Jump to content

MagicPulse pulsgenerator kan redde døde batterier, tull eller fakta?


Sjøbliss

Recommended Posts

Jeg ville svare: "Har du ikke batterier tilkoblet da har du heller ikke tilkoblet desulfator, siden den skal kobles rett til batteriene".
("Hva om den blir glemt" er ikke noe spørsmål, man husker jo også at dynamoen ikke skal fyres opp uten tilkoblet batteri)

 

Men, jeg har ikke prøvd å starte en desulfator uten tilkoblet batteri og skal undersøke dette.
Hører med teknikere fra Sterling hva de synes om Efoy, bruker egen oscilloskop når det finnes litt tid,

og kommer tilbake.

 

:seeya:

Jørg

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
Share on other sites

Med litt søk på nett så ser jeg at en kan fort komme opp i rundt 30V peak målt på  batteri polene på et 12v batteri.

Men med bare en liten kort puslengde og ganske steil peak.

Dvs ting som står i nærheten av batteri vil se samme puls.

Det er ikke sagt at dette gjelder alle pulsgeneratorer... og det kan være dette gjeder for et nesten dødt batteri..

Har en  noe elektronikk i nærheten med feks et filter på så risikeren at pulsen blir "brent" opp i filter istedenfor å bli dytta inn i batteri..

 

Men noen meter kabel , gjerne kveilet,vil hjelpe siden en slik kort og bratt puls vil fort bil dempet, dvs kabelen gir ekstra motstand..

 

Om dette da er noe risiko er uvist men, jeg tror pulsgeneratoren vil fungere bedre om en ikke har noe tilkoblet i umiddelbar kabelavstand.

Samt tror jeg det kan være fornuftig å ikke sette noe utstyr med kort kabel til batteri da en  ikke vet hva dette tåler over tid..

 

Dette er en amatørs uttalelse som ikke kjenner produktet, så alle forbehold...

 

 

 

 

spenningspuls.png.996f6f14983e6587f0d3cb653da9c7b3.png

Link to post
Share on other sites

Hvilken desulfator er scope-bildet ditt fra? Slike enheter vrimler det av på feks. eBay, fra 16 kroner DIY sett, til 3-sifret beløp.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Tok en enkelt søk på bilder av spenningspuls til desulfator, da dukket det opp litt forskjellig, flere med rundt 30V peak.

Dette er det som ble vagt.. Så ukjent kilde...

Er vell alt fra anlegg til anlegg hva spenningen blir...   Energimengden denne sender ut i kombinasjon med batteri impedans og stigetid på puls.

Tipper batteri impedans er forskjellig på et sulfatert batteri og et friskt, samt størrelse på batteri(er) teknologi etc..

Så spørsmålet er vell om disse har noe aktiv styring av opptatt energi, eller andre former for kontrol på puls størrelse..

Jeg er vell blitt overbevist om at en slik kan forlenge batteri levetiden, men ville  sjekke om jeg måtte forlenge kabler til  elektronikk som stod nærmt.

 

Link to post
Share on other sites

Da har jeg lekt meg litt med en Megapulse mk3 desulfator og en Biltema Batteritester Pro og et utskiftet bilbatteri som er ladet opp.

 

Batteriet er et Varta lukket batteri på 50Ah og CCA (EN) på 375A. Jeg har brukket opp toppen på batteriet og målt syrevekten som ligger på 1,225 til 1,250. Da viste batteritesteren resultatet:

 

Battery Test
Healthy: 100% 410CCA
Charge: 98% 13.47V
Internal R= 7.27mΩ
Rated: 400 A
Select Input: GB
GOOD BATTERY

 

Disse resultatene er nok ikke helt reelle da batteriet ikke har fått hvile etter lading. Hadde jeg ventet med målingen til imorgen, hadde nok spenningen sikkert falt til rundt 12,5V. Men jeg ville komme igang med litt måling for hva desulfatoren ga. Den er satt til å pulse så sant batterispenningen er over 10,5V. Denne desulfatoren kan også velges å settes slik at den kun pulser ved spenning over 12,8V (lading).

 

Og her er et dårlig scope-bilde:

 

desulfator_output.jpg.268b342de85fb8c583f580dc0a7b2a86.jpg

 

Dette pulstoget kommer hvert 0,77mS, altså med en frekvens på ca. 1300kHz. Så langt jeg klarer å måle med mitt aldrende scope, er pulsbredden veldig kort, 0,2uS. Det jeg ikke likte, var ringingen som strekker seg ut i 5uS. Frekvensen på ringingen er ca. 5MHz. Stigetiden på pulsen klarer jeg ikke helt å få frem på scopet, men den er temmelig rask.

 

Nå skal jeg sette på en liten CTEC lader også og lad dette opplegget stå en tid fremover. Så kan jeg koble batteritesteren innpå regelmessig og se om den gir noen endrede målinger, da spesielt for den indre motstanden som nå ved start ble målt til 7.27mΩ  Å følge litt med på syrevekten, kan jo også bli interessant. Kanskje den kan komme opp på det "grønne" området på måleren?

 

Men kanskje jeg skulle hatt meg en bedre "batterilabb"?

 

batterilabb.jpg.ead7d3f760def3f084fd44ffa35d2d61.jpg

 

 

 

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Har døde batterier om du vil ha flere å teste med ? spennende dette da. ? 

 

Ser jo ut som et perfekt laboratorium dette. Skulle gjerne hatt et slikt rom! 

Hjemmeside: https://www.sbarmen.no/

 

"Sofia" Nor Star 350 HT, 2008 modell med D6-370

"Sobasa" Nidelv 300 Sport, 2007 modell med D6-350: Historisk Finn annonse

Link to post
Share on other sites

Takk for tilbudet, men døde batterier har jeg nok av selv. De tre blå batteriene på bildet er døde og venter bare på å bli levert på et eller annet.  mottak. Slike duppeditter som Maxpulse, Megapulse, Propulse, Europulse, Canadus HD-1224 osv er ikke Jesus som kan vekke døde til liv igjen.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Lars H. skrev On 23.11.2017 at 15.04:

Selvfølgelig stråler alt slikt utstyr med pulser noe. Her har jeg sakset litt fra en beskrivelse av et annet fabrikat, Megapulse mk4. Den stråler tydeligvis ut i mellombølge (AM) området på rundt 1,4MHz. Men iom. at Radio Luxenbourg er nedlagt, blir ikke "The Station of the Stars" som sendte på 1440kHz 208m forstyrret.

 

megapulse_mk4.jpg.adb6d71906596b5226a2f30b44195328.jpg

 

 

 

 

Dette måtte jeg jo teste ut litt, så jeg fant frem min gode gamle Tandberg TP41 reiseradio for å sjekke litt. Og skrekk og gru!

 

Megapulse'n blokker hele langbølge og mellombølgeområdet pluss kortbølge i området 6-7MHz og 10-12MHz fullstendig opp til 5 - 10meter fra enheten!

 

FM-båndet blir ikke berørt.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

navid skrev 1 time siden:

"Så da er konklusjonen på trådstarters spørsmål om: "Magic Pulse pulsgenerator kan redde døde batterier bare tull?"  

 

Litt avhengig av dødsårsaken og om batteriet virkelig er dødt eller bare "skinndødt", er nok konklusjonen (i hvert fall min) at slike duppeditter IKKE kan gjenopplive døde batterier. Angående "skinndødt", kan det være håp dersom dette "skinnet" består av sulfatkrystaller og batteriet ellers ikke har kortsluttede celler ol. og at en god lader klarer å få opp spenningen til, la meg si over 12V. Men som hovedregel mener jeg at dette er duppeditter som sørger for at batterier IKKE sulfaterer.

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

navid skrev 26 minutter siden:

"Slike duppeditter som Maxpulse, Megapulse, Propulse, Europulse, Canadus HD-1224 osv er ikke Jesus som kan vekke døde til liv igjen."

 

Så da er konklusjonen på trådstarters spørsmål om: "Magic Pulse pulsgenerator kan redde døde batterier bare tull?"  

Det fantes vel ikke noe tvil om det.
Desulfatorer renser platene og desulfaterer, og kan vedlikeholde effektiv, altså virker som de skal.
Men gjør ikke om et batteri til noe som er ny.

 

:seeya:
Jørg

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
Share on other sites

Da blir den korte konklusjonen to-delt:

  • En desulfator kan ikke gjøre om ei gammel høne til en kylling.
  • Lasarus var skinndød.

 

Ikke flere grensesprengende konklusjoner fra meg i denne tråden. Overlater videre ekspertuttalser til Jörg og Lars.

 

Må bare legge til, testrommet til Lars H er virkelig en forsker verdig! 

Redigert av Hulda (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Noen forsker er jeg nok ikke, selv om jeg har jobbet hos Forsvarets Forskningsinstitutt, men da som dataingeniør. Før det har jeg jobbet som Utviklingsingeniør, Audioingeniør og Avdelingsingeniør. En gang fikk jeg riktignok noen papirer fra Siemens i tyskland til Doctor Lars Helgesen, var litt stolt av det. Skulle gjerne tatt vare på den konvolutten.

 

Men nok av det. Idag fikk jeg tatt et nytt scope-bilde av pulsen fra desulfatoren. Så nå fikk jeg med hele hovedpulsen, om enn litt dårlig bilde. Jeg skulle nok hatt et bedre oscilloskop enn det sikkert 20 år gamle Hitachi 25MHz apparatet, ikke lett å få et godt bilde av et trace som kun er svakt synlig i omtrent stummende mørke.

 

desulfator_output_rise.jpg.f39033369386aa755167b64f06355f29.jpg

 

 

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Litt OT men om Jesus var død var det vel ikke han som vekket seg selv til live. Teorien må vel være at det var Mr. Man himself, Gud, som fiksa biffen. Om ikke det var den Hellige Ånd i treenigheten... Vakler litt i historien her men at det var Jesus selv er jeg usikker på. 

 

... om vi altså da antar at Jesus ikke var skinndød, for da kan det ha vært en Pulserende Generator som sparka liv i han inne i hulen der.

Hjemmeside: https://www.sbarmen.no/

 

"Sofia" Nor Star 350 HT, 2008 modell med D6-370

"Sobasa" Nidelv 300 Sport, 2007 modell med D6-350: Historisk Finn annonse

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...