Fjordgubbe Startet 17.Desember.2017 Del på Facebook Startet 17.Desember.2017 Har ein motor som er oppgitt med 196 hp, eller 170 kW, berre for å ta eit døme. Kor mykje går då ut på proppelakslingen. Tap i motor og gir kjem vel til frådrag, eller? Kan eg rekne ca 10% tap? Sitér dette innlegget Link to post
Andor Svart 17.Desember.2017 Del på Facebook Svart 17.Desember.2017 10-12% tap kan du nok regne med, alt etter hva girkasse du har/skal bruke Sitér dette innlegget Link to post
Fjordgubbe Svart 17.Desember.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 17.Desember.2017 Andor skrev 1 minutt siden: 10-12% tap kan du nok regne med, alt etter hva girkasse du har/skal bruke Og kva set ein so opp i forsikringsvilkåra? Sitér dette innlegget Link to post
Fjordgubbe Svart 17.Desember.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 17.Desember.2017 Er jo berre det ein tek ut frå akslingen som har interesse. Sitér dette innlegget Link to post
Code0 Svart 17.Desember.2017 Del på Facebook Svart 17.Desember.2017 Du har skrevet 974 innlegg, og ennå ikke fått med deg forumets regler for informative overskrifter. Sesong for nyttårsforsetter nå :-) Sitér dette innlegget Link to post
Førstefender Svart 17.Desember.2017 Del på Facebook Svart 17.Desember.2017 Tror vel neppe det gjør det store utslaget på forsikringa om du skriver 196hk eller 180hk... Sitér dette innlegget Link to post
Fjordgubbe Svart 17.Desember.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 17.Desember.2017 Trur ikkje eg heller det betyr stort i kroner og øre, farten betyr meir, men rett skal være rett. Har heile tida skrive 196 hp for å vere sikker. Får vel forsette med det då. Sitér dette innlegget Link to post
Fjordgubbe Svart 17.Desember.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 17.Desember.2017 Code0 skrev 28 minutter siden: Du har skrevet 974 innlegg, og ennå ikke fått med deg forumets regler for informative overskrifter. Sesong for nyttårsforsetter nå :-) Ser det vart feil denne gongen og beklagar so mykje, men fekk ikkje rette det opp før det vart for seint. Alle kan vel gjere feil. Likevel hadde eg kanskje venta ein litt meir høfleg tone? Håpar me begge skjerpar oss i det nye året. Sitér dette innlegget Link to post
Code0 Svart 18.Desember.2017 Del på Facebook Svart 18.Desember.2017 Netto effekt på propellen er vel interessant når du skal beregne toppfart, valg av propell og andre egenskaper. På forsikringspapirene skal du gi selskapet mulighet til å beregne riktig premie, og da ser de på hva det koster å erstatte båten din med en tilsvarende. Jeg hadde blitt skuffet om jeg fikk tilbake en 90 hk påhenger, om jeg ble frastjålet en 115, med argumentet ‘jammen du bruker jo ikke alle 115 noen gang uansett, og når du kjører er det stort sett på halv fart’... Sitér dette innlegget Link to post
Sjeldenutpå Svart 18.Desember.2017 Del på Facebook Svart 18.Desember.2017 Eg lurar på om ikkje nokon merker opppgir effekt på gear. Kjøper du feks 340hk så får du 30hk "gratis" for maskina gir 370hk. Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
Dreamer Svart 18.Desember.2017 Del på Facebook Svart 18.Desember.2017 Ett av de tallene du oppgir - HK eller kW - må være feil. Forholdet mellom dem er normalt 1,36. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 18.Desember.2017 Del på Facebook Svart 18.Desember.2017 Uansett, forsikringselskapet jeg bruker (Pantaenius) spør kun om motoreffekt i kW (hva produsenten oppgir). Tap i overføringen betinges av installasjon og overføringsmekanismer. Noe mitt forsikringsselskap ser bort fra. Samme var det hos if... Sitér dette innlegget Link to post
bellen Svart 18.Desember.2017 Del på Facebook Svart 18.Desember.2017 Det er motorens hestekrefteytelse som skal stå i papirene. Sitér dette innlegget Link to post
Fjordgubbe Svart 18.Desember.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 18.Desember.2017 Dreamer skrev for 7 timer siden: Ett av de tallene du oppgir - HK eller kW - må være feil. Forholdet mellom dem er normalt 1,36. Heilt rett det, bortsett fra at begge er feil. Skal være 140/190. Sitér dette innlegget Link to post
pberg Svart 20.Desember.2017 Del på Facebook Svart 20.Desember.2017 Hvor mye tap kan det være i gir på en båt? Dette har jeg ikke peiling på, men er det normalt noen utveksling mellom motor og propell på en strak aksel? Jeg ser jo at det vil være tap i revers, men forover? Er ikke det bare en clutch, egentlig? Sitér dette innlegget Link to post
bellen Svart 20.Desember.2017 Del på Facebook Svart 20.Desember.2017 Jo, dei aller fleste gearkasser i båt har utveksling Sitér dette innlegget Link to post
Sjeldenutpå Svart 20.Desember.2017 Del på Facebook Svart 20.Desember.2017 pberg skrev 17 minutter siden: Hvor mye tap kan det være i gir på .... 10-12 % er antyda lenger oppe. Det stemmer nok i de fleste tilfeller. Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
pberg Svart 20.Desember.2017 Del på Facebook Svart 20.Desember.2017 Ok. For når en ser på drivlinjen til en bil snakker vi om omtrent det samme - og der er det jo adskillig mer tannhjul i girkassen, de har en differensial, samt diverse flere aksler og ledd. Så da virket 10% som mye. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.