lolpatrol Startet 19.Desember.2017 Link til dette innlegget Startet 19.Desember.2017 Jeg trenger ny propell til seilbåten ettersom den gamle falt av(mens forrige eier eide båten). Jeg ble anbefalt å kjøpe en fast 3-bladet propell som er 16x9, men jeg helst vil ha foldepropell. Det er kjedelig å ha en bremse på båten, eller hva? Jeg er fersk båteier så jeg vet ikke hvilke parametre som spiller inn her, men det er bare å be meg sjekke ting dersom man trenger mer informasjon for å gi et godt svar her. Båt: Alo mikkel 26 Motor: Yanmar 1gm10 Aksel diameter: ca 25mm Det jeg lurer på er følgende: Hvor får jeg kjøpt propellen? Hvilke dimensjon skal den ha? Venstregående eller høyregående? Jeg har kikket litt på noen med 2 blader som ser grei ut her: https://sleipner.no/produkt/18145/gori-2-blad-foldepropell-for-aksel-venstregaende/ Jeg vet ikke om venstregående er riktig, men mener å ha lest at yanmar ofte var venstregående(fint om noen kan bekrefte/avkrefte det) Sitér dette innlegget Link to post
Eureka Svart 19.Desember.2017 Link til dette innlegget Svart 19.Desember.2017 -har du muligheter til å starte motor og sette den i gir, så ser du hvilken vei akslingen roterer. Jeg har 2gm20 og den er høyreroterende... det finnes en del nyere tester av propelltyper, mener PBO hadde en større test. -du vil ikke at propellen skal bremse når du seiler, men det er heller ikke dumt å ha en god propell når du stamper i motsjø heller, eller vil ha god stopp-evne og kraft akterover ? Sitér dette innlegget Link to post
alidal Svart 20.Desember.2017 Link til dette innlegget Svart 20.Desember.2017 Her er en test fra Yachting Monthly Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.