Svein34 Startet 18.November.2017 Link til dette innlegget Startet 18.November.2017 Er på leting etter ca 8mm alu plater som skal brukes til å lage festebrakett for fiskehjul, å lurer på om noen vet om noen steder man kan få kjøpt slike? Finnes det en serie som tåler det marine miljø bedre enn andre? Sitér dette innlegget Link to post
REM Svart 18.November.2017 Link til dette innlegget Svart 18.November.2017 Sjøvannsbestandig aluminium heter Al57S. Finnes en rekke andre navn også, avhengig av hvilken spec de er laget etter fra verket, men spør du etter Al57S vet alle innen bransjen hva du snakker om. Sitér dette innlegget Fjord 26AC, FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9. ad. planlegging: "Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP "Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson Link to post
ronjahund Svart 18.November.2017 Link til dette innlegget Svart 18.November.2017 Legering 5754 er god sveisbar og Sjøvannsbestandig dette får du kjøpt hos de fleste forhandlere Sitér dette innlegget Link to post
3rik Svart 19.November.2017 Link til dette innlegget Svart 19.November.2017 Dersom dette skal ha noe belastning ville jeg nok benyttet 6082-t6. 5754 passer bedre til gulv og dekkplater. 6082 er sterkere og har bedre korrosjonsegenskaper. Sitér dette innlegget Link to post
3rik Svart 19.November.2017 Link til dette innlegget Svart 19.November.2017 (redigert) 3 hours ago, REM said: Sjøvannsbestandig aluminium heter Al57S. Finnes en rekke andre navn også, avhengig av hvilken spec de er laget etter fra verket, men spør du etter Al57S vet alle innen bransjen hva du snakker om. Gjorde et søk på al57s men finner ingen andre referanser enn her på baatplassen.no. hvilke andre navn/nummerserie er den kjent som? edit; fant det ut selv. Det er den kanadiske betegnelsen på 5052. Redigert 19.November.2017 av eriklepe (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Svein34 Svart 19.November.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.November.2017 Hvor kan man få tak i en slik alu plate da? Jeg fant bare de som ikke leverte til private. 30 x 70 cm er nokk til å lage den braketten. Sitér dette innlegget Link to post
Kjetil1 Svart 19.November.2017 Link til dette innlegget Svart 19.November.2017 Hvis du finner et verksted eller feks blikkenslager som har slike plater, er det ofte lettest og bare spør en av de som jobber der om de har en bit til overs. Da kan du få det du behøver til en grei pris. Og ha med litt kontanter da den type salg av avkapp bruker å generere inntekt til "kaffe-kassa"... Sitér dette innlegget Citroen DS. If I have to explain, you wouldn't understand... Link to post
Komodo Svart 19.November.2017 Link til dette innlegget Svart 19.November.2017 Det var et firma på Averøy som het Triplex som drev med vinsjer osv. Vet ikke om det er liv i det ennå, men det er kanskje et sted du kan gå og spørre. Ellers er det vel andre mekaniske verksteder som driver med litt produksjon og vedlikehold for fiskebåter osv. på den kanten du bor. Et plate-sveis verksted er som regel stedet å gå å spørre etter en platebit. 57S er gode greier, men hvis du går til et slik sted holder det med å spørre etter en bit sjøvannsbestandig aluminium, så må du jo bare ta det de har. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
3rik Svart 19.November.2017 Link til dette innlegget Svart 19.November.2017 https://www.google.no/search?q=mekanisk+verksted+averøy&npsic=0&rflfq=1&rlha=0&rllag=63090308,7633431,7522&tbm=lcl&ved=0ahUKEwjJlvSf_MrXAhXMFZoKHWFPATEQtgMIQw&tbs=lrf:!2m1!1e3!3sIAE,lf:1,lf_ui:2&rldoc=1#rlfi=hd:;si:;mv:!1m3!1d73471.64506371219!2d7.713425422277169!3d63.07507798502684!3m2!1i892!2i488!4f13.1 Bare å ringe til nærmeste:) Sitér dette innlegget Link to post
Svein34 Svart 19.November.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.November.2017 Takker for svar, da får jeg ta en runde å lete opp aluminium med en av de legeringene. Sitér dette innlegget Link to post
HansH Svart 19.November.2017 Link til dette innlegget Svart 19.November.2017 Kort kommentar: 5052 er referansen for sjøvannsbestandig aluminium. 6082 vil korrodere mye sammenliknet med 5052. 6082 er derimot referansen for aluminium som skal maskineres, dreies, freses osv. Behovet du beskriver tilsier 5052. Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 19.November.2017 Link til dette innlegget Svart 19.November.2017 eriklepe skrev for 5 timer siden: Bare å ringe til nærmeste:) Vil heller anbefale å stikke innom. Slike "oppdrag" er jo strengt tatt bare plunder og heft for slike produksjonsbedrifter, og hvis du ringer og spør om dette er det lett å si nei. Men hvis du stikker innom og har en positiv framtoning ordner ting seg som regel greit (obs, ta med en hundrings til kaffekassa ) Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Kjellg Svart 19.November.2017 Link til dette innlegget Svart 19.November.2017 (redigert) Komodo skrev for 1 time siden: Vil heller anbefale å stikke innom. Slike "oppdrag" er jo strengt tatt bare plunder og heft for slike produksjonsbedrifter, og hvis du ringer og spør om dette er det lett å si nei. Men hvis du stikker innom og har en positiv framtoning ordner ting seg som regel greit (obs, ta med en hundrings til kaffekassa ) Støttes fullt ut at dette er den beste fremgangsmåten. Jeg var også i samme situasjon og stakk innom. "Skal du ikke ha mer" sa de og pekte på en dunge det bare var å plukke i. Dagen etter hadde de kake til kaffen. Redigert 19.November.2017 av Kjellg (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
AMI Svart 23.August.2021 Link til dette innlegget Svart 23.August.2021 Eg er komen i den situasjonen at eg må utføre nokre reperasjonar på båten. Då vil eg helst gå over til aluminium nokre stader, for å få det meir vedlikehaldsvenneleg (mellom anna på taket og i samband med spel, motorkasse og garnrenne). I same stil som trådstartar så greier eg ikkje å finne nokon som vil selje slike plater til private. Eg har kontakta fleire bedrifter, inkludert ein som driv med slik arbeid på småbåtar. Når dei forstår at eg berre vil kjøpe heile plater (5x1500x3000), så seier dei anten at dei ikkje kan selje til private eller så sluttar dei å svare. Eg har vel funne eit par stader der det er mogleg å kjøpe platene, men prisen var astronomisk. På ein nettbutikk så var vel prisen godt over 400 kr/kg... (Forstod det slik ein stad at ein rimleg pris burde ligge på omlag 60 kr/kg.) Kjenner nokon til stader der ein kan få kjøpt metallplater til ein pris som gjer det løyseleg? Sitér dette innlegget Link to post
Jannmar Svart 23.August.2021 Link til dette innlegget Svart 23.August.2021 (redigert) AMI skrev 46 minutter siden: Kjenner nokon til stader der ein kan få kjøpt metallplater til ein pris som gjer det løyseleg? Vet ikke hvordan det er der du bor, men i mine hjemtrakter fikk jeg tidligere tak i slike ting hos skraphandlere. Nå er den tiden over her. De har ikke lenger lov til å slippe inn folk på området for å se etter div. metaller osv. Det har trolig med HMS eller redsel for erstatningskrav om noen skader seg å gjøre. Jeg vet ikke. Om du ikke har sjekket med skraphandlere i ditt område, kan det være verdt å prøve. Redigert 23.August.2021 av Jannmar (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Fantino Svart 23.August.2021 Link til dette innlegget Svart 23.August.2021 Det er en del skraphandlere som annonserer slik til salgs på Finn. Ville lagt inn et søk her. Noe å begynne med her kanskje, men sikkert for lite: https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=216895863 Sitér dette innlegget Link to post
AMI Svart 23.August.2021 Link til dette innlegget Svart 23.August.2021 8 hours ago, Jannmar said: Vet ikke hvordan det er der du bor, men i mine hjemtrakter fikk jeg tidligere tak i slike ting hos skraphandlere. Nå er den tiden over her. De har ikke lenger lov til å slippe inn folk på området for å se etter div. metaller osv. Det har trolig med HMS eller redsel for erstatningskrav om noen skader seg å gjøre. Jeg vet ikke. Om du ikke har sjekket med skraphandlere i ditt område, kan det være verdt å prøve. Eg prøvde meg hjå ein skraphandel her for eindel år sidan då eg skulle byggje båtvogn. Rett nok så fekk eg faktisk det eg trong, men skraphandlaren sjølv gav på alle andre måtar enn klar tale beskjed om at han håpte at eg ikkje kom att... Mannen var rett nok opp i åra, så eg kan håpe at han har pensjonert seg eller i det minste gløymt meg. Takkar likevel for tipset, for det er ikkje veldig langt til eit mottaksanlegg der dei resirkulerar fritidsbåtar. Eg skal prøve å ringje dit. 7 hours ago, Fantino said: Det er en del skraphandlere som annonserer slik til salgs på Finn. Ville lagt inn et søk her. Noe å begynne med her kanskje, men sikkert for lite: https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=216895863 Eg har faktisk følgt med på finn.no, men til no så har kvantuma vore for små i forhold til reisevegen for å hente platene. Eg skal likevel lagre annonsen, for om der kjem fleire slike langs same ruta, så kan ein kanskje ta ein rundtur med overnatting der ein lastar opp på fleire stader. Sitér dette innlegget Link to post
The Saint Svart 24.August.2021 Link til dette innlegget Svart 24.August.2021 AMI skrev for 12 timer siden: Når dei forstår at eg berre vil kjøpe heile plater (5x1500x3000), så seier dei anten at dei ikkje kan selje til private eller så sluttar dei å svare. Eg har vel funne eit par stader der det er mogleg å kjøpe platene, men prisen var astronomisk. På ein nettbutikk så var vel prisen godt over 400 kr/kg... (Forstod det slik ein stad at ein rimleg pris burde ligge på omlag 60 kr/kg.) Er vel en stund siden 5052 platene kunne kjøpes til 60kr pr kg? Mener de koster ca 105kr pr kg + moms fra Norsk stål. Dette er da prisen til bedrifter ved kvantums kjøp. Så kommer frakt og de skal vanligvis ha litt avanse. 400 kr pr kg var nok litt vel drøyt ja. Håper du finner det du skal ha til en grei pris. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.