Jump to content

Skade på jolle ved sjøsetting


MegaTrondy

Recommended Posts

Ja, jeg opplever at folk er mer ute etter å finne gale ting med historien min enn å hjelpe. Det er naturligvis vanskelig å tolke hva folk mener gjennom et tastatur. Der kan ting oppfattes på ulik måte. Jeg er ikke ute etter å skjule noe, men som jeg skrev vil jeg ikke dele mer enn det jeg mener er relevant.  

Jeg har fortalt hva som skjedde - at båten fikk for stor fart av hengeren og smalt nedi bunnen og fikk skader som følge av det. Skjønner ikke hva som er uklart med det. Føler at spørsmålene jeg får fra enkelte handler mer om å ta meg. Nesten som at jeg bare dikter opp hele greien.   Jeg vet hva som skjedde og hvordan båt og motor var før uhellet. 

Hadde det vært meg som ble spurt hadde jeg gjerne svart at forsikringen dekker bare ting som beviselig kan relateres til et uhell, at ting som har vært fra før ikke blir dekket. At det er viktig å dokumentere godt ovenfor forsikringen hva som har skjedd og hvordan båten har vært. I stedet handler svarene om at det er merkelig at båten får så store skader at den tar inn vann også videre. Jeg får ikke akkurat veldig lyst til å komme med svar til de påstandene når jeg faktisk var der og selv vet hva jeg opplevde.  Jeg føler folk ikke tror på meg, heldigvis har takstmann og verksted vurdert båt og motor.

Hvis dere ikke klarer å se for dere hva som skjedde kan jeg prøve å forklare litt mer. Jeg har en båthenger med selv justerende vugge. På grunn av konstruksjonen trenger jeg ikke å rygge hengeren så langt bak da vuggen gjør at båten kommer nært vannet. Jeg rygget likevel langt nok bak i forhold til hva som er anbefalt (rett over felgkanten). Siden båten er såpass kort blir alltid vinkelen på båten litt bratt når den sjøsettes. Denne dagen var det en rulle som ikke helt var på lag med meg. Om det var båten som satt litt skjev på hengeren vet jeg ikke, for den virket fint senere. Uansett frikoblet jeg vinsjen slik at jeg kunne dytte båten forsiktig uti.  Det gikk ikke så bra. Jeg måtte flytte meg og dytte hardere. Plutselig løsnet båten, og den traff bunnen med spiss vinkel med hekken og motoren først. Motoren som var vippet opp ble bøyd oppover slik at den "løsnet" og falt ned. Båten fortsatte litt bakover før den stoppet. Hørte motoren skrapte langs bunnen på rampen før båten stoppet med motoren  og hekken inn i noen steiner i enden av rampen. Båten var full i vann etter å ha dukket under. Det så nesten ut som en slik offshore livbåt som ble sjøsatt når den gikk uti. Først trodde jeg det var nok å bare lense båten. Måtte tråkket på på baugen til båten for å få hekken litt opp siden båten var full i vann og motoren lå delvis under. Forsøkte så å lense fra land. Tråkket ned på båten igjen for å komme til resten av vannet og så at den begynte å bli veldig ustødig. Siden det ikke var så mye vann igjen i båten syns jeg det var rart. Gikk på land og forsøkte å kjenne på båten. Den var som bly. Skjønte fort at her var det bare å få den på land kjapt. Etter det begynte baugen å reise seg og den lå med akterpspeilet bare 5-10 cm over vannflaten. Hadde jeg gått oppi båten igjen ville den blitt full i vann igjen. 

Og nei, det er ikke samme båt som ble skadet sist år når en utrigger løsnet. Den ble solgt for en symbolsk sum som den var.

 

 

 

 

Redigert av MegaTrondy (see edit history)
Link to post
Share on other sites

-På grunn av konstruksjonen trenger jeg ikke å rygge hengeren så langt bak da vuggen gjør at båten kommer nært vannet. Jeg rygget likevel langt nok bak i forhold til hva som er anbefalt (rett over felgkanten).

 

-Plutselig løsnet båten, og den traff bunnen med spiss vinkel med hekken og motoren først. 

 

Du ser ikkje galskapen her skjønna eg. Det er jo heilt åpenbart du ikkje har noen aning om kordan sjøsette en båt fra henger. Ærlig talt så ser en av trådene dine at det går fra den ene katastrofen til den andre og alle råd blir totalt avvist og det ender i forsvarsposisjon. 

Skal man komme noen vei så må det være mulig å ta til seg noe.

Denne videoen viser hvordan man sjøsetter en båt fra tilhenger. Eg anbefaler å sjå den så kansje like ting blir i fortiden og ikkje gjentar seg. 

 

 

Link to post
Share on other sites

Knurrbart skrev 9 minutter siden:

-På grunn av konstruksjonen trenger jeg ikke å rygge hengeren så langt bak da vuggen gjør at båten kommer nært vannet. Jeg rygget likevel langt nok bak i forhold til hva som er anbefalt (rett over felgkanten).

 

-Plutselig løsnet båten, og den traff bunnen med spiss vinkel med hekken og motoren først. 

 

Du ser ikkje galskapen her skjønna eg. Det er jo heilt åpenbart du ikkje har noen aning om kordan sjøsette en båt fra henger. Ærlig talt så ser en av trådene dine at det går fra den ene katastrofen til den andre og alle råd blir totalt avvist og det ender i forsvarsposisjon. 

Skal man komme noen vei så må det være mulig å ta til seg noe.

Denne videoen viser hvordan man sjøsetter en båt fra tilhenger. Eg anbefaler å sjå den så kansje like ting blir i fortiden og ikkje gjentar seg. 

 

 



Takk, men det er ikke lurt å rygge en henger helt ut i vannet, og med bilen jeg har hadde jeg aldri kommet opp igjen fra rampen hadde jeg rygget så langt bak. På min henger er lysene fast monter og kan ikke tas av. Det står klart i instruksjonene at den bare skal rygges til felgkanten. 

Slik skal det gjøres. Liknende henger til min. Båten her er en del større enn min og følgelig blir ikke vinkelen så spiss.



 

Redigert av MegaTrondy (see edit history)
Link to post
Share on other sites

-ja, som du ser, man skal sveive ut. Alltid en person som håndterer sveiva og aldri frislipp om den er under last. Det er stort personskadepotensiale i det. -om dem begynner å spinne fritt. 

 

Stopper båten, lås vinsjen, tenk. Sveiv inn igjen, rett opp båten på hjula. Nytt forsøk. Går det ikke, skaff hjelp eller avbryt. 

Link to post
Share on other sites

Eureka skrev 6 minutter siden:

-ja, som du ser, man skal sveive ut. Alltid en person som håndterer sveiva og aldri frislipp om den er under last. Det er stort personskadepotensiale i det. -om dem begynner å spinne fritt. 

 

Stopper båten, lås vinsjen, tenk. Sveiv inn igjen, rett opp båten på hjula. Nytt forsøk. Går det ikke, skaff hjelp eller avbryt. 


Jeg vet, men det er menneskelig å gjøre feil. Jeg trodde rett og slett at jeg hadde låst den fast før jeg dyttet i båten. 

Link to post
Share on other sites

Tilbake til tråden. Jeg har kjørt motoren et par ganger. Først kjørte jeg den med muffe og i dag kjørte jeg den i stamp. Motoren startet lett og går fint. Den ryker imidlertid noe, men det kan være at oljeblandingen er litt for tykk. Brukte bensin som jeg var usikker på om jeg hadde blandet ut, så tok litt ekstra for å være sikker. Jeg sjekket oljen i undervannshuset umiddelbart etter jeg hadde kjørt den i 20 minutter. Den var karamell farget ugjennomsiktig, og oljen jeg hadde tatt på  rett før var honning farget blank. Mye tyder derfor på at det er en lekkasje. Tips til hvordan jeg kan feilsøke? Går det an å bruke loctite for eksempel i overgangen? Hvor mange ganger bør jeg flushe undervannshuset hvis jeg får det tett for å være sikker på at oljen ikke blir ødelagt igjen? 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...