Jump to content

Hydrolift med Norges råeste "lystbåt"


-morten-

Recommended Posts

SVARTEN skrev 38 minutter siden:

 

Har du prøvd Targa 44 i røff sjø?

 

Da er jeg ferdig i denne tråden.

Lykke til!!

 

Har prøvd Targa 44 fra Bodø til Røst i stiv kuling og relativt mye sjø. Båten har imponerende sjøegenskaper, men den er ikke vesentlig bedre enn Staff-klassen etter min mening. Det kan selvsagt ha noe med at en redningsskøyte er mer optimalisert med bedre førerplass, bedre stoler etc.

Link to post
Share on other sites

Enig med LAKA. P42 skroget overgår Targa 44 med letthet hva gjelder sjøeegenskaper i høy fart. Det kan rett og slett ikke sammenlignes. Men sammenlignet med andre redningsskøyter på samme størrelse må jeg si at "staffen" er håpløst sammenskrudd og lite gjennomtenkt, det er ihvertfall inntrykket jeg fikk etter to gjestevakter et par travle sommerdager i fjor. 

Link to post
Share on other sites

Kyrholmen skrev for 18 timer siden:

"staffen" er håpløst sammenskrudd og lite gjennomtenkt, det er ihvertfall inntrykket jeg fikk etter to gjestevakter et par travle sommerdager i fjor. 

Leit å høre slikt.

Får assosiasjoner til historien om keiserens nye klær.

Det er søla så mye medlemspenger på et ubrukelig juletre, at ingen tør å være kritisk.

 

Link to post
Share on other sites

Kaare Draco skrev 33 minutter siden:

Leit å høre slikt.

Får assosiasjoner til historien om keiserens nye klær.

Det er søla så mye medlemspenger på et ubrukelig juletre, at ingen tør å være kritisk.

 

Det er nok ikke ubrukelig, og utviklingskostnadene er nok fordelt mellom hydrolift, rs og godt informerte sponsorer -så at medlemspenger er sløst vekk tror jeg ikke på.  Båten har hatt mange oppdrag og passer nok bra i Oslofjorden. Nå får vi se hvilke erfaringer de gjør seg i Trondhjem og i Lillesand med samme type båt. Det er nok viktig å få et stort grunnlag med tilbakemeldinger før en gjør store endringer. De mest vesentlige manglene, er allerede utbedret. Slitasje vil nok være et stort problem på disse båtene som har et tydelig fritidsbåtpreg.

 

Link to post
Share on other sites

19 hours ago, Kyrholmen said:

Enig med LAKA. P42 skroget overgår Targa 44 med letthet hva gjelder sjøeegenskaper i høy fart. Det kan rett og slett ikke sammenlignes. Men sammenlignet med andre redningsskøyter på samme størrelse må jeg si at "staffen" er håpløst sammenskrudd og lite gjennomtenkt, det er ihvertfall inntrykket jeg fikk etter to gjestevakter et par travle sommerdager i fjor. 

Hadde vært moro å sett hvordan båten er konstruert og hvordan de tekniske løsningene er gjenomført!

Hva var det mer spesifikt som ikke var helt bra ang. sammenskruing?  Hvilken klassing eller Standard er benyttet?

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Link to post
Share on other sites

Den går jo såppas lett i sjøen og har ikke propeller, så den er nok ingen hekksjøkonge! litt sprut vil det jo bli! Den er nok ikke på høyde med de halvplanende skøytene nei! hehe

b021bedd-92bf-4471-a164-b989fcc23b9e-w_720.jpg

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Link to post
Share on other sites

hehe, nei med en tredjedel av vekta av sundt-klassen så kommer den nok til kort der ja :lol:

 

fra maritimt magasin: 

Sitat

R/S 146 «STORMBULL»
Petter C.G. Sundt – klassen er en konstruksjon som er utarbeidet i samarbeid med NSSR og Amble & Stokke. Den hurtiggående, vannjetdrevne redningsskøyten er spesialutviklet for hurtige utrykninger med ekstra vekt på at den skal legge igjen minimalt med hekksjø til tross for den høye hastigheten. 

 

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

-morten- skrev for 21 timer siden:

Hadde vært moro å sett hvordan båten er konstruert og hvordan de tekniske løsningene er gjenomført!

Hva var det mer spesifikt som ikke var helt bra ang. sammenskruing?  Hvilken klassing eller Standard er benyttet?

Vet ikke hvilken klassing dette er nei. Det blir litt feil av meg å kommentere for mye om hva som er dårlig på en prototype, det kan jo danne inntrykk som ikke lenger er gjeldende for det ferdige produktet til Hydrolift - som jeg er sikker på at blir veldig bra til sitt bruk.

 

Det som jeg kan si er at jeg reagerte på lukelåser, hengsler osv. til ustyrsoppbevaring. Noen av disse ville jeg ikke åpnet i mye vind :)

Trappen i hekken er også en perfekt rampe for inntak av sjøen -ser ikke helt hva man skal med den lille vannscooteren som ikke er en redningsfarkost i det hele tatt. (i motsetning til den større rescue runneren RS bruker på andre båter).

Ellers er nedgangen til salongen/survivor cabin på barbord side, dette gjør at all instrumentering er sentrert rundt fører og at "bestmann" ikke kan delta i navigasjonen på samme inkluderende måte som vi kan i Simrad og Bergesen klassen.

RSRK Oslo er et veldig kompetent korps som på mange felt leder an det frivillige arbeidet i redningsselskapet, jeg er sikker på at de gir grundige tilbakemeldinger til nybygg avdelingen og at hydrolift tar dette på strak arm. Det blir nok en bra båt til slutt, men om jeg ville hatt den på vestlandet... nope, her må vi ha lukket førerhus, dieselvarmer og mer vekt!

 

Link to post
Share on other sites

Kyrholmen skrev On 10.12.2017 at 17.03:

Enig med LAKA. P42 skroget overgår Targa 44 med letthet hva gjelder sjøeegenskaper i høy fart. Det kan rett og slett ikke sammenlignes. Men sammenlignet med andre redningsskøyter på samme størrelse må jeg si at "staffen" er håpløst sammenskrudd og lite gjennomtenkt, det er ihvertfall inntrykket jeg fikk etter to gjestevakter et par travle sommerdager i fjor. 

 

Hei folkens, vil bare korrigere meg selv litt her. Håpløst sammenskrudd  og lite gjennomtenkt ble for generelt og lite presist skrevet av meg. Jeg vil også presisere at jeg er en av 1300 frivillige i redningsselskapet som i dette tilfellet ikke er i en annen rolle en som meg selv med mine egne erfaringer. Som noen skjønner har jeg blitt kontaktet av avd. nybygg - men dette var en svært positiv opplevelse der jeg opplevde genuin interesse for mine erfaringer og fikk et innblikk i prosessen rundt prototypen som jeg tror overgår de fleste sine forventninger.

 

Konklusjonen min er vel at det blir utrolig spennende å se hva Hydrolift klarer å få solgt av fritidsbåtversjonen og ikke minst hvor den havner i pris.

 

 

Link to post
Share on other sites

ang. Konklusjonen.. Jeg synes dem er heldig om dem klarer å selge en eller to stykker til sivil bruk.. Tror nok prisen blir for stiv amtidig at kundegruppen er for veldig spessielt interesserte! en dårlig kombinasjon.. Folk flest ønsker ikke proffe løsninger og proffkvalitet på komponenter, de fleste har heller ikke bruk for det!  Blir uansett spennende å se om det blir bygget noen lystbåtversjon!

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Link to post
Share on other sites

Sitat

 Folk flest ønsker ikke proffe løsninger og proffkvalitet på komponenter, de fleste har heller ikke bruk for det! 

 

folk kan sikkert ønske seg det, men behersker seg sikkert litt når de ser prislappen .. :tongue:

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

25 minutes ago, ivar said:

 

folk kan sikkert ønske seg det, men behersker seg sikkert litt når de ser prislappen .. :tongue:

sant! da jeg var med på konstruksjon av en dykkebåt 15m katamaran, kosta en stykk ventil for sjøvannsinntak til 8v MTU 12000,-  Så 24000,- for kun to av ventilene om bord! Skal man klasse en båt og bygge etter DNV spec så kreves det materialer og komponenter av solid kvalitet og som har rett dokumentasjon.  CE merking på en fritidsbåt bli på en måte en bløff i forhold..

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Link to post
Share on other sites

Jeg har ikke prøvd båten, så jeg uttaler meg på bakgrunn av bilder.

 

Angående skroget ser det ut som det er basert på 31 foteren.

Moderne skrog har mye rettere stevn for lengre vannlinje og bedre sjøegenskaper.

Trekker man i tillegg fra badeplattformen, sitter man igjen med en båt med kort vannlinje, som forventes å oppføre seg i sjø som en liten fremtung båt.

 

Angående designet har man prøvd å gjøre forskipet mer moderne og fetere med en valke under fenderlista. Sammen med fasongen på styrhuset skapes inntrykket av en fremtung farkost med retning ned i dypet med mann og mus.

 

Mitt inntrykk er at dette er jålete kostbare båter, som må behandles som verdifulle juveler eller skjøre juletrær.  Båten sender signaler om at her må det utvises forsiktighet så det ikke blir riper i lakken eller annet søl. Båten er det viktigste, ikke menneskene.

 

En redningsskøyte skal sette mennesker først. Da er funksjon og pålitelighet alt. Designet skal signalisere dette til omgivelsene, og ikke noe annet jålete søl.

Link to post
Share on other sites

Kaare Draco, er det c31 du mener skroget likner på??   det er jo et helt annet skrog som har mere chine, samt kraftige steglister. I tillegg har c31 et steppet skrog! Det er to veldig forskjellige skrog

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Link to post
Share on other sites

  • 3 måneder senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...