Jump to content

Hvilken foldepropell til alo mikkel 26 med Yanmar 1gm10?

lolpatrol

Recommended Posts

Jeg trenger ny propell til seilbåten ettersom den gamle falt av(mens forrige eier eide båten). Jeg ble anbefalt å kjøpe en fast 3-bladet propell som er 16x9, men jeg helst vil ha foldepropell. Det er kjedelig å ha en bremse på båten, eller hva?

Jeg er fersk båteier så jeg vet ikke hvilke parametre som spiller inn her, men det er bare å be meg sjekke ting dersom man trenger mer informasjon for å gi et godt svar her.

Båt: Alo mikkel 26

Motor: Yanmar 1gm10

Aksel diameter: ca 25mm

Det jeg lurer på er følgende:

• Hvor får jeg kjøpt propellen?
  • Hvilke dimensjon skal den ha?
  • Venstregående eller høyregående?

Jeg har kikket litt på noen med 2 blader som ser grei ut her: https://sleipner.no/produkt/18145/gori-2-blad-foldepropell-for-aksel-venstregaende/

Jeg vet ikke om venstregående er riktig, men mener å ha lest at yanmar ofte var venstregående(fint om noen kan bekrefte/avkrefte det)

aksel.jpg

-har du muligheter til å starte motor og sette den i gir, så ser du hvilken vei akslingen roterer. 

Jeg har 2gm20 og den er høyreroterende... 

det finnes en del nyere tester av propelltyper, mener PBO hadde en større test. 

-du vil ikke at propellen skal bremse når du seiler, men det er heller ikke dumt å ha en god propell når du stamper i motsjø heller, eller vil ha god stopp-evne og kraft akterover ? 

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...