Jump to content

Gøta Kanal, erfaringer positivt og negativt

chg

Recommended Posts

Hei.

Hvilke erfaringer har dere på Gøta Kanal?

Av de jeg kjenner som har tatt turen som jeg har pratet med har det vært 2 delt, super tur og aldri igjen.

Det positive kan jeg fint se for meg, men argumentet på den andre enden var at han var lei av å se på jorde etter jorde på ferden...

Har googlet litt og tittet på Gøta kanals hjemmeside, så har og et par spørsmål i håp om noen kunne besvare.

• Vil forsøke å ha med junior, han har en egen båt på 17 fot men ser utfordring med slusing. Har aldri sluset før, blir det vanskelig (får vi lov) til å ha den hengende etter båten på slusing?
  • Kan en ligge på en gjestehavn over flere dager om vi trives? Ser at det å ligge på gjestehavn er inkludert i prisen, men ikke lest noen steder at det skulle være begrensninger?

Hei chg, velkommen til BP, ser att det er ditt første innlegg!

Har gått hele kanalen 2 ggr o kan gjerne tenke meg å gå ytterligere ganger

anbefaler alle som liker båt, at i hvert fall en gang i båtkarriæren å gå Gøta Kanal.

ønsker du ikke å gå fram å tilbake....så anbefaler jeg deg å gå utsiden først og kanalen hjem.

da kan du planere tiden bedre. utsiden er du litt mer utsatt for vær, spes Gbg-Øresund, Hanøbukten, og kanskje noen strekning på østkysten

i kanalen sen kan du gå nesten uansett værtype, det er når du skal over Vättern og Vänern du bør vare litt OBS

Mange tar litt lett på dette da det er innsjøer, men spes Vänern kan vare jävl... i litt vind for att den er grunn og at det lett bygger opp krabb sjø 

som flere skriver søk litt her på forumet så får du flere tips....

S/Y Gunga Din

Guest Avmønstret#

Som guttunge var jeg med som mannskap og hentet en seilbåt i Vättern som vi seilte til vestlandet, så jeg har ikke gått hele kanalen. 

Husker det, med en unges/tenårings perspektiv, som en spesiell men litt kjedelig tur. Var litt spenning med de første slusene, men det gikk fort over for det er relativt enkelt når en først har fått teken. En fikk en del opplevelser som en ikke får ved å seile på sjøen som var hyggelige, men ikke veldig spennende på en måte. Igjen, fra et tenåringsperspektiv. Skjønner han som gikk lei av å se jorde etter jorde ;-)

Gøteborg var stas, der lå vi i noen dager. 

--

Resten av turen, til vestlandet, bød på mye vind, bølger og sjø og alte en tenåring kunne drømme om. Var både spennende og kjekt. 

Så det kommer vel litt an på mannskapet og hva en er ute etter. 

Les gjerne den tråden som jeg har skrevet. Jeg var imidlertid bare en liten tur inne i kanalen. Fra Sjøtorp til Jonsboda.Men jeg fant så lite informasjon om hvordan slusingen foregår. Derfor bestemte jeg meg for å skrive ganske mye når jeg var der. Jeg hadde en fantastisk tur på kanalen. Skal gjerne ta den turen igjen .

Noe av det jeg vil understreke er at regnvær i sluse er mindre koselig. Du må være ute. Og det blir fort litt søle og møkk i forbindelse med tauene du bruker. 

Endelig ble det Bobåt

Bjørn Løvjomås skrev for 7 timer siden:

Noe av det jeg vil understreke er at regnvær i sluse er mindre koselig. Du må være ute. Og det blir fort litt søle og møkk i forbindelse med tauene du bruker. 

Noen må jo være i båten så det blir vel frua som må få den jobben, så det går bra :giggle:

Har ikke fått sett på det ennå, skal sette meg ned i morgen i beste arbeidstid å lese meg igjennom.

Så langt av det jeg har sett, lest og tittet på bilder at det må være en fin rolig tur, godt skjermet for været i forhold til svenskekysten i typisk norsk (svensk) sommer med mye vær.

Er det "trangt om plassen" i høysesongen?

Hej !

Då vi har hemmahamn Vättern så är vi tvingade att gå kanalen om vi skall någonstans. Har nog gått den minst tio ggr....

Men fortfarande kan vi tycka det är trevligt att "bara" vara i kanalen. Många hamnar är mycket trevliga och man är som nämnts ganska oberoende av vädret. Eftersom priserna höjts har antalet båtar minskat, och inte ens under högsäsong är det speciellt trångt. Förra sommaren gick vi Vättern-Vänern i början av juli och var oftast ensamma i slussarna. På tillbakavägen lite senare var det mer båtar, men inte trångt.

Genom Vänern är "inomskärs" ner mot Mariestad och sedan över till Kållandsö (Spiken, Läckö slott) att rekomendera. Som också nämnts - ha respekt för dessa sjöar. Speciellt Vättern skall korsas i öst-västlig riktning vilket ofta innebär sidsjö. Eftersom vågorna är mycket branta och är något helt annat än på kusten så rekommenderar jag att studera väderprognoserna noga och hellre ta en extra dag i Karlsborg eller Motala. I Karlsborg finns en väldigt trevlig "äventyrsrundvandring" i fästningen som man kan fördriva tiden med.

Ett litet smakprov på vågorna på Vättern (en av färjorna till Visingsö en novemberdag):

Som min son sade redan som 7-åring: "Vättern är nog det enda stället jag vet där det kan komma vågor från alla fyra håll samtidigt....."

Annars rekommenderar jag kanalen, även om den är ju bara en del av hela resan. Men räkna med minst 3 dagar för östsidan (flera slusstrappor med väntetider) och minst 2 dagar för västsidan. Ytterligare någon dag om ni behöver vänta på mindre vind innan överfarten på Vättern.

Redigert av Ingper (see edit history)

Ingemar E.

NB Forum

Vi gikk igjennom med seilbåten fra øst til vest sommeren 2014. Var fantastisk vær da så vi hadde ikke nedbør under overfarten. 

Slusing er greit og uten problemer hvis man er litt forberedt. Det står greit forklart på hjemmesiden. Motorbåter blir ofte lagt bak under oppslusing da det er mye roligere der. Jeg hadde en blokk i baug og en blokk på hekken. Tauene ble lagt på winchene og brukte i praksis kun å hale på forre tau. Dette var problemfritt. 

Er man over 3,7 meter brei måtte man betale ekstra. Fortynningsbåser er også stort sett for intill denne størrelsen for der dette finnes. Men det er flere langside plasser overalt.

Vi hadde en fin tur alle sammen. Jeg tror det er lurt å sette av tid nok. Stressing fungerer dårlig!

Når vi gikk igjennom gata kanal var ikke jolle løs bak mulig. Vi hadde gummibåt med oss som vi pakket sammen før Mem. Vi gikk i sammen med en annen seilbåt og de dro den inn flatt på hekken og ute av vannet.

Vi seilte over veneren og vetteren. På Vetteren hadde vi 12m/s i mot og kryss. I Motala var det mye båter og vi ble advart mot å seile over. En seilbåt med pensjonister fra stenungsund beroliget oss med at vi ikke skulle være bekymret siden vi var vant å være på havet i båt. Turen over var helt fin men bølgene blir litt brattere og kortere men betydelig bedre en strømsjøen i skagerak med samme vindstyrke. Ikke for å bagatellisere men man må ikke være livredd for vannene som enkelte vil ha det til.

Jeg har ikke gjort begge veier men går fint det. Vi traff flere svensker som brukte helgene etter ferien til å flytte båten hjemover igjen. Noen hadde også brukt helger på å flytte over før ferien startet.  Båten kan ligge 5 døgn i gjestehavnene så da er jo det en mulighet hvis man har mulighet med reise til fra! Skal man begge veier innen en 3 ukers ferie går tiden fort. 

Hej

Vi har gått varvet runt från Göteborg. Hallandskusten ner och Skåne runt och kanalen hem, inte till Stockholm. Det var 800 M och vi var ute 28 dagar, vi gjorde bara mellan 6-7 kn, hade gärna haft mer tid. Jag skulle föreslå att gå kusten runt på utvägen och kanalen hem, med din båt går det nog fortare/hinner se mer. Kostnad är nog ingen större skillnad, diesel runt kusten eller kanalavgifter. Det är beroende på hur man går men ca 250-300 M längre runt kusten. Det finns mycket fint att se på danska sidan av Öresund, Blekingeskärgården, St Annas skärgård på ostkusten och mycket mer.

Hälsningar Ove

Redigert av Ove T (see edit history)

Flere har skrevet om at en bør ha god tid inne i kanalen. Det er veldig sant. Det nytter ikke å stresse i det hele tatt. Når jeg var der inne ble det signalfeil på en bro.  Da ble kanalen stengt. Det varte mange timer. Måtte vente helt til neste dag mener jeg å huske. 

Sett og av god tid rundt Spiken og områdene i Veneren. Der er det utrolig fint. 

Endelig ble det Bobåt

Vi var 6 uker på ferie 2014. Seilte ned rundt sørsiden av Sverige og opp til gøtakanalen via Gotland. En fantastisk flott tur og vi var maksimalt heldig med været. Med "unntak" av helt syd da vi hadde 23 grader i vannet, 15m/s og nesten 30 grader i lufta. Veldig spesielt å krysse mot vinden i slike forhold. Desverre var Bornholm stengt men det gjorde at vi fikk mere til i Blekinge skjærgården vest av Karlskrona. Med unntak av dette hadde vi medvind og seilte med spinnaker i over en uke mellom havnene. Når vi kom til Gøteborg seilte vi rett hjem med kun overnatting på seilerhytta i arendal. Vi var enig i at vi godt kunne hatt en mnd til...... Jeg var litt redd at ungene ville bli lei av slusene men det gjorde de ikke i det hele tatt. De kunne snudd på flekken.

Man trenger mer en en uke på gøtakanal, Veneren og ned til Gøteborg gjennom trollhättakanalen. Ellers blir det bare stress. Vi gikk sammen med en hyggelig familie i en større Princess fra Söderköping og vestover noen dager som gikk full fart på vannene mens vi seilte. Vi var i samme slusekammer videre. Livet går i 5 knop.

Når det skal sies var det endel misnøye blant båtfarerene over prisøkningen i kanalen og at mange mente det virket som det var mere og mere tilrettelagt for de som kom landeveien. Båtene var bare skuespillere. Men vi hadde en flott tur!

Skjærgården fra Västervik og nordover var også flott. Minnes litt som det var hjemme på sørlandet når jeg var liten.

Det er jo riktig at vi betaler for å være skuespillere i slusene, men det er verdt det. Det har vært linket til mange veldig gode tråder allerede, men gir deg i all beskjedenhet starten på vår tråd som skjedde for 2 sesonger siden. Kos dere, Göta er noe som må oppleves :-)

Nord West 370 Coupe - Selges, klikk her

Joda 370 Sport - Solgt

Nor-Dan Searider 820W - Solgt

Bavaria 34 Sport HT - Solgt

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...