Jump to content

Strømforbruk Isotherm kjøleskap fra 2005

dobbaen

Recommended Posts

Hvis kompressoren starter ofte og kjøleskapet bruker mer strøm en oppgitt i spesifikasjonene/teknisk data (sjekk håndboken, eventuelt på nettet) da kan det være at du bør fylle på kjølemedie. Forsøk det først. Husker jeg monterte nytt Isotherm kjøleskap i en motorseiler jeg hadde på den tiden (2005), og at strømforbruket var svært lavt.

I en seilbåt jeg hadde senere fikk jeg anlegget etterfylt av en kjøletekniker. Men dette er kanskje noe man kan gjøre selv? Kom over denne annonsen på FINN; https://www.finn.no/bap/webstore/ad.html?finnkode=41307273&nocache=1511109378182

Redigert av "Mathilde" (see edit history)

Det kan godt tenkes at kjølemedie må etter fylles. Ja det starter veldig ofte men det kjøler godt synes jeg så  er usikker på om det er kjølemedie som er årsaken. Synes det er mye støy fra det også. Det koster nesten 8000 for nytt så hvis det har skjedd lite på utvikling siden så bør jeg kanskje videre å bytte kjølemedie på skapet.

Kjellg skrev for 3 timer siden:

Isoterm har en digital termostat som kan ettermonteres. I følge reklamen så kan den opptil halvere strømforbruket i forhold til den originale. 

Det vil isåfall være et lite mirakel. Men noe strøm vil man spare på bedre temperaturregulering. Og enda mer om man ofrer fryseboksen.

Kjøleskap og energisparing
Obs: Tråden er 15 år gammel.

Kjøling av kondensatoren med PC-vifte kan også hjelpe.

Ingar skrev 27 minutter siden:

Det vil isåfall være et lite mirakel. Men noe strøm vil man spare på bedre temperaturregulering. Og enda mer om man ofrer fryseboksen.

Kjøleskap og energisparing
Obs: Tråden er 15 år gammel.

Skal lese den tråden i morgen. Men den jeg tenkte på er denne SEC som bla Seatronic selger. Klippet fra reklamen: 

Isotherm SMART ENERGY CONTROL – SEC
Denne kontrollenheten inneholder en dataprosessor som regulerer
kompressorhastigheten, slik at den hele tiden er ideell ut i fra
faktisk kjølebehov i skapet. SEC har også en funksjon som gjør at
det blir produsert mer kjøling når landstrøm eller annen lading er
tilkoblet. Systemet har sensorer som gjør at dette skjer uten å fryse
maten i skapet. Disse to funksjonene vil til sammen gi opp til 40-50 %
besparelse i strømforbruk. Passer alle Classic compact modeller. 

Mnnjjjaaa vet ikke helt selv :wink: Leser bare reklamen og kjøpte meg en slik for et par år siden, men har ikke klart å montere den ennå. Tenkte jeg skulle spare strøm , men byttet heller til større dynamo og batteri. Hahaha

Er vel beregnet på isoterm skap og de har vel danfoss, men tror ikke det er variabel hastighet på dem. 

Jeg må slutte å handle så mye ;) 

Ingar skrev for 9 timer siden:

Tenker du da på å hente opp kjølig luft fra motorrommet e.l. med en ventilasjonsslange? Og skal den vifta gå kontinuerlig når motoren ikke går? Hvor mye strøm trekker ei slik vifte?

Nå har ikke jeg kjøleskap, men kjøleboks i min seilbåt. Det er dog en danfoss kompressor, så kan sikkert sammenlignes.

Tidligere ble rommet som kompressoren står i veldig varmt. Jeg monterte da en liten vifte som blåser luft fra kabinen og inn i rommet. Dette har ført til at rommet kompressoren står i ikke lenger blir særlig varmt, og redusert strømforbruk. Jeg koblet viften til vifteutgangen på kompressoren, slik at den går kun når kompressoren går. Jeg sørget for å kjøpe en vifte som støyer minst mulig, vil ikke tro den bruker særlig mye strøm heller.

Jeg vurderer også å kjøpe en slik SEC. Får se ila vinteren. Ville vært fantastisk om det virker i nærheten av så bra som Isotherm reklamerer med.

IMG_1591.jpg

Viften skulle helst blåst rett på kompressoren, men det passet ikke slik.

IMG_1589.jpg

Jeg har samme kjøleskap (og samme båt :-) av samme årgang som dobbaen. 

Kjøleskapet er utstyrt fra fabrikk med vifte som blåser over kjølerørene. Denne starter samtidig med kompressoren. 

Men Viksund har vært en smule ubetenksomme ved montering av kjøleskap og innredning. Bak kjøleskapet er det åpent inn til rommet bak pentrybenken hvor luftrørene fra dieselvarmeren går. Dermed blir det varmt bak kjøleskapet når varmeren går; fort vekk 30 grader og sikkert enda mer. Jeg har skrudd fast en plate bak kjøleskapet for å skjerme mot det verste av varmen. 

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Den du kom med der Brigg har jeg ikke tenkt på. Eber/ varmer hos oss går endel den. Jeg tror kjøleskapet starter cirka vær 20 minutt synes det er ofte. Vis jeg samenligner med kjøleskap fra forrige båt. Det var på 50 liter å fra år 2014.

Det at det starter å stopper så ofte er vel et tein på at det forsvinner mye kulde fra skapet tenker jeg. Jeg har renset bak på kjølerillene å jeg kjenner ikke noe kuldegys rundt døren.

Det var i sommer jeg begynnte å irittere meg over at det startet så ofte og strømmen datt som et lodd. Batteriene tror jeg det ikke kan være da de er bare et par år gamle å holder svært bra på vile spenning over tid.

Komodo skrev for 12 timer siden:

Tenker du da på å hente opp kjølig luft fra motorrommet e.l. med en ventilasjonsslange? Og skal den vifta gå kontinuerlig når motoren ikke går? Hvor mye strøm trekker ei slik vifte?

Man hente luft fra dypere deler av båten, men det kan jo by på problemer å installere ventilasjonsslange. Uansett vil vifte hjelpe med å kjøle ned kondensatoren.

Ville ikke hentet luft fra motorrommet, både fordi det blir varmt og pga lukt.

Normalt går den kun når kompressoren er i drift, er tilkobling for vifte på styringsenheten for Danfoss.

PC-vifter bruker ikke mye strøm, f.eks. denne, 0.18A. Ubetydelig ift en Danfoss kompressor som bruker 4-5 ampere.

120mm er best egnet, mindre vifter bråker, og forbruker mer strøm, ift luftmengden de flytter.

Turtallet har mest å si ift støy, men ingen har funnet en kombinasjon av mye luft og lite støy...

Støy kan reduseres vesentlig ved å koble 2 stk 12V vifter i serie og montere de ved siden av hverandre på kondensatoren.

Nærmest lydløst og med god kjøleeffekt.

(Refererer til Danfoss da de har nesten hele markedet. var iallfall slik tidligere. Mulig Kina-kompressorer finnes nå.)

• 8 måneder senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...