Karlsenkystfiske Posted November 28, 2017 Share Posted November 28, 2017 Har prøvd å koble GPSen ombord til autopiloten via junction boksen. Har en boks med to sett NMEA inn/utganger, og har prøvd inngangene på begge uten at autopiloten greier å få tak i noen GPS data. kartmaskin(Seiwa) og VHF er koblet til samme GPS og får sine data uten problemer. Noen som har vært borti lignende? Link to post
bellen Posted November 28, 2017 Share Posted November 28, 2017 Hvilken data skal autopiloten hente fra Gps'en då? Link to post
Karlsenkystfiske Posted November 30, 2017 Author Share Posted November 30, 2017 SOG, Posisjon. Muligens heading. Usikker på om den kan gjøre noen form for vekting, eller sammenligning med headingen den får fra kompasset? Link to post
bellen Posted December 1, 2017 Share Posted December 1, 2017 Og autopiloten har mulighet til å motta slik informasjon? Link to post
Bårdp Posted December 1, 2017 Share Posted December 1, 2017 AP 35 kan etter det jeg husker ta i mot Informasjon om ønsket kurs og avstandsavvik fra planlagt rute. Denne informasjonen kan motas i setningene APA, APB, Xtrac. Får at autopiloten skal kunne mota dette må GPSen settes opp til og sende disse dataene. Den kan også mota heading men det er det da ingen GPS som sender ut da den ikke har noen heading. Men har du et annet kompass som sender ut heading med min 10 Hz kan den bruke denne. AP 35 sender derimot ut sin heading slik at du kan bruke den til andre instrumenter som for eksempel kartplotter. Link to post
Karlsenkystfiske Posted January 24, 2018 Author Share Posted January 24, 2018 Autopiloten får heading fra et fluxgate kompass fremme i baugen! Må prøve å finne ut hva slags data GPSen egentlig sender ut da, og om jeg kan forandre på det :) Link to post
bellen Posted January 24, 2018 Share Posted January 24, 2018 Jeg mener (men er ikke sikker) at autopiloten din ikke kan ta imot og bruke noe informasjon fra Gps'en. Link to post
Bårdp Posted January 25, 2018 Share Posted January 25, 2018 Joda AP35 kan ta imot nav data fra GPS eller plotter. Den tar i alle fall og kan nyttiggjøre seg APA. APB og XTC. Link to post
Recommended Posts