GunR Startet 21.Desember.2017 Link til dette innlegget Startet 21.Desember.2017 Heisann! Har fått tak i en Ladac 1205, for en rimelig penge. Den ser ut til å ha hatt et pent liv, utvendig tilstand tatt i betraktning. Selger hadde ikke bruksanvisning/koblingsskjema. Trodde det skulle være en grei sak å finne, men her er et hull i google.. Er det noen som har noe sånt? Hvilken benevnelse på hvilken farge bør holde, men jo mer info jo enklere.. Så noe annet, i samme kategori, omtrent. Har amperemeter i båten. Har en dynamo, og 2 batteribanker, med hver sin hovedstrømbryter. Men kan da amperemeteret få med seg hva som skjer? Mistenker at det står på startbatteriet. Ser jo forsåvidt hva som skjer på voltmeterene, har et analogt på startbatteriet og kan lese av digitalt på ekkoloddet, som er forsynt fra forbruksbanken. Har lyst å ta vekk hele amperemeteret. Hva sier de erfarne? Sitér dette innlegget Link to post
Ingar Svart 22.Desember.2017 Link til dette innlegget Svart 22.Desember.2017 Ligger ladac-skjema her, men dessverre kun for 1204. Forskjellen mellom 1204 og 1205 er at sistnevnte kobles mellom minus-børsten og jord. Den kan derfor normalt kobles i parallell med den innebygde regulatoren. Ulempen er at man da ikke får senket spenning ved høy temperatur. Står endel om dette i denne tråden. Har du tenkt å bruke den på utenbordsmotor? Har lite for seg å ha ampermeter på startbanken. Om det er med shunt-giver går det jo an å flytte det til forbruk, her kan det være nyttig å kunne følge med på lade og forbruks-strøm. Sitér dette innlegget Link to post
GunR Svart 22.Desember.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 22.Desember.2017 Takker. Nei, ikke på utenbordsmotor, har en Ford 2728, dynamoen som står på er en Nab 900, en sak fra Lucas ? Håper den ikke lever opp til ryktet Lucas skaffet seg i bilverden.. Da ser jeg på 1204, og tar med det jeg har lest om regulering på minus. Med amperemeter kan en jo se hvor mye strøm som går, men da børe jeg nok bytte til noe mer nøyaktig, som et elektronisk. At det lader, det ser en jo. Ligger batteriene på ca 12, og spenningen stiger til 14, er det jo klart at det lader, Hvis den gamle regulatoren skal ligge "under", så er det kanskje greit å ha en a la "gammel Bosch", som regulerer på 13.8 , eller deromkring? Sitér dette innlegget Link to post
LALUNA II Svart 22.Desember.2017 Link til dette innlegget Svart 22.Desember.2017 Når det først snakkes om ladac kom jeg over denne Båtmagasinet 18. desember kl. 19:18 · "Mr. Ladac" er død. Paul Oskar Rosenquist er død. Paul klarte med sine kloke tanker å gi mange båtfolk en levelig hverdag med nok strøm ombord. Han talte store deler av bransjen midt i mot, men tiden viste at Paul hadde rett. Etterhvert forbedret bransjen seg. RIP Paul. Sitér dette innlegget Ha en flott dag på sjøen med gode vennerLaluna II på Marinetraffic via I-AIS Link to post
Lars H. Svart 22.Desember.2017 Link til dette innlegget Svart 22.Desember.2017 Trist melding, jeg har lært mye om lading og batterier av Mr. Ladac. Hver dag drikker jeg forresten formiddagskaffen av et krus jeg fikk av ham en gang jeg var på besøk hos ham på fabrikken i "rundkjøringen" i Asker. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
karsteb Svart 17.September.2018 Link til dette innlegget Svart 17.September.2018 (redigert) Oppdaterte siden med Ladac skjemaer med monteringsveiledning for 1205. Redigert 17.September.2018 av karsteb (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
GunR Svart 18.September.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.September.2018 Supert! :) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.