Jump to content

AGM spenning etter 4 uker, hva er OK og hva er resirkuleringsspenning


Sjøbliss

Recommended Posts

On 24.11.2017 at 10:36 AM, rippie said:

Jeg har en Ancel BA101 fra kina og den fungerer br og ser helt lik ut som biltema sin. Sjekk youtube videoer. Husk at det finnes versjoner for stort og lite batteri! 

Jeg kjøpte denne også, kom på 330kr ferdig fraktet.

Veldig enkel i bruk, velger batteri type,  out of vehicle og har batteri koblet i fra. legger inn "cca" eller "en" eller hvilken benevnelse batteriet ditt har.

På et av mine batterier som har oppgitt  EN 760, Sønnak Dual 115Ah. På dette målte den  CCA 525 (ca EN 500) og indre motstand på 5,22mohm. Og teksten "Replace" kommer opp. Spenning er forresten 12,43V etter ca 2mnd og 2 - grader ved måling.

De andre som står i parallell (142Ah) måler nesten oppgitt "EN" og indre motstand 3,07mohm

 

Så spørsmål, er disse å stole på? Er det bare å bestille et nytt batteri? Hva er "godkjent" indre motstand?

 

20180102_132527.jpg

Redigert av Førstefender (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Kanskje Jørg kan si noe om hva en kan forvente at forskjellige type/størrelser/alder på batterier skal ha av indre motstand? Og kanskje med hvilken strøm i forhold til batteristørrelse en skal teste for å måle indre motstand?

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

2 hours ago, Komodo said:

Med den hvilespenningen etter to mnd. tror jeg "replace" er en riktig konklusjon.

Batteriene står tilkoblet, så noe "forbruk" vil det vel bli, har også hatt på lys et pr kvelder jeg har jobbet litt.

Hele forbrukspakka på 540Ah viser naturligvis det samme, 12,43Volt. Bare et batteri som får "replace".

 

Link to post
Share on other sites

Ok, hvis du har brukt litt strøm blir det jo straks verre å vurdere. At ikke alle batteriene tar kvelden samtidig er nok helt normalt, men hvorvidt analyseapparatet ditt er til å stole på er det vel vanskelig å si noe om uten å få det kalibrert.

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Var veldig kaldt i båten i dag. Tok batterisjekk. Har ladet alle batterier i oktober, koblet fra alle sammen (også fra hverandre). Alle de fabrikkmonterte  batteriene i den 9 år gamle båten var 100% i orden! Makan.... Ikke ett batteri på 3milliohm indre motstand. Tror jeg må prøve en belastningstest også.

 

Startbatteriet var jeg sikker på var dårlig men det viser også det samme. Får kjøre en "crank test" til våren. Dette var veldig overraskende. 

 

Prøvde måleren på to GEL batterier som jeg visste var dårlig. Da var den enig, replace sto det. ?

 

Videre god vinter!

20180117_154319.jpg

Hjemmeside: https://www.sbarmen.no/

 

"Sofia" Nor Star 350 HT, 2008 modell med D6-370

"Sobasa" Nidelv 300 Sport, 2007 modell med D6-350: Historisk Finn annonse

Link to post
Share on other sites

On 18.1.2018 at 11:01 PM, Linea said:

De batteriene har aldri blitt overladet eller tappet veldig langt ned så d er ikke sikkert måleren er helt på jorde:-)

 

Nei det stemmer. Den lure ladeløsningen til Rune (forrige eier) må ha vært genial. ? 

Hjemmeside: https://www.sbarmen.no/

 

"Sofia" Nor Star 350 HT, 2008 modell med D6-370

"Sobasa" Nidelv 300 Sport, 2007 modell med D6-350: Historisk Finn annonse

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...