Jump to content

Johnsen/suzuki 50hk 2005, dårlig tomgang, dør når jeg gir gass

Svein Bratterud

Recommended Posts

Hei

jeg har problemer med min johnson 4 takt 50 hester fra 2005

dette er  egentlig en Suzuki, kun fargen på motordekslet som er johnson

motoren er lite brukt og går nå dårlig på tomgang og dør ut når jeg gir gass.

Verkstedet på Kongsberg mener det er hjernen, men jeg har prøvd en annen og det hjalp ikke.

er det noen som har noen erfaringer med dette, eller kan komme med forslag til hvem jeg kan kontakte for å reparere denne.

Blir veldig glad for hjelp:smiley:

svein Bratterud

Rekna med du har såtte i nye tennplugger og prøvd? 

Merkeverksted har utstyr til å slå av en og en injektor,  coil osv så du kan sjå om motoren går dårlig på en spesifikk sylinder og om det har med bensin eller tenning å gjøre. 

På min Suzuki df140, er det en iac-ventil som kan begynne å tulle å påvirke tomgangen. Vet ikke om denne har det. Min har har stoppet et par ganger når jeg prøver å øke turtallet. Har ikke sett mer på den, men skal prøve å rense denne ventilen til våren.

Båtbensin burde man fått på blåresept! Samme med ankerdrammen. Det er jo den beste medisin! :yesnod:

Ville begyndt i motsatt ende, enn hjernen!  sjekk plugger og kabler, sjekk luftfilter, sjekk bensinfilteret, sjekk bensintank og slanger.  

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

• 4 months later...

Har en Johnson df140 2005 som plutselig etter vinteren begynte å stoppe når jeg ga gass og dro ned til tomgang igjen. Kunne starte greit, men stoppet når jeg gikk tilbake til tomgang. Googlet, søkte på YouTube og spurte et par verksteder. Endte med at jeg skrudde ut IAC- ventilen(iac-Valve). Ganske greit å komme til, bare av med sort plastdings/luftdings/deksel(vet ikke hva det heter) i front av motor først. 3-4 skruer.  Dvs den dingsen som går inn på forgasser . .Stor sort plastsak.  Nederste skruen til denne satt bittelitt kinkig til. Brukte forlenger på pipesettet. .Av med luftslange på plastdings og så skyve den til side. Det er en dings med to ledninger på den også, men den kan bare stå på. Tok av el-plugg på iac-ventil, og skrudde av to skruer for å få den av. Renset  med noe forgasserrens og brukte en nebbtang for å dra dingsen inni ventilen litt frem og tilbake så den fikk beveget seg litt. Vips. OK. Alles gut. Iac-ventil koster flesk, og dette klarte selv jeg. Juhu.  Bildet viser hvor ventilen et. Ta av sort deksel til høyre. 

7F151A0B-F00A-4D5E-BD15-7BF0F38F5826.jpeg

Edited by Jøran Thorbjørns (see edit history)

Vi prøvde oss på iac-ventilen, men kom ikke helt til. Synd om du sier det er så enkelt? 

jeg har ikke helt samme symptomer som deg heller på min. Den dør ved økning opp fra tomgang. Nå står båten fortsatt på land og det kan se ut som den blir der noen uker til dessverre...

Båtbensin burde man fått på blåresept! Samme med ankerdrammen. Det er jo den beste medisin! :yesnod: