Jump to content

Aker Yachts Dårlig erfaring


Carry_On_Wayward

Hur va din Erfaring Med Aker Yachts AS  

86 medlemmer har stemt

MENINGSMÅLINGEN ER IKKE SYNLIG FOR GJESTER: Vennligst Logg inn eller registrer for å se og delta.

Recommended Posts

Veldigt Dårlig Erfaring med Aker Yachts;

 

Beklagar, men jeg skriver ikke bra på Norska eller Svenska:

 

Listed my boat (Grand Soleil 43)  to sell with them, as I was forced to use an agent after I moved away from Norway. Thought it would be beneficial to have an agent who:

-Spoke fluent Norwegian                                              Rating (10/10)

-Knew things about boats                                             Rating (0/10)

-Carry out an ethical business practice                      Rating (0/10)

-Execute documentation with ease                             Rating (2/10)

 

... They are fluent in Norwegian BUT;

-Couldnt start the engine for showings; had to travel back to norway and show them what an Auxiliary Battery Switch is 

-They towed the boat after three others from Aker Yachts couldnt figure out how to turn on the engine

-Complained that the boat needed to be waxed on the topsides in order to sell, she has dark blue topsides, and needs a monthly rub to keep the shine.

-The boat had some interior work that would have been nice to have had done, I received a quote to have it done for ca. 25.000 NOK but couldnt get the cash flow together, I decided instead to take a hit on the sales price by 100.000, in interest of getting her sold quickly.

-They were never able to start the engine for any showings... Although every time I came there, flipped the switch, my old faithful Yanmar 56HP Diesel turned over with ease.

-Didnt understand the difference between the 12V circuit and 230V circuit.

-Had to send in Documentation 4 times over for transferring of the title due to negligent mistakes on their end

-A general patronizing attitude from the Agents and Owner of Aker Yachts

-Needed to relocate the boat last minute, as the marina they had arranged for had only leased out one spot but they used three slips and invoiced for all three, i.e. making money off of renting out slips they didnt pay for

-Ended up having to pay for winter storage although the boat was later sold before winter, of course to their marina.

-Boat was sold at ca. 40% below market value had to take the offer before going bankrupt.

-Costs for Aker Yachts turned out to be about 50KNOK and counting, with new nickle-and-diming invoices showing up every other month.

-Much more to say, but I cant imagine having to expand anymore on this

 

All in all; Dont know boats, No fun to deal with, Dont follow up on documentation well, but at least speak Norwegian.

 

My 2 cents; get someone else to do it, or don't mind losing money, and have a high pain threshold dealing with them.

 

Link to post

Synes det ville være feil å slette denne tråden. Her er det et medlem som helt klart har en opplevelse som ikke er noe særlig, når nå flere melder at dem ikke er fornøid eller har negative erfaringer så er dette helt innafor. 

 

Det som burde være er at aker yachts får et tips om denne tråden og får mulighet til at kommentere

Link to post

my only infrigment to their terms is not notifying the Aker Yachts. trying to adhere to the political correctness I have asked for the post to be taken down and will repost following the proper procedures. opinions good or bad should be able to be shared and reflected upon, and after combing through båtplassens code of conduct it seems as they value upholding such a platform, with a few extra hoops to jump through when sharing negative critique. 

Link to post

Akkurat i dette tilfelle syntes jeg du var litt vel urettferdig mot Aker Yachts. jeg kjøpte faktisk denne båten det er snakk om.

når det gjelder tilstanden på båten så var det nok mye mer en 25 000,- som skulle til for at dette skal være en båt som ligger i den 

prisklassen du skulle ønske, jeg har jobbet med båt i mange år å vet hva jeg snakker om.

 

gamle slite seil  kostnad 100 000,-

innvendig tak ødelagt    25 000,-

mangler puter i salong 15 000,-

lekkasje fra cockpit og ned til akterlugar. (med fukt skade i skottvegg) kostnader uvisst.

og ikke minst ett skrog som aldri har blitt polert eller fått noe vedlikehold kostnader uvisst men har fått overslag med våttslipping og oppshinig koster ca 45 000,-

begge toalettene er ødelagte om bord ca 8 000,-

og da har vi ikke regnet en arbeidstime!!

 

så det å klage på at Aker Yachts var grunnen til at du ikke fikk så mye igjen for båten som du ønsket er rimelig idiotisk

det jeg opplevde var en ærlig og ryddig megler prosess og ikke minst profesjonalitet ved dokument behandling.

og en veldig flink megler som seilte denne båten til min hjemme havn.

hadde du tatt litt tak selv og gjort det vedlikeholde man skal gjøre hvert år med en båt så hadde nok fått en annet resultat.

Link to post

Har selv kjøpt båt i dette segmentet / tilstand. Eetter å ha sett en mengde annonser og en del båter så kan man ut i fra bildene og annonse teksten se at "kjøpers" beskrivelse nok er sannsynlig. Om det virkelig er kjøper eventuelt om det er skrevet på oppfordring fra megler er en annen sak.

Nå megler skriver: «Dette eksemplaret av Grand Soleil 43 J & J har mye bra og kan med enkle midler raskt bli et prakteksemplar» må man (dessverre) lese: Her er det masse å gjøre og masse og kjøpe. Dessuten skriver ikke megler dette hvis man ikke føler at det er nødvendig (båten er virkelig sliten og megler innser at dette er for åpenbart).

 

Nå vet vi jo ikke prisen men selger har sett tilsvarende strøkne båter for ca 1 mill. og setter forventningen deretter.  Alle kjøpere snur i døra, prisen settes ned. Så dukker det opp en som forstår hva dette er og byr en lav pris (600,-) Selger gir opp å skylder lav pris på megler.

Kjøper er passe fornøyd, men har neppe kjøpt noen gullgruve, og oppgjør og overlevering har gått greit.

 

Skal man selge er vel matt blått skrog, 3500 timer på motor, gamle seil og litt fukt og andre mangler garanti for en lav salgspris.

 

 

 

Link to post
Kenneth82 skrev for 4 timer siden:

Det er kanksje noe med ordtaket, om at det kan finnes to sider av en sak..

Min opplevelse er tre sider av samme sak.

 

Den skjeve vinklingen til den ene. Den skjeve vinklingen til den andre. Og den korrekte

 

AY har altså kontaktet kjøper av båten, som selvsagt har enormt med erfaring med båter og har tyngde når han uttaler seg, og fått vedkommende til å kommentere innlegget? Selvsagt uten noen føringer for hva kommentar skulle bli?

 

Sånn utenom det er tar nok ikke Too much too much i om du skjønner.... :)

Redigert av Joltus (see edit history)
Link to post

I think every one can claim new sails as a cost with one or two seasons on them. also I would recommend getting just a new UV for the Genoa, sail maker sowed new on last year but only partway on the leech and inspected the rest of the sail it was good. as for condensation problems. that was included in the quote I received for redoing the ceiling, a quote I forwarded to AY and was hopefully disclosed to you upon purchase. best of luck with the boat, she sails beautifully, easily maintain max theoretical hull speed at 12-15 knots  breeze on a reach, easy to pop her up on a surf with a main pump and scream down at about my personal record on her of 15.8 knots. as it goes for cockpit leak, soap bubbles and sikaflex shouldn't break the bank. it was a leak I thought was fixed when living on her in Blöteborg but showed back up during the summer, only having a quick weekend to take a look at it along with polishing the top sides which was so crucial, it was to no avail.

Link to post

Min erfaring med AY er relatert til kjøp av seilbåt sommeren 2016. Jeg hadde funnet min " drømmebåt " på Finn.no etter mange måneder på båtjakt. Jeg tok kontakt med megler for å sjekke om det var andre som hadde vist interesse for båten, noe som ble avkreftet. Megler mente det sågar var prutningsmonn. Da jeg selv var på utenlandsreise ble det avtalt at megler skulle holde meg løpende orientert om det skulle komme andre på banen. Etter 3 uker, når jeg var kommet hjem til moderlandet, tok jeg kontakt igjen for å høre om det var kommet til noen seriøse kjøpere. Det ble da bekreftet at det ikke var noen konkrete bud på obkektet. Jeg valgte da å legge inn bud på prisforlangende, da jeg synes prisen var rett I forhold til det høye utstyrsnivået. Budet ble akseptert og vi avtalte at jeg skulle fly til Oslo kommende helg for befaring og kontraktsignering. Jeg og fruen booket fly og hotel og reiste til Oslo, full av begeistring over ny skute. Hadde avtale klokken 1000 I marina, lørdag formiddag. Klokken 0950 ringte megler å sa at båten var solgt til annen person...... Jeg ble mildt sakt overrasket og klarte faktisk ikke å ta innover meg hva som nettopp hadde skjedd, bortsett fra at jeg var forbannet over å ha kastet over 5000,- ut vinduet I reise og hotel, samt ødelagt en helg.

Prøvde å få tak I eier av båt for å få høre hva som var skjedd, uten å lykkes.

 

 

I denne saken mener jeg AY sviktet bade selger og kjøper, da jeg helt klart hadde gitt uttrykk ovenfor AY om at ved en evt budrunde var jeg villig til å øke budet mitt. Så her gikk også selger glipp av en høyere pris.

 

Historien ente godt for egen del, da jeg fant en annen båt noen måneder senere, men sommersesongen 2016 gikk I vasken, da sommeren gikk med til å tråle markedet for båter.

Erfaringen gjør at jeg I fremtiden aldri kommer til å benytte AY ved kjøp og eller salg.

Link to post

oh and the heads should be been good. the balancing fitting for the narrator pump needs to be adjusted to equalise the pressure. as for the one aft, One can never repeat too many times to crew that feminine hygiene products cannot be disposed of in the head. a coat hangar and hose when she's up on land should do the trick. I am confident you have good experience with marine work and would never buy something if it wasn't worth the work to be able to flip and make a decent figure.

Link to post

Moushe, not familiar with that expression but of course bitterness is my motive with posting this topic. I have no reason to join a forum that isn't in my native language. if I wanted to discuss boat parts, solutions or just sit back and watch the trolls squawking I would spend my time on Sailing Anarchy, but can't even be bothered with that. this is actually my first post on any type of forum, if that gives insight on the depth of my bitterness and motive. not one to be bothered in most cases. motive could also be speculated on the flip side but it would be just as useless, let the facts and concrete examples do the talking.

Link to post
Guest Avmønstret#

Den direkte dialogen mellom faktisk selger og faktisk kjøper i denne tråden viser vel også til en viss grad hvor meningsløst det kan være med megler. 

 

Selger har detaljkunnskap, feks om et ikke fungerende toalett, som megler oversetter til "hele sjiten må byttes". Samme ang. seilene, lekkasjen osv. 

--

Virker som megler er kostbar "morro" for spesielt interesserte. 

Link to post
2 hours ago, Carry_On_Wayward said:

Moushe, not familiar with that expression but of course bitterness is my motive with posting this topic.

 

Hi!

 

My comment was not directed at you but to the brand new member kingkong who probably "represents" your counterpart, Aker Yachts. Have only been in contact with Aker Yachts on a couple of ocasions but they never left me with a good impression and thus decided to shy away!

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post

Jeg leser båtannonser hver dag, av ren interesse.
Annonsene fra AY minner i svulstighet og superlativer mest om at "meglerne" deres må være opplært i eiendomsbransjen.

Samtidig strør de om seg med maritime uttrykk som de i mange tilfeller ikke vet hva betyr. Når de f.eks omtaler "lugar med to køyer foran forpiggen"   -   da ser jeg med skrekk en lugar som må være både våt, kald og livsfarlig ....

Annonsene fra AY kan ha en viss underholdningsverdi, men jeg kunne aldri komme i nærheten av å tenke på å handle båt via det foretaket!

 

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post

Og kingkong var innlogget i går hvilket trolig betyr at det ikke er et nummer to nick her, men en representant for AkerYacht som trolig ikke er så interessert i båt, men i kommisjon på salg av båter? Femti ære på at kingkong ikke kommer til å skrive flere innlegg her!

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Guest Avmønstret#

Hvis KingKong er en representat for AY som seiler under falsk flagg, som vel alt tyder på (men vi ikke kan være hundre prosent sikre på), så er det katastrofe for AY ifht seriøsitet. Ikke er det lov heller, men innleggene til KingKong bør få stå så AY får en mulighet til å avkrefte at de har noe med "KingKong" å gjøre. 

 

Vi får se hva/om AY velger å svare, de er jo opplyst om tråden. Kan hende de ikke bryr seg. 

Link to post

Jeg har også kiket litt på annonsene til Aker Yacht. Og det jeg biter merke til, er at det er svært få bilder av motorrom og tekniske løsninger. For eksempel har en annonse 69 bilder, og absolutt ingen av desse bildene er viet til motoren. Jeg får hvertfall et inntrykk av at AY har ekstremt dårlig kompetanse på det tekniske ombord i en båt.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...