lolpatrol Startet 19.Desember.2017 Del på Facebook Startet 19.Desember.2017 Jeg trenger ny propell til seilbåten ettersom den gamle falt av(mens forrige eier eide båten). Jeg ble anbefalt å kjøpe en fast 3-bladet propell som er 16x9, men jeg helst vil ha foldepropell. Det er kjedelig å ha en bremse på båten, eller hva? Jeg er fersk båteier så jeg vet ikke hvilke parametre som spiller inn her, men det er bare å be meg sjekke ting dersom man trenger mer informasjon for å gi et godt svar her. Båt: Alo mikkel 26 Motor: Yanmar 1gm10 Aksel diameter: ca 25mm Det jeg lurer på er følgende: Hvor får jeg kjøpt propellen? Hvilke dimensjon skal den ha? Venstregående eller høyregående? Jeg har kikket litt på noen med 2 blader som ser grei ut her: https://sleipner.no/produkt/18145/gori-2-blad-foldepropell-for-aksel-venstregaende/ Jeg vet ikke om venstregående er riktig, men mener å ha lest at yanmar ofte var venstregående(fint om noen kan bekrefte/avkrefte det) Sitér dette innlegget Link to post
Eureka Svart 19.Desember.2017 Del på Facebook Svart 19.Desember.2017 -har du muligheter til å starte motor og sette den i gir, så ser du hvilken vei akslingen roterer. Jeg har 2gm20 og den er høyreroterende... det finnes en del nyere tester av propelltyper, mener PBO hadde en større test. -du vil ikke at propellen skal bremse når du seiler, men det er heller ikke dumt å ha en god propell når du stamper i motsjø heller, eller vil ha god stopp-evne og kraft akterover ? Sitér dette innlegget Link to post
alidal Svart 20.Desember.2017 Del på Facebook Svart 20.Desember.2017 Her er en test fra Yachting Monthly Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.