Torsen67 Startet 27.November.2017 Link til dette innlegget Startet 27.November.2017 (redigert) Hei Grunnen til at jeg spør, er jo at ved å bruke varmen man allerede har skapt i båten vil generere enda mer varme? Da må man jo selvsagt ha godt med tilgang på lufting. Henter man hele tiden "ny" luft utenfra så presser man vel allerede oppvarmet luft ut av båten? Redigert 27.November.2017 av Torsen67 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
navid Svart 27.November.2017 Link til dette innlegget Svart 27.November.2017 Jeg henter hele tiden ny frisk luft som skal videre inn i cabinen for oppvarming fra utsiden. Holder da luftfuktigheten i cabinen nede slik at det ikke dugger på rutene. Selve forbrenningslufta tar jeg i rommet der varmeren er montert. Sitér dette innlegget Link to post
Ida Marie III Svart 27.November.2017 Link til dette innlegget Svart 27.November.2017 Henter luften innenfra båten, det gir raskere og mer varme... De fleste produsenter monterer det slik.. Henter du utenfra, får du rå kald luft inn, og det vil gi overtrykk som vill presse varmen ut.. Så lufter en i ny og ne vist det virker innestengt, men har aldri merket akkurat det... Overbygget på en båt er sjelden så tett at det er et problem.. Sitér dette innlegget Link to post
boble65 Svart 27.November.2017 Link til dette innlegget Svart 27.November.2017 Har spjeld så jeg kan velge mellom og hente friskluft inn eller inni båten. Blir mindre fukt ved og hente luft ute. Og bedre luft synes jeg? Sitér dette innlegget Link to post
Fjordgubbe Svart 27.November.2017 Link til dette innlegget Svart 27.November.2017 20 minutes ago, boble65 said: Har spjeld så jeg kan velge mellom og hente friskluft inn eller inni båten. Blir mindre fukt ved og hente luft ute. Og bedre luft synes jeg? Trur dette er måten å gjere det på. Har gjort det slik eg og. Forbrenningslufta tek eg frå rummet varmaren er plassert Sitér dette innlegget Link to post
Code0 Svart 27.November.2017 Link til dette innlegget Svart 27.November.2017 På bilen kan jeg velge mellom resirk og friskluft. Bruker alltid full friskluft, mulig jeg setter på resirk de første minuttene om jeg starter opp i -20. I båten er det skjelden kaldere enn +10, bruker den ikke om vinteren. Jeg kjører varmeapparat for oppvarming og avfukting. Brenneren står baki, trekker vel en blanding av uteluft og inneluft. På full fart blåser den inn med +40, så det har effekt nok om det er 0 grader ute. Ønsker mest mulig friskluft, da går mer luft ut av luka, med fuktighet. Fyrer jo for kråka, men er ikke så engstlig for Dieselforbruket de få timene i året. Sitér dette innlegget Link to post
Guest Avmønstret# Svart 27.November.2017 Link til dette innlegget Svart 27.November.2017 Rent teoretisk vil det jo være lurt å hente noe av lufta inne, være seg om det er forbrenningslufta aller "oppbvarmingslufta", ikke nødvendigvis begge. For båter av litt størrelse er lufteventiler gjennomtenkt. Ved å skape undertrykk i båten ved å hente luft inne vil en få god gjennomlufting av båten, på den måten produsenten har tenkt at det skal luftes. Og det er jo en god ting. -- Om en henter begge deler ute så vil alle lufteventiler osv i båten være "passive". Og aller beste er kanskje et spjell så en kan velge. Da kan en fyre på og fort få varmen ved å kjøre "omluft", og så hente lufta ute etterpå. Sitér dette innlegget Link to post
hanto1 Svart 27.November.2017 Link til dette innlegget Svart 27.November.2017 På en kalesjebåt spiller det mindre rolle, men på lukket båt er det greit og hente luft utenifra, min står i motor rommet og der luktet det ikke nybakte boller så jeg la nytt innløp til dekk. Sitér dette innlegget Link to post
KDB Svart 27.November.2017 Link til dette innlegget Svart 27.November.2017 Lufttilførsel må hentes utenfra, for å oppnå en tørr og varm båt. Jeg har mulighet for resirkulering men det blir aldri brukt. Dette med varmetap er ubetydelig. Veldig sammenlignbart med bil, hvem vil oppholde seg i bilen med resirkulering på i timevis, dager? Sitér dette innlegget Link to post
S/Y Emma Svart 27.November.2017 Link til dette innlegget Svart 27.November.2017 (redigert) For oss som bor i / bruker båten hele året, er det viktig å få god utskifting av luft om bord. Dieselvarmeren sørger for at det hele tiden kommer ny luft, noe som gjør båten helt tørr. Har prøvd å bare fyre med el (vifte) når dieselvarmeren har vært ute av drift, og da har det blitt mye fuktigere om bord. Da må man ha luftavfukter. Ulempen med uteluft er at det kan bli vel stor temperaturforskjell om det er ti minusgrader ute. Derfor har jeg laget en Y-kobling med spjeld på innsugluften, så jeg kan hente innsugluft gjennom et rør som går gjennom skottet til akterlugaren, om det blir skikkelig kaldt ute. Det hjelper en del på effekten. Ellers bør man være forsiktig med å hente innsugluft fra samme rom som varmeren står i. Om det blir eksoslekkasje, suger varmeren eksosen rett inn i salongen (eller hvor en har dysene). Ha i alle fall en CO-varsler eller to montert uansett! Redigert 27.November.2017 av S/Y Emma (see edit history) Sitér dette innlegget Følg S/Y Emma på Facebook • Blogg: To år på langtur med S/Y Emma Link to post
Guest Avmønstret# Svart 27.November.2017 Link til dette innlegget Svart 27.November.2017 KDB skrev for 1 time siden: Lufttilførsel må hentes utenfra, for å oppnå en tørr og varm båt. Jeg har mulighet for resirkulering men det blir aldri brukt. Dette med varmetap er ubetydelig. Veldig sammenlignbart med bil, hvem vil oppholde seg i bilen med resirkulering på i timevis, dager? Ikke veldig sammenlignbart. En båt har en haug med luftventiler og ellers "luftlekkasjer", en bil er veldig tett. Og det er antagelig fordi biler er så tette og varmere er laget for bruk i bil at anbefalingen alltid vil være å hente luft fra utsiden. Jeg er ikke sikker på at en varmer vil få nok luft til at forbrenningen vil fungere i en tett og moderne bil. På samme måte som en ikke klarer å fyre i vedovner i tette boliger uten å måtte åpne vinduet for å slippe inn luft. -- Lufta som går til forbrenning/eksos vil gi et undertrykk dersom den hentes inne i båten. Det må like mye frisk luft inn via ventiler osv i båten som det tyter ut i eksos, dvs et ganske stort volum så lenge brenneren går. Mao vil jeg si at det må gå helt greit å montere varmer uten å legge "inntak" til utendørsluft. Det vil gi relativt kjapp utbytting av luft med så lite volum en har i båt. Har selv hatt varmer montert på denne måten i båt uten å være plaget av eller noe. En får frisk luft inn i båten i alle lugarer osv pga ventilene, og varme gjennom varmeren. Jeg vil tro plassering av luftventiler er gjennomtenkt fra produsent av båten og vil fungere bedre enn å hente luft via en dieselvarmer. -- Noen som kan regne på forbrenninga i en typisk varme og få et volumtall på hvor mye luft som vil skiftes ut hvis en henter forbrenningslufta i båten? Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 27.November.2017 Link til dette innlegget Svart 27.November.2017 Nå må dere slutte å surre. Forbrenningsluften er bare en fraksjon av oppvarmingsluften. Og de som sammenligner 'tørr inneluft' med 'fuktig uteluft', har ikke forstått dette med relativ fuktighet. Å sammenligne en brennende vedkubbe med et dieselfyrt anlegg blir skivebom. Det blir som med kondensering på dieseltanker, tesen om at jorda er flat og at det ikke eksisterte liv på denne planeten for mer enn 6000 år siden. Noen tror. Andre gjør det ikke. Sitér dette innlegget Link to post
boble65 Svart 27.November.2017 Link til dette innlegget Svart 27.November.2017 Hvaaa ?? Er ikke jorda flat? Sitér dette innlegget Link to post
Roger jo Svart 27.November.2017 Link til dette innlegget Svart 27.November.2017 (redigert) Pinkvin skrev 36 minutter siden: Lufta som går til forbrenning/eksos vil gi et undertrykk dersom den hentes inne i båten. Det må like mye frisk luft inn via ventiler osv i båten som det tyter ut i eksos, dvs et ganske stort volum så lenge brenneren går. Mao vil jeg si at det må gå helt greit å montere varmer uten å legge "inntak" til utendørsluft. Det vil gi relativt kjapp utbytting av luft med så lite volum en har i båt. Har selv hatt varmer montert på denne måten i båt uten å være plaget av eller noe. En får frisk luft inn i båten i alle lugarer osv pga ventilene, og varme gjennom varmeren. Jeg vil tro plassering av luftventiler er gjennomtenkt fra produsent av båten og vil fungere bedre enn å hente luft via en dieselvarmer. -- Noen som kan regne på forbrenninga i en typisk varme og få et volumtall på hvor mye luft som vil skiftes ut hvis en henter forbrenningslufta i båten? For en gangs skyld ikke enig med deg. kaller det å fyre for Kråka du skaper "undertrykk" i båten med å ta forbrenningluft og luft til varmeren inne i båten Da vil en suge kaldluft inn alle ventiler. Hent luft til varmern ute og ta forbrenningluft inne. Da får en "overtrykk" i båten og det blåser "gammel varmluft" ut ventilene. Redigert 27.November.2017 av Roger jo (see edit history) Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Guest Avmønstret# Svart 27.November.2017 Link til dette innlegget Svart 27.November.2017 Roger jo skrev 2 minutter siden: For en gangs skyld ikke enig med deg. kaller det å fyre for Kråka du skaper "undertrykk" i båten med å ta forbrenningluft og luft til varmeren inne i båten Da vil en suge kaldluft inn alle ventiler. Hent luft til varmern ute og ta forbrenningluft inne. Da får en "overtrykk" i båten og det blåser varmluft ut ventilene. Nja, går en ikke sånn ca i null da? Lufta til varmluft vil "trykke inn" i båten. Og forbrenningslufta vil "trykke ut". -- Men ja, en får vel spredt varmen bedre med overtrykk. Så ok, enig med deg, det vil fungere fint det også. Kanskje til og med enda bedre ;-) Sitér dette innlegget Link to post
Roger jo Svart 27.November.2017 Link til dette innlegget Svart 27.November.2017 Forbrenningsluft ut er ikke mye i forhold til 233 m3 luft per time. Eberspächer Airtronic luftvarmere for båter Forskere har funnet ut at man trives best i en omgivelsestemperatur på 22 °C og en relativ fuktighet på 60 %. I tillegg til denne komfortsonen kreves det iht. DIN 1946 en minste friskluftrate på 20 m3 per person (ikke-røykere og røykere) per time. Du er garantert optimal velvære om bord med Eberspächers luftvarmere. Våre avanserte varmere tilfører helt riktig mengde varme. Og løsninger som D5L C skaper imponerende 233 m3 luft per time. Slik fungerer en Eberspächer luftvarmer Varmeren forsynes med drivstoff direkte fra båtens tank. Varmerens vifte trekker inn friskluft og blåser den oppvarmede luften inn i kabinen. Om sommeren kan viften brukes til frisklufttilførsel uten oppvarming. Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Joltus Svart 27.November.2017 Link til dette innlegget Svart 27.November.2017 Pinkvin skrev for 1 time siden: Men ja, en får vel spredt varmen bedre med overtrykk. Det føles også mye varmere å ha all luft i båten likt temperert og slippe ut litt av den, enn å bruke den oppvarmede luften til å varme opp den kalde luften som kommer inn gjennom ventilene. Sitér dette innlegget Link to post
Guest Avmønstret# Svart 27.November.2017 Link til dette innlegget Svart 27.November.2017 Driver å bytter ut webasto med Eber. Får griller i hodet av denne tråden. Og det blir mye mer arbeid for meg å hente luft ute :-/. ;-) Sitér dette innlegget Link to post
KDB Svart 27.November.2017 Link til dette innlegget Svart 27.November.2017 Pinkvin skrev 5 minutter siden: Driver å bytter ut webasto med Eber. Får griller i hodet av denne tråden. Og det blir mye mer arbeid for meg å hente luft ute :-/. ;-) Bra valg, monter kanaldemper på inn og utluft i samme slengen og du får en tilnærmet lydløs installasjon. Sitér dette innlegget Link to post
Roger jo Svart 27.November.2017 Link til dette innlegget Svart 27.November.2017 (redigert) Pinkvin skrev for 2 timer siden: Og det blir mye mer arbeid for meg å hente luft ute :-/. ;-) Og et mye bedre inneklima. Med en knallsommer er det topp med uteluft. Redigert 27.November.2017 av Roger jo (see edit history) Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Ida Marie III Svart 27.November.2017 Link til dette innlegget Svart 27.November.2017 KDB skrev 1 time siden: Bra valg, monter kanaldemper på inn og utluft i samme slengen og du får en tilnærmet lydløs installasjon. Kanaldemper ?? hva er det ? jeg har en D4 om bord, med lyddemper på innsuget på brenner luften, det er ikke den du mener ?? Sitér dette innlegget Link to post
KDB Svart 27.November.2017 Link til dette innlegget Svart 27.November.2017 (redigert) Brukeshttps://seatronic.no/lyddemper-for-varmluftslange-90mm Brukes både på inn og utluft, anbefales. Redigert 27.November.2017 av KDB (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 27.November.2017 Link til dette innlegget Svart 27.November.2017 Hvor lang er denne demperen? Jeg har ganske kort avstand mellom varmluft utblåsing og et Y-ledd for fordeling av varmluften. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
blueline Svart 27.November.2017 Link til dette innlegget Svart 27.November.2017 Har hentet friskluft ute til alle mine varmere. Det ga mindre støy inne i båten. Forsøkte på første båt (snekke med kalesje) å hente luften inne, men det ga dårlig luft og fuktig båt. Mye mindre låt fra varmeren inne i båten når man henter luft ute. På en Mikunivarmer hadde jeg også lyddemper på varmluftslangen slik som vist i over nevnte innlegg. I nåværende båt har var det montert en Webasto som var litt støyende, men har fått ned lyden ved å hente friskluft ute. Den har også lyddemper på forbrenningsluften så på lavere hastigheter er den nærmest lydløs. Har også en Webasto vannvarmer med to viftekonvektorer. Forrige båt hadde jeg kun vannvarmer og viftekonvektorer. Savnet da muligheten til å få presset inn friskluft spesielt i fuktig vær. En plastbåt blir litt som et moderne hus. Man er avhengig av å bytte ut luften mekanisk. Det er ikke alltid at det passer å ha luker etc. i luftestilling pga. sjø/nedbør/vind etc. Forbrenningsluften har jeg hentet ute på en båt og det dempet støyen endel inne i båten. Utfordringen på endel båter er å finne et bra sted å hente friskluft ute på. Bør være slik at man ikke trekker inn eksos, eller sjøsprøyt. I nåværende båt har jeg frisklutinntaket i spalten mellom den senkbare badeplattformen og skroget. Dette har så langt funket fint. Sitér dette innlegget Link to post
Gunga Din Svart 27.November.2017 Link til dette innlegget Svart 27.November.2017 Lars H. skrev 25 minutter siden: Hvor lang er denne demperen? Jeg har ganske kort avstand mellom varmluft utblåsing og et Y-ledd for fordeling av varmluften. Hei Lars H litt fritt ur minnet......ca 50cm lyddemper + litt anslutning i hver ende si 60-70cm totalt.....mine er 90mm o jeg har 3 stk ombord har lagt en direkte etter Ebersprakaren + en på hver slange etter Y-ledden..... Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.