Jump to content

Hydrolift med Norges råeste "lystbåt"


-morten-

Recommended Posts

Chiefengineer skrev 21 minutter siden:

Akkurat samme sak, om mulig enda verre. 

Dette er en hurtiggående redningsbåt beregnet for innaskjærs oppdrag i Sør-Norge, Oslofjorden etc. Vannscooteren som er viet omtrent hele akterdekket forteller vel det meste om det.

 

Du tror ikke det har med mengde vann på dekk, svalkeporter og stabilitet å gjøre da?

Rescue Runneren, som du kaller vannscooter, har vist seg å være godt egnet til å plukke folk opp fra utilgjengelige steder. Dessuten er responstiden svært kort.

Link to post
Share on other sites

hadde jeg vært altfor rik og skulle hatt meg "uværsbåt", så hadde det nok kanskje heller blitt noe fra dette verftet  :smiley:

 

 

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

I flatt hav og fine forhold ja. Du kan jo prøve å sette ut denne "Rescue runneren" i 2-3 meter krappsjø. For ikke å snakke om å ta den inn igjen.

Forøvrig har man heller ikke mye å gjøre på dekk på en båt helt uten rekker under sånne forhold. Lykke til.

 

Men designen er jo fin.:-)

 

 

Link to post
Share on other sites

Å sette den ut går fint. Spark den på sjøen, og så hopper føreren etter.

Å få den ombord igjen er ikke prioritet. Prioritet en er å få tak på han som ligger i sjøen.

De setter den også ut fra helikopter. Det har tilogmed blitt prøvd å slippe den fra fly.

 

En annen ting er at jeg sliter litt med å se hvordan man skal få en person opp fra havet ved hjelp av grind på en båt med rekker.

Link to post
Share on other sites

Chiefengineer skrev for 3 timer siden:

Forøvrig har man heller ikke mye å gjøre på dekk på en båt helt uten rekker under sånne forhold. Lykke til.

Håper man kroker seg inn på en løpeline i senter. Jeg ville følt meg tryggere med det enn rekker. I skikkelig uvær er det lett å blir kastet over rekka. Har ikke studert båten.

Link to post
Share on other sites

Løpeline må man nok helt klart ha. Men selv på den vesentlig større Sundt-klassen er det nok en høyst tvilsom opplevelse å bli liggende helt i ro i ruskete vær som på dette bildet her, der bølgene slår mot båten mens man arbeider på dekk. Men denne båten har iallefall rekker langs akterdekket slik at man unngår det reneste selvmordet ved å bevege seg bak der mens båten blir kastet vilt imellom sjøene mens den vasker over dekket.

 

Det er jo ikke ved 20 eller 40 knops fart direkte mot bølgene der alt kontrolleres fra styrehuset at redningsoperasjoner foregår. Det gjøres under manuvrering med folk på dekk. Og det kan nok bli temmelig vått på disse båtene.

 

Storm_a_odman_toppbilde.jpg

 

Men nå sporer vel dette litt av i forhold til trådstarter. Dette er jo en lystbåt og da ligger man til kai når været er dårlig på kysten.:-) Og til det er denne saken sikkert spennende nytenking.

Link to post
Share on other sites

 

Mulligan skrev for 7 timer siden:

 

Du tror ikke det har med mengde vann på dekk, svalkeporter og stabilitet å gjøre da?

Rescue Runneren, som du kaller vannscooter, har vist seg å være godt egnet til å plukke folk opp fra utilgjengelige steder. Dessuten er responstiden svært kort.

Det er ikke rescue-runner på RS Einar Staff sr, men en helt vanlig vannscooter som fremskutt observasjon og søksplattform. Rescuerunner er mye større og spesiallaget for redningsoppdrag og kan ikke sammenlignes hva gjelder stabilitet og hva den tåler å bli utsatt for.

Link to post
Share on other sites

Her er det lett å se seg blind på tøft design. 

 

Targa 44 har sånn som jeg ser det et større bruksområde. Om den er sikrere med tanke på vann over dekk og stabilitet vet ikke jeg noe om. Men jeg føler meg ihvertfall sikrere i en båt med høyere fribord og rekker.

 

Alle båtprodusenter skryter av sjøegenskapene til båtene sine. Det hadde vært interessant med en head to head test av Targa og Hydrolift.

 

Jeg har en bror som er Kaptein på bulk og tømmer skip som går mye på norskekysten,nordsjøen. Han mener det er først og fremst en ting som sørger for sjøegenskaper: vekt i forhold til lengde.

 

 

 

Link to post
Share on other sites

SVARTEN skrev 18 minutter siden:

Her er det lett å se seg blind på tøft design. 

 

Targa 44 har sånn som jeg ser det et større bruksområde. Om den er sikrere med tanke på vann over dekk og stabilitet vet ikke jeg noe om. Men jeg føler meg ihvertfall sikrere i en båt med høyere fribord og rekker.

 

Som helårs bruksbåt under tøffe forhold så forstår jeg det sånn at de fleste, iallefall i nord mener at Targa har ingen reelle konkurrenter til sjøegenskaper. Enten det gjelder 37 eller 44 og den siste 46-modellen som det nå er solgt noen få eksemplarer av. Det er en og annen Nordstar her men det er svært få.

 

På Targaen kan man ferdes trygt på dekk under uten fare for å bli skyllet overbord fart uansett forhold, båten er tett og robust, den tåler enormt med stor motsjø og krappe bølger i høy fart pga. utformingen på skroget. Det går egentlig klart fram visuelt. Båten er hverken spesielt volumøs eller har øvrige ting man vil finne i siste skrik av Princess 43. Men den tåler "ALT".

 

Dette er en ren "traktor" beregnet for tøffe tak der andre må gi opp eller i det minste slakke ned. Den kunne sikkert vært brukt til aldeles utmerket redningsbåt med visse modifikasjoner, spesielt på grunnav sine enestående fartsegenskaper. Som bruksbåt, turbåt og sightseeingbåt har den ingen reelle konkurrenter i dette størrelsessegmentet.

 

Fikk selv gleden av å prøve en T37 tomotors med 2xD6/370. Været var dessverre alt for bra som eieren (som benytter båten helårs til charteringoppdrag) uttrykte det den dagen vi var ute men jeg skjønte jo litt av tegninga etter ganske kort tid.

Link to post
Share on other sites

SVARTEN skrev for 17 timer siden:

Men jeg føler meg ihvertfall sikrere i en båt med høyere fribord og rekker.

Jeg prøver meg igjen.

Med en gang en båt skal brukes i yrkessammenheng kommer det noen og regner ut hvor mange kubikkmeter vann det vil bli innenfor toppen av skansekledningen dersom en sjø bryter over båten. Og så skal svalkeporter beregnes ut fra det. Og de tenderer til å bli store.

Jeg vil tro det er årsaken til at Hydroliften ikke har sammenhengende skansekledninger.

Link to post
Share on other sites

3 hours ago, Mulligan said:

Jeg prøver meg igjen.

Med en gang en båt skal brukes i yrkessammenheng kommer det noen og regner ut hvor mange kubikkmeter vann det vil bli innenfor toppen av skansekledningen dersom en sjø bryter over båten. Og så skal svalkeporter beregnes ut fra det. Og de tenderer til å bli store.

Jeg vil tro det er årsaken til at Hydroliften ikke har sammenhengende skansekledninger.

Helt korrekt! på en yrkesklasset/DNV klasset båt er det krav til drenering av dekk, husker ikke i fartta hva tallet var, men jeg konstruerte dreneringsportter på en dykker/forskningsbåt og de ble ganske store ja. Det er antallkvadrat åpent dekk som bestemmer dreneringskapasiteten

Redigert av -morten- (see edit history)

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Link to post
Share on other sites

Mulligan skrev for 7 timer siden:

Jeg prøver meg igjen.

Med en gang en båt skal brukes i yrkessammenheng kommer det noen og regner ut hvor mange kubikkmeter vann det vil bli innenfor toppen av skansekledningen dersom en sjø bryter over båten. Og så skal svalkeporter beregnes ut fra det. Og de tenderer til å bli store.

Jeg vil tro det er årsaken til at Hydroliften ikke har sammenhengende skansekledninger.

 

Det er mottat. Dette er «sivil» utgave. Hva har det med at båten mangler rekker å gjøre. Mener du at det oppleves trygt å ferdes på dekk her i grov sjø?

 

Jeg har kjørt mye rask båt i dårlig vær(Goldfish,Highperformance, Hydrolift med fler.). Hydrolift oppleves som det merket med desidert dårligst sjøegenskaper i høy sjø, dårlig vær. Flere av modellene er utstabile i høy fart og sidesjø.

 

De andre merkene i samme klasse leverer etter min mening båter av høyere kvalitet og bedre farts og sjøegenskaper. Anbefaler å krype rundt under dekk og nede i skott på de forskjellige merkene så blir det fort tydelig at det et stor forskjell på byggekvalitet i mellom disse merkene.

 

Som jeg har prøvd å skrive tidligere i tråden: skinnet bedrar. Dette er mye bling,bling. 

 

Head to head test mot Targa 44 hadde vært spennende lesing.

Link to post
Share on other sites

Hummer er ikke det samme som kanari!

Noen liker mora, andre liker dattera!

Slutt å sammenlikne båter på denne snevre måten. Nesten alle båter er kompromissløsninger med forskjellig vektlegging. En ren fartsbåt er sjelden en god sjøbåt, og motsatt. Her har konstruktørene gjort sitt beste for å søke en god kombinasjon av forskjellige  egenskaper. Hvor godt de har lykkes er det kun brukserfaring over tid som kan gi godt svar på.

Link to post
Share on other sites

11 hours ago, SVARTEN said:

 

Det er mottat. Dette er «sivil» utgave. Hva har det med at båten mangler rekker å gjøre. Mener du at det oppleves trygt å ferdes på dekk her i grov sjø?

 

Jeg har kjørt mye rask båt i dårlig vær(Goldfish,Highperformance, Hydrolift med fler.). Hydrolift oppleves som det merket med desidert dårligst sjøegenskaper i høy sjø, dårlig vær. Flere av modellene er utstabile i høy fart og sidesjø.

 

De andre merkene i samme klasse leverer etter min mening båter av høyere kvalitet og bedre farts og sjøegenskaper. Anbefaler å krype rundt under dekk og nede i skott på de forskjellige merkene så blir det fort tydelig at det et stor forskjell på byggekvalitet i mellom disse merkene.

 

Som jeg har prøvd å skrive tidligere i tråden: skinnet bedrar. Dette er mye bling,bling. 

 

Head to head test mot Targa 44 hadde vært spennende lesing.

Hvorfor vil du ha en samenligningstest mellom en Targa og en Hydrolift?  de er jo ikke i samme segment!!  Hydrolift er en ren explorer/transportbåt.  Det er ikke sakt noe om at man skal ferdes i grov sjø og være på dekk i hydroliften!   Dere må klare å se hvilke konsept og hvilken bruk de forskjellige båtene skal brukes til!  å samenlikne fartsegenskaper med vannjet kontra drev/aksler er jo bare tull!

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Link to post
Share on other sites

Tiden vil vise om denne båtmodellen er en suksess.

 

Ut fra bildene av båten, er jeg skeptisk til sjøegenskapene.

Det er alt for lite bæring i forskipet til å mestre grov sjø.

Toppfart er uinteressant på en slik båt. Det er snittfart på oppdraget som er viktig.

 

Designet er også en katastrofe.

Sett i profil fra siden, ser det ut som båten er på vei ned i bølgene.

Det siste sted man ønsker seg.

Link to post
Share on other sites

-morten- skrev for 1 time siden:

Hvorfor vil du ha en samenligningstest mellom en Targa og en Hydrolift?    å samenlikne fartsegenskaper med vannjet kontra drev/aksler er jo bare tull!

 

Til orientering så leveres også Targa 44 med vannjet. Trondheim Sjøservice hadde en med VP D9/575 som gikk i 42 knop. Lovund skyss på helgeland kjører med samme oppsett på sin Targa 44 med Rolls-royce vannjetsystem.

 

Dette er vel muligens den eneste båten på markedet som kan leveres med enten drev, IPS eller vannjet, alt etter kundens ønske.

Link to post
Share on other sites

Etter mange år som frivillig i sjøredningskorpset så lærer man raskt å sette pris på mest mulig åpent akterdekk. Dette er en stor fordel, særlig ved redning av folk i sjøen. Sikkerheten løses ved å bruke sikkerhetsline når man oppholder seg på akterdekket i mye sjø. Min erfaring er at det skal svært mye bølger til før det blir et problem å oppholde seg på akterdekket. Har vært med på flere redningsaksjoner i full storm og følt meg utrygg i disse båtene. Har også vært så heldig å vært med på en del av testkjøringen av de nye Staff-skøytene. De som mener at Targa 44 utklasser disse må rett og slett prøve begge båtene i tøff sjø før de uttaler seg. 

Link to post
Share on other sites

SVARTEN skrev for 4 timer siden:

Det jeg prøver å få fram er:

 

Opplevd kvalitet i forhold til andre merker. Og andre merker leverer på tross av kjedeligere design.

LAKA skrev for 3 timer siden:

Etter mange år som frivillig i sjøredningskorpset så lærer man raskt å sette pris på mest mulig åpent akterdekk. Dette er en stor fordel, særlig ved redning av folk i sjøen. Sikkerheten løses ved å bruke sikkerhetsline når man oppholder seg på akterdekket i mye sjø. Min erfaring er at det skal svært mye bølger til før det blir et problem å oppholde seg på akterdekket. Har vært med på flere redningsaksjoner i full storm og følt meg utrygg i disse båtene. Har også vært så heldig å vært med på en del av testkjøringen av de nye Staff-skøytene. De som mener at Targa 44 utklasser disse må rett og slett prøve begge båtene i tøff sjø før de uttaler seg. 

 

 

Har du prøvd Targa 44 i røff sjø?

 

Da er jeg ferdig i denne tråden.

Lykke til!!

Link to post
Share on other sites

Bare databilder? Jeg synes designet er verken fugl eller fisk. Skal man ha sitteplass ute på dekk så børe det vel være litt skjermet med mindre man liker å vise seg fram. (Oj... se på meg jeg sitter i norges råeste båt jo).  Dessuten mangler det sikkerhetsbelter om man sitter der i 40 knop. Blir sikker bra selfies da J

And always remember the wire should have a higher rating than the fuse as otherwise the wire becomes the fuse!

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...