dimensjon på kabelen. Men der kabelen skal festes i kontakten er det bare plass til 4 mm inn. Hvordan løser dere dette?

Det er da snakk om originalkontakten som monteres i båten og hvor kabelen til selve teinehaleren plugges i.

Redigert av Haakonol (see edit history)
Link to post
Haakonol skrev 1 minutt siden:

Hei. Jeg har en LH200 som jeg har brukt på en liten båt tidligere. Skal nå montere på ny båt. Ser fordelen med god dimensjon på kabelen. Men der kabelen skal festes i kontakten er det bare plass til 4 mm inn. Hvordan løser dere dette?

Det er da snakk om originalkontakten som monteres i båten og hvor kabelen til selve teinehaleren plugges i.

Der som det er 4mm er vell beregnet på å skru inn "pigger" som du da monterer kabelskoene på etterpå med mutter. Skulle ha følgt med når du kjøpte den.

Link to post
Bruflaat skrev 16 minutter siden:

Der som det er 4mm er vell beregnet på å skru inn "pigger" som du da monterer kabelskoene på etterpå med mutter. Skulle ha følgt med når du kjøpte den.

Takker for tips. Fikk nok aldri med dem da det var en utstillingsmodell jeg kjøpte for noen år siden. Får google litt og få tak i slike ??

Link to post
Haakonol skrev 38 minutter siden:

Takker for tips. Fikk nok aldri med dem da det var en utstillingsmodell jeg kjøpte for noen år siden. Får google litt og få tak i slike ??

 

Haakonol skrev 38 minutter siden:

Takker for tips. Fikk nok aldri med dem da det var en utstillingsmodell jeg kjøpte for noen år siden. Får google litt og få tak i slike ??

 

Her fant jeg. Får bestille slike og legge opp skikkelig kabel, så blir det nok bra.

IMG_7806.PNG

Link to post

Bra blir det nok ikke uten at du bytter ut kontakten som følger med. For meg er det underlig at de leverer en teinehaler som kan trekke 60A med en 16A stikk. Dette burde vært terminert på en helt annen måte. De pinnene som følger med for å skru kabelsko på er jo usannsynlig pinglete, og de skal låses med den lille låseskruen som er til å stikke en 2,5mm2 ledning inn i...  Det er ikke så veldig lenge siden det gikk en tråd om pressing av kabelsko med forskjellige verktøy, og det var ikke måte på hvor mye vitenskap som lå i det. Men når kabelskoen er presset er det plutselig greit å skru den fast med en M4 skrue av messing :nonod:

 

Ikke så lenge siden @Skate startet en tråd om det samme temaet.

 
 

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...