Jump to content

MagicPulse pulsgenerator kan redde døde batterier, tull eller fakta?


Sjøbliss

Recommended Posts

Med en batteribank på 3 x 200amp AGM må jeg nødvendigvis gå for den vantette varianten som takler banker på 500amp.

Nå er banken min litt for stor ser jeg, men større desulfatorer finner jeg ikke hos deg Jörg.

Det jeg stusser litt på er at AGM skal ha en floatspenning på 13,2 volt, men desulfatoren ikke starter før ved 13,3 volt.

Da sliter jeg vel litt med å få noen god virkning ?

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

13,2 til 13,4V er den rette floatspenningen, ja.

Men ja, dessverre finnes det bare faste innstillinger.
Alternativ kan man bruke ikke-vanntette desulfatorer som starter ved 12,8V allerede.

En trenger ikke nødvendigvis én for alle, men kan bruke flere som så blir koblet til hver sin batteri.
Men jeg er faktisk ikke sikker om det er så viktig at man bruker nøyaktig så mye som står i beskrivelsen.
Noen prosent ligger nok innafor, regner jeg med uten å si dette offisiell.
 

:fishing:
Jørg

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
Share on other sites

Hei.

Noe fare for utstyr som står nær batterier, med en slik pulsing? Har en Efoy brenselcelle som står tilkoblet hele tiden med 0,5m kabel fra batteri.. Har ikke lyst å «grille» den.

Kan jo eventuelt henge en liten kveil med kabel imellom batteri og  Efoy for å legge inn litt induktans...

Link to post
Share on other sites

Jeg vet at det fantes enkle tilfelle som har rapportert om HF støy.
Det det var kanskje tre fire ganger jeg selv har hørt om sånt, i alle år,  men jeg har ikke opplevd dette selv.
Er altså ikke dokumentert av meg, verken fra Sterling eller enheter av de andre produsentene jeg har sett.

 

"Stråling", som går utover normal HF-støy og som kan ødelegge annet like ved, finnes uansett ikke.
Slik er myter og fortellinger, på båt finnes det vel ingen sendespole
eller mikrobølgeantenner som arbeider i kW-områder.


HF-støy i seg selv kan vanligvis fikses med normale tiltak,
dvs. bl.a. ved å jorde ordentlig og å bruke korrekte avstander mellom kablene.
Det er akkurat som det gjøres med alle installasjoner og radiogreie.


:seeya:
Jørg

Redigert av Joerg Becker (see edit history)

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
Share on other sites

Hei og takk for svar.

 

Tenke vell mer på at det som denne generer av spenningspulser inn mot batteriet,  disse vil muligens forbrukere som står nært batteriet få smake litt på også.

Og da kommer bekymringen om en bør  beskytte disse..

Når jeg spør om dette så vet jeg ikke hvor store disse spenningspulsene er.. 

mvh

Link to post
Share on other sites

Mikrobølgeovner pleier å stå på pantry, hos dem som vet t.o.m. flere meter unna navigasjonsbordet og elektronikk.
Dessuten er det noe lukket enhet, ellers ville den som bruker den bli skadet mens den går.

Og lekker den, da er rekkevidden av denne strålingen vanligvis ikke så lang at den påvirker andre enheter.

 

Men, det finnes flere dingser som kan produsere høyenergetisk stråling.

Til Jan-Luc.
Ingen av alle duppedingser (uansett om det er fra Sterling eller andre produsenter) som gikk gjennom noe som helst
standardisert europeisk, amerikansk eller britisk test har noe som helst tendens for å påvirke andre enheter.
...sålenge de virker, men dette trenger man ikke å diskutere hvis en vill bruke noe avansert teknikk

som går utover dingsen son heter "hjul".

 

Ellers er nok energien som mobilen din utstråler minst like kraftig enn det som en desulfator sender inn i batteriet.
Neste poeng, og det er verdt å vite: Slike enheter har ikke noe ekstern strømforsyning.
Når den tar opp energi kan den ikke sende mer energi ut enn den spiser.
Batterier arbeider som store kondensatorer, dvs. den absorberer energi.
Det må altså mye til for at restbølgene som ikke spises opp klarer å komme videre i systemet per kabel.
Og da så, som sagt, blir det vanligvis bare noe støy, som så kan filtreres bort som beskrevet ovenfor.

Men igjen, det er alt for teoretisk for meg siden jeg fortsatt ikke fikk sett det med egne øyne.

Ellers: Give me a call hvis noen kommer over et slik fenomen, jeg er jo så glad i å teste.

 

:seeya:
Jørg




 

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
Share on other sites

 

Joerg Becker skrev for 3 timer siden:

Til Jan-Luc.
Ingen av alle duppedingser (uansett om det er fra Sterling eller andre produsenter) som gikk gjennom noe som helst
standardisert europeisk, amerikansk eller britisk test har noe som helst tendens for å påvirke andre enheter.
...sålenge de virker, men dette trenger man ikke å diskutere hvis en vill bruke noe avansert teknikk

som går utover dingsen son heter "hjul".

Nå er det vel slik at duppedingser laget for biler testes etter helt andre standarder en IEC 60945 og EN10 som kreves for utstyr på en skipsbro. Jeg tviler på at hverken Sterling eller andre desulfatorer er testet for bruk nært navigasjonsutstyr.

Joerg Becker skrev for 3 timer siden:

 

Når den tar opp energi kan den ikke sende mer energi ut enn den spiser.
Batterier arbeider som store kondensatorer, dvs. den absorberer energi.
Det må altså mye til for at restbølgene som ikke spises opp klarer å komme videre i systemet per kabel.
Og da så, som sagt, blir det vanligvis bare noe støy, som så kan filtreres bort som beskrevet ovenfor.

:seeya:
Jørg

Det er riktig som du sier at desulfator ikke sender ut mer en den spiser. Men den spiser over lang tid og så sender den ut den oppsamlede energien over svært kort tid. Så skriver du at batterier arbeider som en stor kondensator og absoberer denne energien. Dette gjelder for likestrøm, men ikke nødvendigvis for en pulser fra en desulfator. Om dette kan skade eller forstyrre utstyr tør jeg ikke ha en bestemt mening om, men at det er fornuftig å stille spørsmål som Jan-Luc gjør er fornuftig.

 

Link to post
Share on other sites

Er ute, derfor bare kort til innspillet.

 

- Vi snakker nok ikke om biler her.
Men batterier er batterier, da finnes det ingen forskjell.

 

- Det er trolig ikke testet og godkjent for bruk ved navigasjonsutstyr på noe skipsbro, regner jeg med.
Men hvem vill installere en desulfator der når batteriene pleier å stå på kjellern,
både 10 meter lengre nede og med 50 kabelmeter avstand.

 

- Avstanden mellom batterier og broen på et skip er trolig så langt at denne lille skvetten trolig ikke teller.
Det samme gjelder nok på fritidsbåt.

 

- Vedr. "vekselstrøm": Har du noen gang målt en desulfator ?
Det finnes trolig grunn for at slik kobles direkte på batteriene.

 

Hvis du har andre informasjoner enn jeg har erfart etter mange solgte enheter i >10 år
da kan du jo bare fortelle og beskrive.

 

Kommer du med noe som er viktig da er jeg garantert førstemann som tar det opp med produsentene.

Da er jeg kjent for.


Ellers fortsetter vi bare med desulfatorer, som pleier å gjøre det den skal,

akkurat som før.

 

:seeya:
Jørg


 

 

 

 

 



 

 

 

Redigert av Joerg Becker (see edit history)

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
Share on other sites

Snakket med en som driver med å teste utstyr på labben hos Veritas. Han sa det slikt at mange av LED pærene som selges i dag i praksis er CE godkjente radio jammere. Så jeg tror ikke man skal bry seg så mye om støyen til disse boksene, som egentlig har lite elektronikk i seg, og heller se på alle disse billige LED pærene som har multi Voltage, polsikring osv. Disse står som oftest mye nærmere ømfintlig elektronikk en det en desulfator gjør. Både dynamoregulatorer og ladere står vel like langt unna, og jeg har ikke opplevd at noen av disse slår inn på annen elektronikk. Mulig disse og desulfator kan sende noe støy, men jeg har verken hørt eller selv erfart noe slikt. Problemer med led pærer har jeg imidlertid selv opplevd et par ganger. 

Redigert av Kjellg (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Selvfølgelig stråler alt slikt utstyr med pulser noe. Her har jeg sakset litt fra en beskrivelse av et annet fabrikat, Megapulse mk4. Den stråler tydeligvis ut i mellombølge (AM) området på rundt 1,4MHz. Men iom. at Radio Luxenbourg er nedlagt, blir ikke "The Station of the Stars" som sendte på 1440kHz 208m forstyrret.

 

megapulse_mk4.jpg.adb6d71906596b5226a2f30b44195328.jpg

 

 

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Tja

Joerg Becker skrev 1 time siden:

Er ute, derfor bare kort til innspillet.

 

- Vi snakker nok ikke om biler her.
Men batterier er batterier, da finnes det ingen forskjell.

 

- Det er trolig ikke testet og godkjent for bruk ved navigasjonsutstyr på noe skipsbro, regner jeg med.
Men hvem vill installere en desulfator der når batteriene pleier å stå på kjellern,
både 10 meter lengre nede og med 50 kabelmeter avstand.

 

- Avstanden mellom batterier og broen på et skip er trolig så langt at denne lille skvetten trolig ikke teller.
Det samme gjelder nok på fritidsbåt.

 

- Vedr. "vekselstrøm": Har du noen gang målt en desulfator ?
Det finnes trolig grunn for at slik kobles direkte på batteriene.

 

Hvis du har andre informasjoner enn jeg har erfart etter mange solgte enheter i >10 år
da kan du jo bare fortelle og beskrive.

 

Kommer du med noe som er viktig da er jeg garantert førstemann som tar det opp med produsentene.

Da er jeg kjent for.


Ellers fortsetter vi bare med desulfatorer, som pleier å gjøre det den skal,

akkurat som før.

 

:seeya:
Jørg

 

Det er nok vanlig med batterier I UPS anlegg til både navigasjon og andre systemer på bro.

Grunnen til at jeg trakk inn skipsbro er at vi snakker om tilsvarende korte avstander som I en lystbåt mellom batteri og navigasjonsutstyr og kommunikasjonsutstyr. En annen grunn til at jeg tenker på navigasjonsutstyr er at den reklamen som kom med de første desulfatere som kom på 90 tallet var tiltenkt lastebiler og trucker. (Her var det ikke mye følsom elektronikk) 

Jeg skaffet meg en (tror den hette europulse) dengang og prøvde den på noen relativt nye batterier, uten at den hell. Og ja, jeg har måt på denne med et oscilloscope uten at jeg husker frekvensen, men mener det var lavt i MHz båndet. At at denne under ugunstige kan modulere seg på et annet radiosignal og lage trøbbel er mulig.

Om denne henger på batterikablene og polskruene er løsnet fra batteriene som er vanlig om vinteren og man kjører batterilader for å få strøm I båten ville jeg vært enda mer skeptisk til.

Jeg synes det er veldig bra at Jan-Luc stillte kritiske spørsmål til produkter og da er det alt for lettvint og bare avfeie potensielle problemer.

 

 

Link to post
Share on other sites

Som skrevet lenger oppe, har jeg en Megapulse mk3 som er frakoblet da jeg tror den ikke er frisk. På lørdag skal jeg en tur til båten, og da skal jeg ta den med hjem og sjekke den litt mer med scope og et batteri jeg har stående hjemme. Jeg har også en eldre Europulse stående på startbatteriet i båten. Den boksen har i hvert fall ikke skadet batteriet. Motoren starter alltid på sekundet, og batteriet blir 10 år til sommeren.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Jørg.

Jeg tenker at det ikke er noe galt med produktet, vurderer faktisk å bestille meg en slik en.

At den muligen sender ut litt radiostøy og genererer spenningspulser over batteriet, må jo nesten bli slik om den skal gjøre det den er tiltenkt til.

Det jeg må vurder er hvor store disse pulsene er og eventuelt dUdt (stigetid) på disse.

For å tenke på om jeg må beskytte, elektronikk jeg er redd for som står tilkoblett batteri med kort kabellengde.

Om Lars deler sine scop erfaringer så gir det svar.

Jeg tror også at dersom det er litt skumle puls størrelser, så vil bare et par meter kabel lagt i en liten  kveil  mellom batteri og utstyr en er redd for gi nok demping til at dette står trygt sammen med pulskanonen...

Link to post
Share on other sites

:smiley:

For meg er det virkelig morsom å se hvordan et problem blir konstruert.


Selvfølgelig kan alt gå i stykker og kan lage et problem.

Dette kan hende med absolutt alt som er laget av mennesker, så er det bare (med og uten DIN).
Det er også slik at alt som pulserer (inkludert switch-mode-ladere, dvs. alle)

lager HF støy, men er nå det noe nytt?
Trolig nei, og hvis så da er det et spørsmål om riktig installasjon.

 

Men derfor er det ikke slik at slik lager skader.
Og det er der at denne saken her blir til et "konstruert problem".

Å bruke da opplevelser fra 90 taler, som er 30 år gammel, uten å kunne komme med referanser til dagens produksjoner ,
er vel et skritt i feil retning.

 

Og til dere som er elektronikker: 
Forutsatt at det ikke finnes direkte kortslutninger (over et kabel med 1,5mm²):
Av hvilken -realistisk- grunn skulle nå en Efoy bli skadet av noe så lite energi?
Finnes det bare et eneste dokumentert eller bare realistisk mistanke for bare ett tilfelle i deres verden?

 

Jeg hevder her klar og tydelig at det finnes flere ultradyre batteriladere på denne verden

som er skadet, og som stråler både fredelig og uoppdaget, og som lager en rekke skader uten at folk skjønner det.
Det samme gjelder for dynamoer (f.eks. enkle likeretter-dioder), regulatorer, strømsparlamper, osv.
som da ville ha et mye større potensial for å kunne skade annen elektronikk, i så fall.
Bortsett av dette finnes det vel ingen produsent for høyverdig eller folsom elektronikk
som ikke installerer egne filter for å verne utstyret sitt.

Som jeg skrev:
Jeg har ennå ikke fått anledning til å identifisere en som synder for de mulige problemene som ble satt ut i rommet her.
Og jeg, i motsetning til de fleste andre her, har nok sett hundrevis desulfatorer.
Og så, etter "gigantkonsernet" Becker, selger den resterende industrien der ute rett og slett hundretusenvis slike enheter
uten at det fantes noe som helst ramaskrik.

Så, hvis nå en vet om både ekte og "uløselige" problemer,  kom gjerne med det, jeg er mer enn interessert.


:seeya:
Jørg

Redigert av Joerg Becker (see edit history)

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
Share on other sites

Joerg Becker skrev for 12 timer siden:

Er ute, derfor bare kort til innspillet.

 

- Vi snakker nok ikke om biler her.
Men batterier er batterier, da finnes det ingen forskjell.

 

- Det er trolig ikke testet og godkjent for bruk ved navigasjonsutstyr på noe skipsbro, regner jeg med.
Men hvem vill installere en desulfator der når batteriene pleier å stå på kjellern,
både 10 meter lengre nede og med 50 kabelmeter avstand.

 

- Avstanden mellom batterier og broen på et skip er trolig så langt at denne lille skvetten trolig ikke teller.
Det samme gjelder nok på fritidsbåt.

 

batterier for nødkommunikasjon med radioutstyr (om strømmen skulle gå) på en skipsbro er gjerne plassert så nærme som mulig

for å tape minst mulig gjennom kablingen

 

i Oslo, for 10-12 år siden var det hyppge tilfelle av at bilers tyverialarm ble trigget mens de kjørte rundt i sentrale deler av Oslo,

etter veldig mye leting over veldig lang tid ble det etterhvert avdekket at det var mikrobølgeovner i diverse pølse og potetboder som

trigget alarmene

 

V8 rules.

 

Link to post
Share on other sites

janet skrev 31 minutter siden:

a)

batterier for nødkommunikasjon med radioutstyr (om strømmen skulle gå) på en skipsbro er gjerne plassert så nærme som mulig

for å tape minst mulig gjennom kablingen

-------------------------------------------------------------------

b)

i Oslo, for 10-12 år siden var det hyppge tilfelle av at bilers tyverialarm ble trigget mens de kjørte rundt i sentrale deler av Oslo,

etter veldig mye leting over veldig lang tid ble det etterhvert avdekket at det var mikrobølgeovner i diverse pølse og potetboder som

trigget alarmene

 

Til a)
- Siden disse batterier byttes lenge før de begynner å bli svekket, er det da nødvendig med ekstrautstyr?
- Finnes det noe sammenheng til lystbåt?
 

Til b)
Ha etter min oppfatning ca 0,0% sammenheng med problemstillingen.
1.) Billige bilalarm gjør nok sånt, og verre, men finnes (vanligvis) ikke på båt.

2.) Riktignok er dette, i så fall, heller noe problem som burde behandles i/av statens strålevern.
(.... kanskje bra at ikke jeg kjører så mye i Oslo og har laget de fleste av mine statistisk forventete barn allerede.  ...  :rolleyes: )

 

 

:seeya:
Jørg

Redigert av Joerg Becker (see edit history)

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
Share on other sites

tja,

 

det var du som trakk fram skipsbroer og navigasjonsutstyr, jeg bare peker på nærheten til batterier

litt lenger oppi her påpeker du at det er gunstig å starte med disse puls duppedittene når batteriene er nye

og ikke vente til de begynner å svekkes

 

det viser i hvert fall at det kan komme radiostråling fra mikrobølgeovner som rekker helt ut i veibanen

og da rekker nok litt rundt omkring i et fritidsfartøy også

 

V8 rules.

 

Link to post
Share on other sites

Tja..  Noen som har noe slikt å låne bort?

Jeg presterte å la strømmen stå på i båten da jeg la den i opplag og alt var 0V. 2stk 180A AGM, 4 stk 70/80 A AGM..  Dyr tabbe for å si det mildt.  Ville en slik sparke liv i de igjen?

 

Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom.

 

Link to post
Share on other sites

Her er det ingen som konstruerer problemer Jørg, disse problemstillingene er høyst relevante.  Jeg er produktutvikler og jobber med maritime elektronikk. Alt utstyr som skal stå på bro gjennomgår helt andre tester, en utstyr ellers på båten, eller på land for den slags skyld. Hele poenget med disse testene er å sikre samspill mellom utstyr, og danner grunnlag for om man får lov og installere det.

En desulfator på en lystbåt, I forhold til størrelse er å sammenlignbar med en skipsbru.

Om desulfatorer er et problem er en helt annen sak, og igjen synes jeg det er veldig bra at Jean-Luc stiller spørsmålet.

Så håper jeg også at Lars tar seg tid til å måle på denne så får vi litt mere håndfast hvilke verdier den ledningsbundede strålingen representerer. Den utstrålte trenger man litt mer avansert måleutstyr for.

Link to post
Share on other sites

janet skrev for 7 timer siden:

tja,

det var du som trakk fram skipsbroer og navigasjonsutstyr,

 

Nope, det var nok JRK, jeg bare svarte med min mening at det egentlig ikke er relevant sett fra min synsvinkel.

Det finnes jo scenario for alt i verden, og hvis man la fantasien løpe fritt da finner man alltid noe mulighet for problemer. *

Og ja, det kan oppstå noe, men det kan hende med alt. *

 

Jeg regner f.eks. med at det finnes noe større sjanse for å miste en propell uten grunnstøting.

Men vi slutter jo derfor ikke å bruke propell, bare sikrer at den funker og er festet som den skal.

 

Det ramler hvert år mange flere fly fra himmelen bekreftet pga. elektroniske problemer

enn jeg har hørt om teoretiske feil på desulfatorer.

La vi være å ta fly?

 

Retorisk, gjelder for spørsmålene og alle svar.

 

Jeg sier jo bare en ting:

Muligheten for enten eventuelle feil, eller uopprettelige og elementære forstyrrelser (se alltid brukermanualen),
pga. desulfatorer er for meg så liten at jeg ikke en gang orker å bruke mye kraft og tid for det.
Uansett produsent er dette apparater som brukes overall og som man trolig hører minst om etter hvert.
Jeg tørr å si "man hører mindre om desulfatorer enn om kabelbrudd og dårlige kontakter".

Så lite.

 

Jeg kobler altså enhetene til batteri, kontrollerer batteriene før, og ellers at det ikke er noe antennegreie rett i nærheten

(som også gjøres ved å strekke ledninger til og fra 230VAC utstyr)

og så ser jeg jo om noe reagerer.
Men akkurat på dette med "noe reagerer", "venter" jeg nå siden over 10 år.

Hvorfor skulle da nå akkurat en Efoy, som Jean-Luc spurte om, få en på tryne?

Med det sier jeg også min mening på det du skriver, JRK.
Selvfølgelig finnes det noe relevans og jeg er klar over foreskrifter til yrkesskip.
Men jeg ser ikke helt hvor du ser et problem når dreier seg om noe som en brenselcelle.

 

Men ja, se *, og så må man nok bestemme seg hvor stor risken er.

 

:seeya:
Jørg

 

 

 


 

 






 

 

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
Share on other sites

Windy37GM skrev for 2 timer siden:

Tja..  Noen som har noe slikt å låne bort?

Jeg presterte å la strømmen stå på i båten da jeg la den i opplag og alt var 0V. 2stk 180A AGM, 4 stk 70/80 A AGM..  Dyr tabbe for å si det mildt.  Ville en slik sparke liv i de igjen?

 

De fleste AGM tåler (kortvarig) 100% utlading uten at den går i stykker.
Gode AGM mister da nok noen mulige ladesykler, men for de fleste er ikke det noe problem.

 

Bruk først et ok batteri parallell mens du prøver å lade.
En etter en, hvert batteri separat.
 

Sjekk både spenning og batteritemperatur (!) på alle 6 celler kontinuerlig mens du lader.

 

Når det gikk bra kan du kjøre desulfatering iht. manualen for batteriet (lader),
evt. også kjøre finpussing med desulfator etter hvert.

Men først ville jeg kunne lade batteriet i det hele tatt, ellers er det ikke sikker at den er trygg.
Uansett hva batteriene ha kostet med penger.

:seeya:
Jørg

 

 

 

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
Share on other sites

Og det siste du skriver jørg er jeg helt enig I. Risken for at en desulfator skader elektronikk så lenge det hemger et batteri I kretsen er nok liten.

Men jeg ser jo for meg at en Efoy celle også kan fyres opp som en alternative strømkilde uten batterier tilkoblet vinterstid, og da synes jeg det er relevant å spørre om desulfator kan skade elektronikk. Nok om denne saken fra min side. 

God helg til alle

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...