Jump to content

Ladac 1205, hva er hva, og er amperemeter vits å ha?


GunR

Recommended Posts

Heisann! 

Har fått tak i en Ladac 1205, for en rimelig penge. Den ser ut til å ha hatt et pent liv, utvendig tilstand tatt i betraktning. Selger hadde ikke bruksanvisning/koblingsskjema.

Trodde det skulle være en grei sak å finne, men her er et hull i google..

Er det noen som har noe sånt? Hvilken benevnelse på hvilken farge bør holde, men jo mer info jo enklere..

Så noe annet, i samme kategori, omtrent.

Har amperemeter i båten. Har en dynamo, og 2 batteribanker, med hver sin hovedstrømbryter. Men kan da amperemeteret få med seg hva som skjer? Mistenker at det står på startbatteriet. Ser jo forsåvidt hva som skjer på voltmeterene, har et analogt på startbatteriet og kan lese av digitalt på ekkoloddet, som er forsynt fra forbruksbanken. Har lyst å ta vekk hele amperemeteret.

Hva sier de erfarne?

Link to post

Ligger ladac-skjema her, men dessverre kun for 1204. Forskjellen mellom 1204 og 1205 er at sistnevnte kobles mellom minus-børsten og jord. Den kan derfor normalt kobles i parallell med den innebygde regulatoren. Ulempen er at man da ikke får senket spenning ved høy temperatur.

Står endel om dette i denne tråden.

Har du tenkt å bruke den på utenbordsmotor?

 

Har lite for seg å ha ampermeter på startbanken. Om det er med shunt-giver går det jo an å flytte det til forbruk, her kan det være nyttig å kunne følge med på lade og forbruks-strøm.

Link to post

Takker. Nei, ikke på utenbordsmotor, har en Ford 2728, dynamoen som står på er en Nab 900, en sak fra Lucas ? Håper den ikke lever opp til ryktet Lucas skaffet seg i bilverden.. 

Da ser jeg på 1204, og tar med det jeg har lest om regulering på minus. 

 

 Med amperemeter kan en jo se hvor mye strøm som går, men da børe jeg nok bytte til noe mer nøyaktig, som et elektronisk. At det lader, det ser en jo. Ligger batteriene på ca 12, og spenningen stiger til 14, er det jo klart at det lader, Hvis den gamle regulatoren skal ligge "under", så er det kanskje greit å ha en a la "gammel Bosch", som regulerer på 13.8 , eller deromkring?

Link to post

Når det først snakkes om ladac kom jeg over denne

"Mr. Ladac" er død.
Paul Oskar Rosenquist er død. Paul klarte med sine kloke tanker å gi mange båtfolk en levelig hverdag med nok strøm ombord. Han talte store deler av bransjen midt i mot, men tiden viste at Paul hadde rett. Etterhvert forbedret bransjen seg. RIP Paul.

 Ha en flott dag på sjøen med gode venner

Laluna II på Marinetraffic via I-AIS

Link to post

Trist melding, jeg har lært mye om lading og batterier av Mr. Ladac. Hver dag drikker jeg forresten formiddagskaffen av et krus jeg fikk av ham en gang jeg var på besøk hos ham på fabrikken i "rundkjøringen" i Asker.

 

 

ladac-krus.jpg.6d0c27502be72b4caf4dc150330658cd.jpg

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
  • 8 måneder senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...