Jump to content

Dieselvarmer i båt, hvor henter dere ny luft til brenneren?

Torsen67

Recommended Posts

Henter luften innenfra båten, det gir raskere og mer varme...

De fleste produsenter monterer det slik..

Henter du utenfra, får du rå kald luft inn, og det vil gi overtrykk som vill presse varmen ut..

Så lufter en i ny og ne vist det virker innestengt, men har aldri merket akkurat det...

Overbygget på en båt er sjelden så tett at det er et problem..

På bilen kan jeg velge mellom resirk og friskluft. Bruker alltid full friskluft, mulig jeg setter på resirk de første minuttene om jeg starter opp i -20. I båten er det skjelden kaldere enn +10, bruker den ikke om vinteren. Jeg kjører varmeapparat for oppvarming og avfukting. Brenneren står baki, trekker vel en blanding av uteluft og inneluft. På full fart blåser den inn med +40, så det har effekt nok om det er 0 grader ute. Ønsker mest mulig friskluft, da går mer luft ut av luka, med fuktighet. Fyrer jo for kråka, men er ikke så engstlig for Dieselforbruket de få timene i året.

Guest Avmønstret#

Rent teoretisk vil det jo være lurt å hente noe av lufta inne, være seg om det er forbrenningslufta aller "oppbvarmingslufta", ikke nødvendigvis begge. 

For båter av litt størrelse er lufteventiler gjennomtenkt. Ved å skape undertrykk i båten ved å hente luft inne vil en få god gjennomlufting av båten, på den måten produsenten har tenkt at det skal luftes. Og det er jo en god ting. 

--

Om en henter begge deler ute så vil alle lufteventiler osv i båten være "passive". Og aller beste er kanskje et spjell så en kan velge. Da kan en fyre på og fort få varmen ved å kjøre "omluft", og så hente lufta ute etterpå. 

For oss som bor i / bruker båten hele året, er det viktig å få god utskifting av luft om bord. Dieselvarmeren sørger for at det hele tiden kommer ny luft, noe som gjør båten helt tørr. Har prøvd å bare fyre med el (vifte) når dieselvarmeren har vært ute av drift, og da har det blitt mye fuktigere om bord. Da må man ha luftavfukter.

Ulempen med uteluft er at det kan bli vel stor temperaturforskjell om det er ti minusgrader ute. Derfor har jeg laget en Y-kobling med spjeld på innsugluften, så jeg kan hente innsugluft gjennom et rør som går gjennom skottet til akterlugaren, om det blir skikkelig kaldt ute. Det hjelper en del på effekten.

Ellers bør man være forsiktig med å hente innsugluft fra samme rom som varmeren står i. Om det blir eksoslekkasje, suger varmeren eksosen rett inn i salongen (eller hvor en har dysene). Ha i alle fall en CO-varsler eller to montert uansett!

Redigert av S/Y Emma (see edit history)
Guest Avmønstret#
KDB skrev for 1 time siden:

Lufttilførsel må hentes utenfra, for å oppnå en tørr og varm båt. Jeg har mulighet for resirkulering men det blir aldri brukt. Dette med varmetap er ubetydelig. Veldig sammenlignbart med bil, hvem vil oppholde seg i bilen med resirkulering på i timevis, dager?

Ikke veldig sammenlignbart. En båt har en haug med luftventiler og ellers "luftlekkasjer", en bil er veldig tett. Og det er antagelig fordi biler er så tette og varmere er laget for bruk i bil at anbefalingen alltid vil være å hente luft fra utsiden. Jeg er ikke sikker på at en varmer vil få nok luft til at forbrenningen vil fungere i en tett og moderne bil. På samme måte som en ikke klarer å fyre i vedovner i tette boliger uten å måtte åpne vinduet for å slippe inn luft. 

--

Lufta som går til forbrenning/eksos vil gi et undertrykk dersom den hentes inne i båten. Det må like mye frisk luft inn via ventiler osv i båten som det tyter ut i eksos, dvs et ganske stort volum så lenge brenneren går. 

Mao vil jeg si at det må gå helt greit å montere varmer uten å legge "inntak" til utendørsluft. Det vil gi relativt kjapp utbytting av luft med så lite volum en har i båt. Har selv hatt varmer montert på denne måten i båt uten å være plaget av eller noe. En får frisk luft inn i båten i alle lugarer osv pga ventilene, og varme gjennom varmeren. 

Jeg vil tro plassering av luftventiler er gjennomtenkt fra produsent av båten og vil fungere bedre enn å hente luft via en dieselvarmer. 

--

Noen som kan regne på forbrenninga i en typisk varme og få et volumtall på hvor mye luft som vil skiftes ut hvis en henter forbrenningslufta i båten? 

Nå må dere slutte å surre. Forbrenningsluften er bare en fraksjon av oppvarmingsluften. Og de som sammenligner 'tørr inneluft' med 'fuktig uteluft', har ikke forstått dette med relativ fuktighet. Å sammenligne en brennende vedkubbe med et dieselfyrt anlegg blir skivebom. Det blir som med kondensering på dieseltanker, tesen om at jorda er flat og at det ikke eksisterte liv på denne planeten for mer enn 6000 år siden. Noen tror. Andre gjør det ikke. 

Pinkvin skrev 36 minutter siden:

Lufta som går til forbrenning/eksos vil gi et undertrykk dersom den hentes inne i båten. Det må like mye frisk luft inn via ventiler osv i båten som det tyter ut i eksos, dvs et ganske stort volum så lenge brenneren går. 

Mao vil jeg si at det må gå helt greit å montere varmer uten å legge "inntak" til utendørsluft. Det vil gi relativt kjapp utbytting av luft med så lite volum en har i båt. Har selv hatt varmer montert på denne måten i båt uten å være plaget av eller noe. En får frisk luft inn i båten i alle lugarer osv pga ventilene, og varme gjennom varmeren. 

Jeg vil tro plassering av luftventiler er gjennomtenkt fra produsent av båten og vil fungere bedre enn å hente luft via en dieselvarmer. 

--

Noen som kan regne på forbrenninga i en typisk varme og få et volumtall på hvor mye luft som vil skiftes ut hvis en henter forbrenningslufta i båten? 

For en gangs skyld ikke enig med deg.

kaller det å fyre for Kråka du skaper "undertrykk" i båten med å ta  forbrenningluft og luft til varmeren inne i båten

Da vil en suge kaldluft  inn alle ventiler.

Hent  luft til varmern ute og ta forbrenningluft inne.

Da får en "overtrykk" i båten og det blåser "gammel  varmluft" ut  ventilene.

csm_je_luftheizungen_funktion_no_bf9a2a67f5.jpg

Redigert av Roger jo (see edit history)

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Guest Avmønstret#
Roger jo skrev 2 minutter siden:

For en gangs skyld ikke enig med deg.

kaller det å fyre for Kråka du skaper "undertrykk" i båten med å ta  forbrenningluft og luft til varmeren inne i båten

Da vil en suge kaldluft  inn alle ventiler.

Hent  luft til varmern ute og ta forbrenningluft inne.

Da får en "overtrykk" i båten og det blåser varmluft ut  ventilene.

Nja, går en ikke sånn ca i null da? Lufta til varmluft vil "trykke inn" i båten. Og forbrenningslufta vil "trykke ut". 

--

Men ja, en får vel spredt varmen bedre med overtrykk. 

Så ok, enig med deg, det vil fungere fint det også. Kanskje til og med enda bedre ;-) 

Forbrenningsluft ut er ikke mye i forhold til 233 m3 luft per time.

Eberspächer Airtronic luftvarmere for båter

csm_Illu_Segelyacht_NEU_4c_720b6ea4b5.jp

Forskere har funnet ut at man trives best i en omgivelsestemperatur på 22 °C og en relativ fuktighet på 60 %. I tillegg til denne komfortsonen kreves det iht. DIN 1946 en minste friskluftrate på 20 m3 per person (ikke-røykere og røykere) per time.

Du er garantert optimal velvære om bord med Eberspächers luftvarmere. Våre avanserte varmere tilfører helt riktig mengde varme. Og løsninger som D5L C skaper imponerende 233 m3 luft per time.

Slik fungerer en Eberspächer luftvarmer
Varmeren forsynes med drivstoff direkte fra båtens tank. Varmerens vifte trekker inn friskluft og blåser den oppvarmede luften inn i kabinen. Om sommeren kan viften brukes til frisklufttilførsel uten oppvarming.

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Hvor lang er denne demperen? Jeg har ganske kort avstand mellom varmluft utblåsing og et Y-ledd for fordeling av varmluften.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Har hentet friskluft ute til alle mine varmere. Det ga mindre støy inne i båten.  Forsøkte på første båt (snekke med  kalesje) å hente luften inne, men det ga dårlig luft og fuktig båt. Mye mindre låt fra varmeren inne i båten  når man henter luft ute. På en Mikunivarmer hadde jeg også lyddemper på varmluftslangen slik som vist i over nevnte innlegg. I nåværende båt har var det montert en Webasto som var litt støyende, men har fått ned lyden ved å hente friskluft ute. Den har også lyddemper på forbrenningsluften så på lavere hastigheter er den nærmest lydløs. Har også en Webasto vannvarmer med to viftekonvektorer. Forrige båt hadde jeg kun vannvarmer og viftekonvektorer. Savnet da muligheten til  å få presset inn friskluft spesielt i fuktig vær. En plastbåt blir litt som et moderne hus. Man er avhengig av å bytte ut luften mekanisk. Det er ikke alltid at det passer å ha luker etc. i luftestilling pga. sjø/nedbør/vind etc. Forbrenningsluften har jeg hentet ute på en båt og det dempet støyen endel inne i båten. Utfordringen på endel båter er å finne et bra sted å hente friskluft ute på. Bør være slik at man ikke trekker inn eksos, eller sjøsprøyt. I nåværende båt har jeg frisklutinntaket i spalten mellom den senkbare badeplattformen og skroget. Dette har så langt funket fint.

Lars H. skrev 25 minutter siden:

Hvor lang er denne demperen? Jeg har ganske kort avstand mellom varmluft utblåsing og et Y-ledd for fordeling av varmluften.

Hei Lars H

litt fritt ur minnet......ca 50cm lyddemper + litt anslutning i hver ende si 60-70cm totalt.....mine er 90mm o jeg har 3 stk ombord har lagt en direkte etter Ebersprakaren + en på hver slange etter Y-ledden.....

S/Y Gunga Din

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...